برنامه تلویزیونی 2018 از نگاه مخاطبان

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۴۳
برنامه تلویزیونی 2018 از نگاه مخاطبان

مهدی بیک| نحوه پخش برنامه‌های ورزشی در صدا و سیما تابعی از سایر تحرکاتی است که این رسانه در مواجهه با موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... از خود بروز می‌دهد؛ رفتاری جناحی که ناشی از نبود رقابت در بخش رسانه‌های تصویری در ایران است. در این میان برنامه‌هایی که «عادل فردوسی‌پور» تهیه‌کنندگی آن را به عهده می‌گیرد یک تفاوت ساختاری با دیگر برنامه‌های ورزشی صدا وسیما دارند؛ رفتار حرفه‌یی و غیرهیجانی او در مواجهه با رقابت‌های ورزشی باعث شده تا مردم به برنامه‌هایی که نام «فردوسی‌پور» را به عنوان تهیه‌کننده بر تارک خود دارد؛ اعتماد کنند. از این رو، برنامه 2018 را می‌توان یک‌گام رو به جلو در برنامه‌های خلاقانه تلویزیون دانست. برنامه‌یی که تلاش می‌کند از نظر کیفی به مطالبات بینندگان پاسخ دهد؛ البته رفتارهایی از جنس رفتار مدیران شبکه سه در ممانعت از حضور پویول در برنامه 2018 نشان داد که عادل چه دشواری‌هایی برای روی آنتن بردن یک برنامه خوب دارد؛ دشواری‌هایی که در دقیقه 90 جلو حضور پویول در برنامه را با وجود اعلام قبلی می‌گیرد.

محمد غلامی| افزایش حجم تبلیغات در ویژه برنامه «بیست - هیجده» جام جهانی 2018 روسیه باعث شد تا جذابیت این برنامه کاهش یابد. به گونه‌یی که پیش از بازی ایران و مراکش، اگرچه «اتوئو» بازیکن سرشناس کامرونی مهمان برنامه بود، اما عملا نقشی در جذابیت آن نداشت؛ چراکه بیش از بیان یک یا دو جمله به او فرصت داده نشد و زمان زیادی از برنامه به تبلیغات اختصاص یافت! از سوی دیگر حجم تبلیغات اینقدر بالاست که دیگر مخاطب رغبت نمی‌کند ارتباط خوبی با برنامه برقرار کند. در حالی که عوامل این برنامه پیش از این نشان داده بودند که توانایی جذب مخاطب را دارند و این کار برای آنها در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال خیلی ساده‌تر است.

مهدی حاتمی|حجم بالای تبلیغات بازرگانی، در برنامه‌یی که بازی‌های جام 21 را از دریچه دوربین صدا وسیما بخش می‌کند، خیلی خوشایند نیست.

کارشناسان برنامه در لابه لای تبلیغات اپلیکیشن، مایع ظرفشویی و بانک، تنها فرصت این را دارند که در حد رفع تکلیف، تحلیلی از بازی‌ها آن هم به صورت بسیار مختصر داشته باشند، بعد هم تریبون به مجری سپرده می‌شود. از این‌رو، مخاطب تحلیل خیلی جامعی از بازی‌ها دریافت نخواهد کرد.

مرجان محمدی| برنامه «بیست - هیجده» ویژه برنامه جام 21 را می‌توان یکی از پربیننده‌ترین برنامه فوتبالی در این روزها نام برد که از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. این برنامه که قصد داشت با دعوت از بزرگان فوتبال دنیا و کارشناسان خارجی محبوبیتش را در بین مخاطبان افزایش دهد، اما به یک‌باره عدم حضور‌«کارلوس پویول» با وجود آنکه عادل فردوسی‌پور نوید حضورش را داده بود، موجی از انتقادات به راه افتاد.

البته دلایل عجیب و غریب و متفاوتی برای عدم حضور این بازیکن اسپانیایی مطرح شد، که خیلی نتوانست مخاطبان را اقناع کند و این بازیکن با اخلاق دنیای فوتبال خیلی بی‌سر وصدا ایران را ترک کرد. این در حالی است که این حرکت خلاقانه آن هم در یک برنامه ورزشی پربیننده می‌رفت تا تحول اساسی را در برنامه‌سازی رقم بزند.

اما افسوس که در نطفه خفه شد تا همچنان حسرت برنامه‌سازی‌های خوب و مهیج بر دل ایرانیان باقی بماند.

بهاره محبی| عادل فردوسی‌پور نماینده انتظارات جامعه ایران از صدا وسیمای ملی است، کسی که می‌داند برای حذف شدن زیادی بزرگ است، پس در قلب این قلعه نفوذناپذیر که گاه هیچ نسبتی با احساسات و تحولات جاری در سطح جامعه ندارد صدای مردم می‌شود. او برای این نمایندگی راه دشواری را طی می‌کند؛ مدرکش بغض فرو خورده «عادل» در شب بازی حساس ایران و اسپانیا بود، شبی که تمام تلاش‌هایش برای دعوت از کاپیتان سابق تیم ملی اسپانیا برای حضور در برنامه 2018 بی‌ثمر ماند و او با وجود نارضایتی شدید از تصمیم برخی مدیران صداوسیما به خاطر احترام به خواسته مردم باز هم مقابل دوربین صدا و سیما بنشیند و از لزوم کنار گذاشتن اختلافات به امید نتیجه گرفتن تیم ملی بگوید.

آزاده کاری| دو دهه پیش، زمانی که شبکه ورزش راه‌اندازی شد، کسی فکر نمی‌کرد این شبکه در آینده مجبور خواهد بود، جور دیگر شبکه‌های تلویزیون را به دوش بکشد. اما ویژه برنامه جام جهانی 2018 که این روزها از این شبکه پخش می‌شود، توانسته میلیون‌ها ببیننده را پای تلویزیون بکشاند. برنامه‌یی که بدون اغراق به خوبی توانسته با شبکه‌های فارسی زبان خارجی رقابت کند، به‌طوری که بسیاری ترجیح می‌دهند مسابقات جام جهانی را از این شبکه دنبال کنند. اما بدون شک حضور «عادل فردوسی‌پور» گزارشگر موفق برنامه 90 به عنوان مجری برنامه «بیست – هیجده» جذابیت برنامه را دوچندان کرده است. از دیگر نکات مثبت این برنامه دعوت از کارشناسان خبره برای تحلیل بازی‌هاست.

 

ارسال نظر