اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۰۱:۲۴:۴۹
کد خبر: ۱۲۵۰۳۱

  خودکفایی گندم برای سومین سال تکرار می‌شود

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: خودکفایی در زمینه محصول استراتژیک گندم در کشور برای سومین سال متوالی تکرار می‌شود. به گزارش ایرنا، عباس کشاورز در جریان بازدید از مزرعه گندم و لوبیا در خمین، افزود: برآورد تولید گندم کشور در سال زراعی جاری 13 میلیون و 300 هزار تن گندم است که نسبت به تولید سال زراعی قبل بیش از یک میلیون تن افزایش دارد. وی اظهارداشت: با این روند تولید امسال کشور نیازی به واردات گندم ندارد و در تولید این محصول استراتژیک خودکفا است.

کشاورز ادامه داد: این میزان محصول گندم از 2 میلیون و 60 هزار هکتار سطح زیرکشت آبی و 3 میلیون و 700 هزار هکتار اراضی دیم برداشت می‌شود. وی تصریح کرد: ایران در تولید بسیاری از محصولات پایه در تامین امنیت غذایی به خودکفایی رسیده است که این سرمایه مهمی برای کشور محسوب می‌شود. کشاورز عنوان کرد: پیش بینی می‌شود که امسال 10 میلیون و 200 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به نرخ دولتی خریداری و در مراکز ذخیره‌سازی شود. معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای حمایت از کشاورزان تقویت نظام کشت در دستور کار است بطوری که بذرهای مقاوم به بیماری و با کیفیت تولید مطلوب برای محصولات گندم، کلزا، لوبیا، ذرت و چغندرقند استفاده می‌شود. وی افزود: انواع کود مایع، جامد، شیمیایی و بیولوژی با قیمت کنترل شده و مناسب برای حمایت از کشاورزان در دسترس آنان است. معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته 12 میلیون و 400 هزار تن گندم آبی و دیم در کشور تولید شد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: بر اساس انعقاد تفاهم نامه با بانک کشاورزی امسال 15 هزار میلیارد ریال اعتبار برای افزایش ضریب مکانیزاسیون حوزه کشاورزی کشور اختصاص یافت. کشاورز در بازدید از مزرعه آفرینش خمین در جمع خبرنگاران افزود: برای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی هیچ محدودیتی وجود ندارد و کارمزد پرداخت این تسهیلات از سایر اعتبارات کمتر است. وی اظهارداشت: بهره‌وری کشاورزی با مکانیزاسیون رابطه مستقیم دارد و کیفیت عملکرد و صرفه‌جویی در هزینه‌های حوزه کشاورزی امری انکارناپذیر است، اگرچه سهم طرح‌های الگویی در مزارع، بهره‌گیری از تجارب کشاورزان و استفاده از ارقام جدید بذر نیز در این راستا محفوظ است. کشاورز بیان کرد: در 5 سال اخیر پرداخت تسهیلات در افزایش ضریب مکانیزاسیون تاثیر جدی داشته است ضمن اینکه برنامه‌هایی برای این امر توسط نهادهای مختلف اجرا می‌شود. وی گفت: در اجرای طرح اشتغال روستایی از صندوق توسعه ملی 45 درصد اعتبارات به بخش کشاورزی تخصیص داده شده که از این اعتبارات نیز برای تقویت ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استفاده می‌شود. معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: برخی نهادهای کمک‌کننده در مناطق محروم نیز ارقام اعتبارای ارزان قیمتی را برای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در دستور کار دارند. کشاورز گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارتخانه توسعه کشاورزی حفاظتی با سه اصل تناوب کشت، حفظ باقی‌مانده گیاهان و انجام حداقل عملیات خاک ورزی با اولویت کشت مستقیم است. وی ضمن بازدید از دستگاه ابتکاری کشاورز خمینی با عنوان چاره 32، ادامه داد: دستگاه اختراع شده توسط کشاورز نخبه خمین با عنوان سیستم حفاظت آب و خاک کشت مستقیم را انجام می‌دهد. معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: این مخترع تناوب کشت را با استفاده از این دستگاه رعایت و باقیمانده گیاهان را برای حاصلخیزی خاک حفظ کرده است. کشاورز یادآور شد: آنچه برای پایداری و نگهداری و صرفه جویی در آب و افزایش تولید و بهبود خاک نیاز است درکشاورزی حفاظتی وجود دارد و هنر این نوع کشاورزی تقویت خاک است.

   ارز تخصیصی فقط صرف تامین کالای اساسی شد

ارز تخصیصی به شرکت پشتیبانی امور دام فقط صرف تامین کالاهای اساسی شده است.مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با تکذیب ادعای واردات موبایل توسط این شرکت، اعلام کرد که شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مباشر تنظیم بازار کالاهای اساسی وظیفه‌یی جز ورود به تنظیم بازار کالاهای اساسی از جمله کنجاله سویا، جو، ذرت، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز ندارد.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حمید ورناصری در واکنش به طرح ادعای ورود گوشی تلفن همراه توسط شرکت پشتیبانی امور دام در برخی رسانه‌ها، تاکید کرد: این ادعا از اساس کذب است و این شرکت به عنوان مباشر تنظیم بازار کالاهای اساسی وظیفه‌یی جز ورود به تنظیم بازار کالاهای اساسی از جمله کنجاله سویا، جو، ذرت، گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز ندارد و تمامی تلاش خود را نیز در این راه مصروف داشته است.

وی با اشاره به لیست رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی گفت: در این لیست به تفکیک نام شرکت‌ها، مقدار ارز و نوع کالا اعلام و ارزی که به این شرکت تخصیص یافته در چارچوب ماموریت‌ها و وظایف قانونی، فقط صرف تامین کالاهای اساسی شده است.

  جزئیات استمهال بدهی کشاورزان

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اصل و سود تسهیلات بهره‌برداران بخش کشاورزی آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه از جمله سرمازدگی و خشکسالی به مدت دو سال امهال می‌شود. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده، با اشاره به پیشنهاد و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی، همکاری استانداران و وزارت کشور و موافقت سازمان برنامه و بودجه، اظهار داشت: هیات وزیران مصوب کرد که به تشخیص کارگروه‌های استانی و شهرستانی؛ بانک‌های عامل هر منطقه، اصل و سود تسهیلات بهره‌برداران بخش کشاورزی آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه از جمله سرمازدگی و خشکسالی را که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه سر رسید شده است، به مدت دو سال امهال کنند. وی ادامه داد: هزینه‌های مالی این استمهال برعهده دولت خواهد بود. معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد که با مصوبه اخیر دولت، بخشی از مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان خسارت دیده در جریان حوادث غیرمترقبه برطرف شود.

 

ارسال نظر