انتقاد به بوریس‌جانسون پس از صعود سه شیرها

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۴۶

 

هواداران انگلیسی پس از برد این تیم در جام جهانی ۲۰۱۸ در مقابل تیم ملی کلمبیا، بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان را مورد انتقاد قرار دادند.

واکنش هواداران انگلیس پس از صعود تیم ملی فوتبال این کشور به دور بعدی جام جهانی این بود: «فوتبال برنده می‌شود، دلقک‌ها می‌بازند.»

پس از پیروزی تیم ملی انگلیس در یک‌هشتم نهایی رقابت‌های جام جهانی روسیه در ضربات پنالتی در مقابل تیم ملی کلمبیا، هواداران سه شیر‌ها بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس و از منتقدان جام جهانی ۲۰۱۸ را مورد سرزنش قرار دادند.

چندی پیش، ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس طی دستوری روسیه را به دلیل اتهام مداخله این کشور در مسمومیت ماه مارس مامور دوجانبه سابق سرگئی اسکریپال دیپلماتیک تحریم کرد و مدعی شد هیچ یک از اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا و اعضای اتحادیه فوتبال انگلیس از جمله رییس آن نیز به روسیه سفر نمی‌کنند و همه مقامات رسمی انگلیس جام جهانی را تحریم خواهند کرد.

بوریس جانسون پا را فراتر گذاشته و ضمن اعلام حمایت از تیم ملی انگلیس و تحریم کامل بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، این رقابت‌ها را با المپیک ۱۹۳۶ آلمان نازی تحت حکومت رایش سوم مقایسه کرد. وی گفت: «حضور انگلیس در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به معنای عادی شدن روابط دو کشور و پذیرش عدم مداخله روسیه در موضوع اسکریپال نیست. »

اما پس از پیروزی انگلیس در پایان دور یک‌هشتم در ورزشگاه اسپارتاک در ضربات پنالتی، هواداران انگلیسی به انتقاد از جانسون پرداختند.

هواداران از وزیر خارجه خود خواستند، عذرخواهی کند. عده‌یی نیز با دلقک و لات خطاب کردن جانسون ایده تحریم رقابت‌های جام جهانی را مورد تمسخر قرار دادند. بسیاری از طرفداران فوتبال انگلیس از مداخله سیاست در فوتبال ابراز نارضایتی کردند. پیش‌تر ساوتگیت سرمربی تیم ملی انگلیس نیز در کنفرانسی مطبوعاتی در ماه مارس به خبرنگاران گفته بود: «من به آنچه وزیر خارجه درباره جام جهانی می‌گوید، علاقه‌یی ندارم.» پیش از برگزاری جام جهانی بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد به دلیل مسائل سیاسی و مظنون بودن به جاسوسی روسیه در انگلیس پیشنهاد تحریم تیم ملی انگلیس را به مقر پادشاهی این کشور داده است. این در حالی بود که تیم ملی فوتبال انگلیس در صورت تحریم کردن تیمش از حضور در رقابت‌های جام جهانی 2018 روسیه، اجازه شرکت در جام جهانی 2022 قطر را هم از دست می‌داد. در آن مقطع زمانی، ‌گری نویل اسطوره فوتبال انگلیس صحبت‌های وزیر امور خارجه انگلیس را بسیار احمقانه خواند و تاکید داشت که فوتبال ربطی به سیاست ندارد و نباید مسائل سیاسی را با آن قاطی کرد. چرا که تحریم جام جهانی توسط تیم ملی انگلیس، به معنای نقض قوانین فیفا بود با این حال مقامات انگلیسی در آن زمان خلاف قوانین فیفا سعی کردند برگزاری جام جهانی 2018 در روسیه را لغو کنند و پس از عدم موفقیت در این تلاش به موضوع تحریم مسابقات روی آوردند. گفتنی است بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، اعلام کرده بودکه جام جهانی 2018 برای ولادیمیر پوتین همان کارکردی را خواهد داشت که المپیک 1936 برای آدولف هیتلر داشت.

کلمبیا ایستاده جان داد

مارادونا ستاره فوتبال، پیروزی انگلیس در برابر کلمبیا را یک دزدی عظیم خواندسه‌شنبه شب در یک‌هشتم نهایی جام جهانی، انگلیس در ضربات پنالتی موفق به شکست کلمبیا و راهیابی به یک چهارم نهایی شد. بازی دو تیم در وقت‌های قانونی و اضافه با تساوی 1-1 خاتمه یافته بود. گل انگلیس روی ضربه پنالتی کین و گل کلمبیا نیز دقیقه 93 توسط یری مینا به ثمر رسید. اما دیگو مارادونا که در ورزشگاه اسپارتاک حاضر بود تا از تیم کلمبیا حمایت کند، اعتقاد دارد پیروزی انگلیس یک دزدی بزرگ بود. او درباره این ادعا گفته است: «پیروزی انگلیس در برابر کلمبیا از نظر من یک دزدی عظیم بود. مارک گیگر، داور بازی، همان کسی بود که برای برزیل یک پنالتی اختراع کرد و همچنین با شکایت نیجریه به فیفا شش ماه تعلیق شد. پس از انتخاب اینفانتینو به ریاست فیفا، او به من قول داد که دزدها را از فیفا اخراج کند اما در بازی انگلیس و کلمبیا، بار دیگر شاهد اتفاقات قدیمی بودیم. اصلا چرا داور روی صحنه پنالتی، تقاضای VAR نکرد؟ پنالتی انگلیس، اشتباه وحشتناک داور بود. به اعتقاد من، کلمبیا شایسته صعود بود و ایستاده جان داد. »

پایان کار اسپارتاک

دیدار تیم‌های انگلستان و کلمبیا آخرین بازی در ورزشگاه اسپارتاک مسکو در جام جهانی 2018 بود. پایان کار استادیوم اسپارتاک مسکو، با چند اتفاق ویژه همراه شد که یکی از آنها نخستین پیروزی انگلستان در ضربات پنالتی در جام جهانی بود. همچنین سه شیرها موفق شدند پس از دو دوره ناکامی به جمع 8 تیم برتر جهان برسند. از قبل مشخص شده بود که در جام جهانی 2018 پنج بازی در این ورزشگاه برگزار خواهد شد و شب گذشته، پنجمین بازی به انجام رسید. بازی اول، بین آرژانتین و ایسلند بود که با تساوی 1-1 تمام شد، سپس لهستان 2-1 در اسپارتاک به سنگال باخت، بازی سوم با پیروزی 5-2 بلژیک مقابل تونس به پایان رسید و آخرین بازی از مرحله گروهی در این ورزشگاه نیز پیروزی دو گله برزیل برابر صربستان بود. دیدار تیم‌های کلمبیا و انگلستان نخستین و آخرین میزبانی ورزشگاه اختصاصی تیم اسپارتاک مسکو در مراحل حذفی بود که با پیروزی تیم ساوت گیت به پایان رسید. نکته جالب اینکه در هر 5 مسابقه، تمام ظرفیت استادیوم پر شد و هر بازی 44190 تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند.

 

ارسال نظر