11 ستاره در مستطیل سبز

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۱۸۰
11 ستاره در مستطیل سبز

مرجان محمدی

روزنامه‌نگار

جام جهانی 2018 در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که کمتر کسی فکر می‌کرد امریکای جنوبی در مرحله نیمه نهایی و نهایی تیمی نداشته باشد. با حذف برزیل، آخرین بازمانده از تیم‌های امریکای جنوبی باید شاهد رقابت چهار کشور اروپایی باشیم و دست آخر ببینیم که از بین این چهار تیم کدام دوتیم هستند که فینال کاملا اروپایی را بازی می‌کنند و قهرمان جهان می‌شوند.

۴ تیم نهایی روی هم سابقه ۲ قهرمانی در جام را دارند و در مجموع پیش از امسال ۹ بار طعم حضور در نیمه‌نهایی را چشیده بودند؛ فرانسه با ۵ حضور در جام‌های ۱۹۵۸، ۱۹۸۲، ۱۹۸۶، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶، انگلیس با ۲ حضور در سال‌های ۱۹۶۶و ۱۹۹۰، کرواسی با یک حضور درسال ۱۹۹۸ و بلژیک با یک حضور در سال ۱۹۸۶.

در واقع تا پیش از این از جام‌جهانی ۱۹۷۰، تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی ادوار جام‌جهانی روی هم حداقل ۳ قهرمانی داشتند و اکنون شاهد کم‌وزن‌ترین نیمه‌نهایی تاریخ این رقابت‌ها هستیم. ۴ سال قبل، برزیل، آلمان، هلند و آرژانتین روی هم ۱۰ قهرمانی کسب کرده بودند. در جام‌جهانی ۲۰۱۰ اسپانیا، هلند، آلمان و اروگوئه ۵ قهرمانی جهان در کارنامه داشتند، سال ۲۰۰۶ آلمان، ایتالیا، پرتغال و فرانسه روی هم ۷بار جهان را فتح کرده بودند و سال ۲۰۰۲، برزیل با ۴ و آلمان با ۳ قهرمانی، اعتباری به نیمه‌نهایی بخشیدند. در جام‌جهانی ۱۹۹۸ برزیل به تنهایی بار افتخارات را به دوش کشیده بود و با ۴ قهرمانی در بین فرانسه، هلند و کرواسی، حرف اول را می‌زد. در جام ۱۹۹۴، برزیل و ایتالیا با ۶ قهرمانی در مجموع برای فتح چهارمین جام خودشان در فینال به جان هم افتادند. جام ۱۹۹۰، آلمان دارای ۳، آرژانتین دارای ۲ و ایتالیا دارای ۳ قهرمانی را در نیمه‌نهایی داشت. در جام ۱۹۸۶، بلژیک برای نخستین بار به نیمه‌نهایی رسید و فرانسه هم تجربه قهرمانی نداشت اما آلمان و آرژانتین روی هم تجربه ۴ قهرمانی در دنیا را داشتند. ۴ سال قبل‌تر شرایط شبیه جام ۸۶ بود. این‌بار ایتالیا همراه آلمان، تعداد قهرمانی‌های ۴ تیم نیمه‌نهایی را به ۴ رساندند. در ۲ جام ۷۴ و ۷۸ از نیمه‌نهایی خبری نبود و در سال ۱۹۷۰ شاهد سنگین‌ترین نیمه‌نهایی ممکن بودیم. ایتالیا، آلمان، اروگوئه و برزیل تا آن مقطع روی هم ۷بار قهرمان دنیا شده بودند.

بلژیک، تیمی که از نخستین روزهای بازی در جام 2018 قدرت و صلابت بازی خود را به رخ حریفان کشید، بازی گروهی و بی‌نقص شاگردان روبرتو مارتینز به قدری هماهنگ است که شاگردان این مربی را تا مرحله نیمه نهایی رسانده است، ‌مرحله‌یی که کمتر کسی فکر می‌کرد که یک سوی آن بلژیک باشد، ‌اما فوتبال به دور از نام تیم‌های بزرگ در مستطیل سبز خلاصه می‌شود، شاگردان جنگنده و تکنیکی که در مرحله نیمه نهایی باید برای حضور در فینال بجنگند و شاید شیاطین سرخ بتوانند به رویای خود که قهرمانی 2018 است برسند.

فرانسه، با تیمی جوان و با استعداد پای به رقابت‌های جام جهانی 2018 گذاشت، این تیم هر چند در دور مقدماتی شروعی توفانی نداشت، ‌اما توانستند از مرحله مقدماتی صعود کنند و با حرکت رو به جلو و استعداد‌های ناب و مثال‌زدنی خود زحمات دشام، ‌سرمربی نام‌آور خود را جبران کنند، ‌این تیم در حالی به مصاف بلژیک آماده می‌رود که توانسته دو رقیب امریکای جنوبی را از مسابقات 2018پشت سر بگذارد. گریزمن، پوگبا، دمبله، امباپه و اومتیتی و دیگر بازیکنان این تیم جوان آیا می‌توانند قهرمان جام 2018 باشند؟

انگلیس و کرواسی، ‌دو تیم دیگری هستند که در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف هم می‌روند، این دو تیم تاکنون 7بار مقابل هم به میدان رفته‌اند. تنها جدال دو تیم در یک تورنمنت رسمی، سال ۲۰۰۴ در یورو بود که سه شیرها ۴-۲ پیروز شدند. اما یکی از مهم‌ترین جدال‌های دو تیم، پیروزی کرواسی مقابل انگلیس در ومبلی با نتیجه ۳-۲ بود که موجب شد سه شیرها فرصت حضور در یورو ۲۰۰۸ را از دست بدهند. آخرین جدال‌های دو تیم اما با برد انگلیسی‌ها همراه شده؛ آن هم بردهای پر گل ۴-۱ و ۵-۱. بنابراین تیم ساوتگیت از این لحاظ ترسی از رقیب خود ندارد، ضمن اینکه با انرژی بیشتر، امیدوار به حذف کروات‌ها است.

کرواسی سال ۱۹۹۸ نیز با بلاژویچ تا این مرحله پیش آمد ولی در بازی نیمه نهایی مقابل فرانسه شکست خورد و از صعود به فینال باز ماند. ۲۰ سال بعد از آن تاریخ، حالا کروات‌ها می‌توانند تاریخ‌ساز شوند. همان‌طور که انگلیس هم می‌خواهد ۵۲ سال بعد از آخرین حضورش در فینال جام جهانی، یک بار دیگر به بازی نهایی برسد و به قول خودشان «فوتبال را به خانه برگردانند.» چهار تیم هر چند در فوتبال جهان همانند برزیل و آرژانتین و آلمان پرآوازه نیستند ولی توانستند با کارگروهی به مرحله نیمه نهایی جام جهانی 2018 برسند، ‌حالا این چهار تیم هر کدام هر چند ستاره‌های میلیاردی برزیل و پرتغال و اسپانیا و آرژانتین را نداشتند، ‌اما به معنای واقعی یک تیم هستند و تیم آنها ستاره است، 11 ستاره در زمین برای یک هدف می‌جنگند و حالا این ستاره‌های نه‌چندان ناشناخته هستند که باید برای رسیدن به فینال مقابل هم صف‌آرایی کنند تا دو تیم به فینال راه پیدا کند و تکلیف قهرمان دنیا مشخص شود. قهرمانی که می‌تواند حرف‌های ناگفته بسیاری برای جهان فوتبال داشته باشد.

 

 

ارسال نظر