جام 2018 در تسخیر اروپایی‌ها

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۱۷۷
جام 2018 در تسخیر اروپایی‌ها

تعادل|

جام 2018 به روزهای پایانی خود نزدیک شده است و حالا تنها 4 تیم در روسیه باقی مانده‌اند. فرانسه، انگلیس، کرواسی و بلژیک؛ تیم‌های قدرتمند امروز اروپا که به غیر از فرانسه، بقیه سابقه آنچنان درخشانی در جام جهانی ندارند. انگلیس تنها یک ‌بار در جام جهانی 1966 آن هم در کشور خودش با حرف و حدیث‌های فراوان قهرمان شده، کرواسی هم در کارنامه خود تنها عنوان سومی جهان را دارد. اما امروز این 4 تیم در صدر قدرت‌های فوتبال جهان ایستاده‌اند؛ جایی که قدرت‌هایی همچون آلمان، برزیل، آرژانتین و اسپانیا با نمایشی ضعیف با روسیه خداحافظی کرده‌اند.

 قهرمانی در دسترس خروس‌ها

 در این بین سابقه فرانسه و بازی‌های این تیم نشان می‌دهد، خروس‌ها می‌توانند شانس اول قهرمانی باشند. فرانسه‌یی که طی 6 دوره اخیر دو بار به فینال رسیده هر چند در دوره‌هایی هم ناباورانه و با نمایش‌هایی ضعیف حذف شده است. نمایش قدرت تیم ملی فرانسه از جام جهانی 1998 آغاز شد. آنجا که این کشور میزبان بود و در نمایشی قدرتمندانه جام را بالای سر برد. فرانسه با بازیکنانی همچون زیدان، ویرا، بلان، ژورکائف، دشان، دسایی، دوگاری، پتی و پیرس توانست مانع قهرمانی دوباره برزیلی‌ها شود اما این تیم در دوره بعد درحالی که همه آن را یکی از شانس‌های جدی قهرمانی در کنار آرژانتین می‌دانستند در نمایشی ضعیف بدون برد جام را ترک کرد. حذفی که بسیاری از کارشناسان آن را ناشی از اعتماد به نفس زیادی تیم و مهم‌تر از آن مصدومیت زین‌الدین زیدان فوق ستاره این تیم می‌دانستند. این تحلیل وقتی رنگ واقعیت به خود گرفت که 4سال بعد در جام جهانی آلمان، زیدان یک تنه فرانسه را تا فینال برد. او که پیش از آغاز بازی‌ها از خداحافظی با تیم ملی پس از پایان جام 2006 خبر داده بود، همه کار کرد که آخرین عکسش با پیراهن فرانسه زمانی باشد که او جام طلایی را بالای سر خود گرفته است. اما اخراج از بازی با آن ضربه سر معروف به سینه ماتراتزی و در نهایت باخت به ایتالیا در مصاف پنالتی آرزوی سوپراستار فوتبال جهان را بر باد داد. این تیم فرانسه در دوره‌های بعد حرفی برای گفتن نداشت و با نمایش‌هایی ضعیف از جام حذف شد. اما این ‌بار با لیستی از ستاره‌های جوان به جمع 4 تیم راه یافته تا با پیروزی در دو بازی آینده خود جام را به پاریس ببرد.

 یکه‌تازی یاران هازارد

اگرچه فرانسه در برابر رقیبی آماده قرار دارد که با حذف برزیل به نیمه نهایی رسیده است. بلژیک که سابقه درخشانی در جام جهانی ندارد این ‌بار با تیمی آماده و بازیکنانی سرشناس پا به جام گذاشت تا اهالی فوتبال آن را یکی از دو یا سه شانس قهرمانی بدانند. بلژیک که 12بار در جام جهانی حضور داشته یک ‌بار به مقام چهارمی رسیده است. باخت او در دیدار رده‌بندی هم در مقابل همین تیم فرانسه بوده است. بلژیکی‌ها در دوره پیشین جام جهانی هم تیم آماده‌یی داشتند اما با شکست در مقابل آرژانتین در مرحله یک چهارم نهایی از حضور در جمع 4 تیم باز مانده بودند. اما این تیم، نسل طلایی فوتبال بلژیک و حتی بزرگ‌تر از ستاره‌های تیم دهه 80 متشکل از یان کوئلمنس است و می‌توان گفت این تیم بهترین تیم تاریخ بلژیک است. کیفیت در تمام پست‌های تیم به وضوح دیده می‌شود. از خط دروازه که تیبو کورتوا در آن قرار دارد تا مدافعانی مثل یان فرتونگن، ونسان کمپانی و توبی آلدرویرلد، خط میانی مثل موسی دمبله و البته بهترین بازی‌ساز حال حاضر جهان، کوید دی بروین، ادن هازارد و مرتنس و در نهایت مهاجمی مثل لوکاکو که عملکرد خوبی در لیگ برتر داشته است.

 غلبه یاران «کین» بر ناکامی 52 ساله

در آن سو، دو تیم یکی از غرب و دیگری از شرق اروپا به مصاف یکدیگر می‌روند. انگلیس تیم همیشه ناکام در جام جهانی این ‌بار سنت‌شکنی کرده و پس از سال‌ها به جمع 4 تیم پایانی جام جهانی راه یافته است. انگلیسی که این ‌بار برخلاف دوره‌های پیشین ترکیبی از ستاره‌های کم فروغ نیست و تیمی یکدست دارد. این تیم با هری کین در نوک حمله حضور پرقدرتی در رقابت‌ها داشته و تنها به بلژیک باخته است. انگلیس تیمی منعطف، سریع در کناره‌ها و قدرتمند در میانه میدان است حتی در غیاب چمبرلین که به علت مصدومیت غایب خواهد بود. اگر آنها بتوانند به مرحله حذفی برسند و مقابل تیمی که تمایلش بر حفظ مالکیت است بازی کنند، رحیم استرلینگ، جیمی واردی و مارکوس رشفورد می‌توانند با سرعت بالای خود حریف را از حرکت بیندازند درحالی که دنی رز، رایان برتراند، کایل واکر و کیران تریپیر توانایی را دارند که از خط دفاعی جلو بزنند.

 نیمه زمین در تسخیر ستارگان کروات

انگلیسی‌ها برای رسیدن به فینال پس از گذشت نیم قرن باید کرواسی را از پیش روی بردارند. کرواسی که با 3 برد قاطع از گروهی که آرژانتین در آن حضور داشت به عنوان تیم اول صعود کرد. اما کروات‌ها در دو بازی مرحله بعد به سختی در مقابل حریفان نه چندان قدرتمند خود به پیروزی رسیدند. درحالی که گمان می‌رفت، کرواسی به راحتی دانمارک و پس از آن روسیه را در وقت‌های عادی بازی برده و به جمع 4 تیم صعود کند، آنها بازی را به ضربات پنالتی کشاندند و اگر شانس با آنان همراه نبود، شاید به مانند 28تیم دیگر با جام خداحافظی می‌کردند. تیم ملی کرواسی یکی از بهترین خطوط میانی در دنیا را در اختیار داشته و با ستاره‌هایی چون راکیتیچ از بارسلونا، کواچیچ و مودریچ از رئال مادرید و بروزوویچ و پریشیچ از اینتر باید خط میانی را نقطه قوت کرواسی دانست و آنها می‌توانند به بازیکنان کلاس بالای جهانی خود تکیه کنند. به این ترکیب قدرتمند باید در خط حمله مانزوکیچ از یوونتوس، کراماریچ از هوفنهایم و کالینیچ از میلان را نیز اضافه کرد و این تیم ترکیب اگر در اوج باشد قادر به غلبه بر هر تیمی خواهد بود. کرواسی در یورو 2016 با شایستگی برابر اسپانیا پیروز شد و حقیقتا آنها برابر هیچ تیمی احساس ضعف نمی‌کنند. بیشتر ترکیب کرواسی در بهترین لیگ‌های دنیا مشغول به فعالیت هستند. آنان در بازی یک چهارم نهایی روسیه میزبان را بردند که بازی‌هایش فوق انتظار‌ها بود. روس‌ها که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند به سختی از گروه خود صعود می‌کند و در مرحله بعد حذف شود، با نمایش بازی‌های منسجم به دور بعد صعود و در رقابتی سخت تیم قدرتمند اسپانیا را از جام حذف کرد. آنها در بازی با کرواسی هم شانس برای پیروزی داشتند؛ اما درحالی که توانسته بودند در 5 دقیقه مانده به پایان وقت‌های اضافه گل تساوی را به کرواسی بزنند در ضیافت پنالتی به کروات‌ها باختند و از جام کنار رفتند.

 

ارسال نظر