نقش داوطلبان افتخاری در برگزاری جام جهانی

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۸۶۳
نقش داوطلبان افتخاری
در برگزاری جام جهانی

برگزاری جام جهانی فوتبال بدون در نظر داشتن خدمات بعضا بی‌مزد و منت داوطلبان، تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد.

به گزارش ایرنا، به‌طور معمول کشورهای میزبان رویدادهای مهم ورزشی از جمله المپیک، جام جهانی فوتبال و همچنین رقابت‌های مختلف قهرمانی جهان که برای یک دوره کوتاه نیاز به نیروی هماهنگ‌کننده دارند، از نیروهای جوان داوطلب استفاده می‌کنند. مهم‌ترین وظیفه این داوطلبان کمک به برگزاری هر چه بهتر رقابت‌های بزرگ ورزشی و راهنمایی و هدایت طرفداران، تیم‌های ورزشی و روزنامه‌نگاران است.

روسیه نیز به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال از این قاعده مستثنا نبود. برای این دوره از رقابت‌های جام جهانی حدود 15 هزار نیروی داوطلب از سراسر دنیا در 11 شهر محل برگزاری مسابقات حضور داشتند. تمام داوطلبان که حداقل دارای 18 سال سن بودند، تقریبا از یک سال قبل از آغاز مسابقات جام جهانی آموزش‌های لازم را برای ارائه خدمات بهتر دیده و حتی حدود 5 هزار و 500 نفر از آنها همان داوطلبانی بودند که سال قبل با دولت روسیه در برگزاری مسابقات جام کنفدراسیون‌ها همکاری داشتند. خدمات این داوطلبان متنوع و از جهاتی دارای اهمیت بسیاری است. در تمام فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، مراکز خرید بزرگ، میدان‌های اصلی شهرها، ورزشگاه‌ها و... نیروهای داوطلب حاضر هستند.

داوطلبان نه تنها باید به زبان انگلیسی تا حد زیادی مسلط باشند بلکه اولویت انتخاب با افرادی است که به یکی از زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، پرتغالی یا عربی آشنایی داشته باشند. بیشتر داوطلبان روسی که برای این دوره از رقابت‌ها انتخاب شده بودند نیز دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان رشته مترجمی بودند که علاوه بر زبان انگلیسی به یکی از زبان‌های ذکر شده مسلط بودند. با این حال برای دیدارهایی که ایران یکی از طرف‌های آن بود، یک یا چند داوطلب تاجیک نیز حضور داشتند که این افراد به خوبی به زبان فارسی نیز مسلط بوده و به ایرانیان خدمات رسانی می‌کردند. از دیگر قابلیت‌های داوطلبان فیفا می‌توان به روابط عمومی بالا، قابلیت کار تیمی، توانایی برای کار زیاد و سخت و انتظار مسوولیت‌پذیری بالا، تجربه حضور به عنوان داوطلب در رقابت‌های ورزشی یا فرهنگی در گذشته و غیره اشاره کرد.

رنگ لباس داوطلبانی که در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو یا قطار، سطح شهر و غیره حضور داشتند آبی با ستاره‌های سفید و رنگ لباس داوطلبانی که در ورزشگاه‌ها و حواشی آن بودند به رنگ قرمز بود. از سوی دیگر اسکن مدارک و صدور بلیت ورود هواداران به ورزشگاه‌ها نیز بر عهده داوطلبان است.

اما شاید خدمات مهم‌تر این داوطلبان در ارتباط با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بود. داوطلبان مسوول اسکن مدارک خبرنگاران، صدور کارت خبرنگاری، تحویل دادن بلیت بازی‌ها برای خبرنگاران، تعیین محل استقرار عکاسان در کنار زمین و راهنمایی آنها برای استقرار در محل انتخاب شده، ممانعت از فیلمبرداری خبرنگاران در زمان بازی و نشست‌های خبری و... بودند.

از سوی دیگر علاوه بر تیم‌های تخصصی که مسوول ارائه خدمات اینترنتی به خبرنگاران هستند، تعدادی از داوطلبان نیز به خبرنگاران برای اتصال به اینترنت بی‌سیم یا رفع هرگونه مشکل نرم‌افزاری و سخت افزاری حضور دارند. این داوطلبان به‌طور معمول از بین کسانی انتخاب شده‌اند که رشته تحصیلی آنها فناوری اطلاعات است و به خوبی به زبان‌های بین‌المللی آشنایی دارند. از سوی دیگر یکی از وظایف داوطلبان کمک به بوفه‌های غذا در ورزشگاه‌هاست و آنها در زمینه تحویل غذا و تمیز کردن محیط به حامی مالی این موضوع کمک می‌کردند.

فروشگاه‌های در نظر گرفته شده در ورزشگاه‌ها و مراکز فیفا نیز برای فروش محصولات جام جهانی از داوطلبان کمک گرفته‌اند و این داوطلبان هستند که نقش اصلی را در بازاریابی و فروش این یادبودها بر عهده دارند. همچنین فیفا از بین داوطلبان، افراد آموزش دیده‌یی را برای کمک به بخش پزشکی و مبارزه با دوپینگ خود انتخاب کرده است و این افراد به تیم‌های مستقر در این مراکز برای ارائه خدمات پزشکی، گرفتن آزمایشات دوپینگ و همچنین ارتباط با بازیکنان یا هواداران کمک می‌کنند. این داوطلبان معمولا حقوقی دریافت نمی‌کنند با این حال این احتمال وجود دارد که کشور میزبان در پایان رقابت‌ها برای قدردانی از آنها پاداشی را در نظر بگیرد. بدون تردید برگزاری جام جهانی 2018 روسیه نیز بدون کمک داوطلبان جوان و پر شور و نشاطی که همزمان با ارائه این خدمات، در فضای جام جهانی حضور دارند و دیدارهای مهم و حساسی را تماشا می‌کنند، میسر نیست. جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال است که از ۱۴ ژوئن آغاز شده و تا ۱۵ جولای ۲۰۱۸ در کشور روسیه ادامه خواهد داشت. این نخستین جام جهانی در تاریخ است که در اروپای شرقی برگزار می‌شود.

مسابقات نهایی شامل ۳۲ تیم بود که ۳۱ تیم آن از طریق مسابقات مقدماتی انتخاب شدند و یک تیم نیز به عنوان میزبان به صورت خودکار مشخص شد. مجموع بازی‌های این تورنمنت ۶۴ مسابقه است که در ۱۲ ورزشگاه و ۱۱ شهر برگزار می‌شود. دیدار فینال این تورنمنت نیز در تاریخ ۱۵ جولای ۲۰۱۸ در ورزشگاه لوژنیکی شهر مسکو برگزار خواهد شد.

 

ارسال نظر