پرکارترین برندها

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۴۳
پرکارترین برندها

زهره علامی|

اسامی تیم‌های فوتبال حاضر در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی 2018 مشخص شده است و روزهای خاطره‌انگیزی برای دوستداران فوتبال با تماشای این ورزش پر مخاطب درحال رقم خوردن است اما درمیان تب و تابی که فوتبال دوستان ایرانی جام جهانی فوتبال را به خود مشغول کرده است، نگاهی به برند پوشاک ورزشی ملی پوشان 32 تیم ملی حاضر در جام جهانی و همچنین 8 تیم برتر حاضر در مرحله یک‌هشتم نهایی می‌تواند جذاب و سرگرم‌کننده باشد. درجام جهانی 2018، 9 برند معروف لوازم ورزشی شرکت دارند که در میان این 9 برند، آدیداس در مقام اول و نایک در رتبه دوم قرار دارند و پس از آنها برند نیو بالانس، پوما و آمبرو حضور دارند. برای بررسی برندهای مورد استفاده ملی‌پوشان 32 تیم نخست به برند مورد استفاده از ملی‌پوشان کشورمان می‌پردازیم، فوتبالیست‌های ایرانی امسال در جام جهانی در جمع آدیداس‌پوشان قرار داشتند، برندی که بیشتر از هربرند دیگری بر تن ۳۲ تیم حاضر در این رقابت‌ها بود البته تعیین برند لباس و کفش فوتبالیست‌های تیم ملی ایران درجام جهانی روسیه بی‌حاشیه نبود و پس از خروج امریکا از برجام، شرکت امریکایی نایک اعلام کرد که نمی‌تواند لباس و کفش ملی‌پوشان ایرانی را تامین کند و به نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال که در ماه‌های پیش از آغاز جام جهانی در انتخاب برند بسیار تعلل کرده بود، چاره‌یی جز انتخاب برند آدیداس نداشت. اما برای بررسی برند پیراهن‌های ملی‌پوشانی 31 تیم راه یافته به جام جهانی سری به سایت «فوتی هدلاینز» می‌زنیم بر اساس اخبار منتشر شده در این سایت، کمپانی تولید پوشاک ورزشی «آدیداس» برند مورد استفاده ملی‌پوشان آرژانتین، بلژیک، کلمبیا، مصر، آلمان، ایران، ژاپن، مکزیک، مراکش، روسیه، اسپانیا و سوئد بود و کمپانی تولید پوشاک ورزشی نایک هم تولید پیراهن بازیکنان تیم‌های ملی استرالیا، برزیل، کرواسی، انگلیس، فرانسه، نیجریه، لهستان، پرتغال، عربستان و کره‌جنوبی را برعهده گرفت. لباس‌های برند تولید پوشاک ورزشی نیوبالانس از سوی ملی‌پوشان کاستاریکا و پاناما؛ برند پوما از سوی ملی‌پوشان سوییس و اروگوئه، برند آمبرو توسط فوتبالیست‌های تیم ملی پرو و صربستان پوشیده شد. همچنین برند اِریا برای ملی‌پوشان ایسلندی، برند هومل برای دانمارکی‌ها، برند رومای برای سنگالی‌ها و آل‌اشپورت هم برای ملی‌پوشان تونس بود. در این شرایط بانگاهی به 8 تیم حاضر در مرحله یک‌هشتم نهایی مشخص می‌شود با وجود اینکه آدیداس پوشش بیشتری نسبت به نایک داشت اما از میان تیم‌های راه یافته به این مرحله تعداد نایکی‌ها 4 و تعداد آدیداسی‌ها 3 تیم است.  در ادامه و باتوجه به اینکه برند آدیداس و نایک درخشش بیشتری نسبت به سایر برندها داشتند نگاهی به تاریخچه شکل‌گیری این برندها خالی از لطف نیست.

 تاریخچه برندها

برند نایک که در سال‌های گذشته به نام «محصولات ورزشی روبان آبی» (Blue Ribbon Sports) نامیده می‌شد در سال 1964 توسط «فیل نایت» و «بیل باورمن» تاسیس شد. «فیل نایت» یک دونده نیمه استقامتی بود که تحت مربیگری «بیل باورمن» آموزش دیده بود و «بیل باورمن» که همیشه به دنبال راه‌هایی برای افزایش عملکرد شاگردش بود، در اوقات بیکاری سعی می‌کرد کفش‌های ورزشی او را بهبود دهد.

او ترکیبات بسیار متفاوتی را امتحان کرد اما موفقیت زیادی کسب نکرد، در این زمان «فیل نایت» برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت امور مالی راهی دانشگاه «استنفورد» شد و در آنجا او پیشنهادی به یک شرکت سازنده کفش ژاپنی ارائه داد و برای آنها نوشت که کاری خواهد کرد تا این شرکت بتواند با بهترین برندهای آلمانی به رقابت بپردازد. پیشنهادات او سال‌ها نادیده گرفته شدند، به همین جهت او تصمیم گرفت از ژاپن کفش وارد کرده و در منطقه محلی خود آن کفش‌ها را بفروشد. «فیل نایت» سعی کرد، نخستین موجودی کفش‌هایش را به مربی سابقش «باورمن» بفروشد اما متوجه شد «باورمن» تمایل زیادی به شراکت در این زمینه با او دارد، به همین دلیل آنها تصمیم به شراکت برابر گرفتند البته در آغاز کسب و کارشان به کندی پیش می‌رفت اما در سال 1965 میزان فروش‌شان به 20000 دلار رسید.

از زمان آغاز کسب و کار، این دو شریک سعی کردند خط تولید کفش خودشان را راه‌اندازی کنند و پس از سال‌ها تلاش در سال 1971، تولید نخستین کفش ورزشی خود را آغاز کردند. این کفش وزن سبک‌تری نسبت به دیگر کفش‌های ورزشی داشت و برای حرکات کششی در قسمت زیر کفش دارای برآمدگی‌هایی بود، این کفش ورزشی در سال 1972 به بازار عرضه شد. آنها پس از سال‌ها تلاش توانستند با تیم‌های مختلف مانند تیم‌های فوتبال برزیل و تیم‌های فوتبال مردان و زنان امریکا برای تولید لباس و لوازم ورزشی قرارداد ببندند و در سال 1996 این برند با یک تازه کار ورزش گلف به نام «تایگر وودز» به مبلغ 5 میلیون دلار در سال قرارداد بست و با موفقیت افسانه‌یی «تایگر وودز» بر محبوبیت و فروش برند نایک افزوده شد. نایک به تولید نسخه‌های جدید کفش‌های تمرینی ورزشی ادامه داد و آنها در سال 2000 کفش «نایک شاکس» را عرضه کردند که فروش خوبی در تمام دنیا به دست آورد. امروزه نایک یک امپراتوری پهناور در عرصه محصولات ورزشی متنوع همچون تنیس، بیس بال، فوتبال، کریکت و دو میدانی به شمار می‌آید. تمایل «بیل باورمن» برای پیدا کردن راه‌حلی برای موفقیت شاگردش «فیل نایت» به تشکیل برند نایک که یکی از سود آورترین و محبوب‌ترین برند‌های جهان است منجر شد و هم‌اکنون درآمد سالانه این برند بیش از 25 میلیارد دلار برآورد شده است.

شرکت آدیداس؛ دیگر برند مطرح، یک شرکت بزرگ آلمانی است که طی سالیان گذشته خود را به عنوان یکی از معتبرترین برندهای ورزشی جهان معرفی کرده است، این شرکت در سال 1924 توسط یک آلمانی به نام «آدولف داسلر» با نام «گبرودر داسلر شوفابریک » تاسیس شد و بعدها در سال 1948 نام «آدیداس» به خود گرفت. این شرکت توسط آدولف داسلر بنیانگذاری شد، اودر یک خانواده کارگری رشد یافت، پدرآدولف، یک کارگر تولیدی کفش بود و مادرش مدیریت یک خشکشویی را بر عهده داشت. دوران مدرسه آدولف که تمام شد، درکنار پدر به تولید کفش پرداخت. او پس از جنگ جهانی اول، یک شرکت تولید چینی تاسیس کرد و کمی بعد هم پا در بازار تولید چرم گذاشت. «هرتزوگن آوراخ» زادگاه مادری آدولف بود و او برای وسعت دادن به خشکشویی مادرو شراکت با برادر در کار تولید کفش به آنجا بازگشت، آدولف در سال 1936 برای فروش محصولاتش با یک ساک راهی دهکده بازی‌های المپیک شد تا «جسی اُوِنز» قهرمان دوومیدانی المپیک را متقاعد به خرید کفش‌های ورزشی تولیدی خود کند. اونز، متقاعد شد و خرید. همان کفش‌ها، برای داسلر تاریخ ساز شد و ورق زندگی او را برگرداند. در آن سال، اونز 4 مدال طلای المپیک را به دست آورد و در مقابل همه رسانه‌ها تایید کرد که کفش‌ها تاثیر زیادی در روند کار او داشته است وهمین موضوع شهرت داسلررا افزایش داد. برند آدیداس که دومین برند معتبر جهان ورزش و نخستین برند معتبر اروپااست در زمینه طراحی، تولید و توزیع انواع لباس، کفش، پاافزار و کفش ورزشی، تجهیزات ورزشی، ساعت، عینک آفتابی، محصولات مراقبت‌های شخصی و لوازم لوکس فعالیت می‌کند و این هلدینگ بزرگ، شرکت تولید پوشاک ورزشی «ریباک»، شرکت لوازم گلف «تیلورمِید»، و شرکت «راک پورت» را تحت مدیریت دارد. اکنون «ایگور لاندا» رییس هیات‌مدیره و «هربرت هاینر» مدیرعامل شرکت آدیداس هستند.

 

 

ارسال نظر