چین پیش‌رو در اقتصاد ناکام در حل آلودگی هوا

۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۷۰

 

چین، قدرت اقتصادی دوم جهان، اگرچه در زمینه آلودگی هوا در چند سال گذشته اقدامات مناسبی انجام داده و به نتایج خوبی هم رسیده اما این موضوع همچنان یکی از بحث برانگیزترین مسائل حل نشده این کشور در سال‌های اخیر بوده که تقریبا به‌طور روزمره به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش ایرنا، دانشمندان چینی که تحقیقات زیادی درباره آلودگی هوا و اثر آن روی سلامت عمومی انجام داده‌اند معتقدند آلودگی به‌طور مستقیم بر مرگ و میر اثرگذار است و باعث افزایش آمار مرگ و میر در کشور شده است آنها معتقدند اگر آلودگی هوا در چین کاهش یابد، در طول یک سال از مرگ حدود سه میلیون نفر جلوگیری خواهد شد. بر این اساس تحقیقات صورت گرفته ثابت می‌کند نزدیک به سه میلیون نفر در سال در چین جانشان را به‌دلیل ابتلا به امراضی از دست می‌دهند که کاملا با آلودگی هوا مرتبط است محققان مرکز پیشگیری و کنترل بیماری در گزارش تحقیقاتی خود آورده‌اند که سازمان بهداشت جهانی دستور کار مشخص و ضوابطی برای رفع آلودگی هوا دارد. آنان افزوده‌اند که اگر قرار است از مرگ سه میلیون نفر جلوگیری شود باید به‌طور استاندارد و مشخص این مقررات و دستورها به اجرا گذاشته شود.

لی کچیانگ نخست وزیر چین، در پایان نشست سالانه کنگره ملی خلق چین در پکن در سال گذشته میلادی گفت دولت همه تلاش خود را برای رفع آلودگی هوا به‌کار خواهد گرفت. کارشناسان معتقدند با وجود همه تلاش‌های دولت در سه سال گذشته، وضعیت آلودگی هوا غیر از پکن که به‌دلیل اقدامات جدی با بهبودی نسبی مواجه شده است در بسیاری از شهرهای دیگر بدتر شده است. در سال 2013 نزدیک به سه میلیون چینی به‌دلیل آلودگی هوا جان‌شان را از دست دادند که بر این اساس یک سوم آنها در 74 شهر این کشور از جمله پکن، تیان‌جین و منطقه خه‌بی در شمال کشور جان باخته‌اند. از طرف دیگر با اجرای اصلاحات و سیاست درهای باز در چین در چهار دهه گذشته زندگی مردم بهبود یافته اما به همان نسبت چالش‌های اجتماعی و اقتصادی آنها بیشتر شده است.

تدبیر دولت چیست؟

اکنون دولت به‌شدت به دنبال راهی برای کاهش آلودگی هوای چین به خصوص شهرهای بزرگ است، به همین دلیل بعد از چند سال مطالعه و تحقیق، «برنامه جامع مقابله با آلودگی فزاینده هوا چین» با همکاری حزب کمونیست و دولت این کشور منتشر شد برنامه‌یی که بر اساس آن باید تا سال 2020 میلادی از انتشار آلودگی هوا در مناطق مختلف کشور جلوگیری شده و همزمان کیفیت هوا نیز بهتر گردد.

این برنامه که برای دست‌کم سه سال به‌طور فشرده در اصلی‌ترین بخش‌های کشور شامل نواحی شمالی، شرقی و مرکزی کشور اجرا خواهد شد می‌تواند الگوی مناسبی برای کاهش آلودگی هوا در سایر مناطق جهان باشد.

دولت می‌گوید که تا سال 2020 میلادی باید شاخص آلودگی کاهش یافته و دستکم نسبت به سال 2015 میلادی 18درصد بهبود یابد، براساس این برنامه همچنین باید انتشار «دی اکسید سولفور و نیتروژن» در هوا 15درصد و میزان انتشار مواد شیمیایی و سمی نیز تا 10درصد کاهش یابد. دولت اعلام کرده با اجرای این برنامه باید کاری کرد تا 70درصد از آب‌های سطحی زمینی در شهرهای چین قابل شرب باشد و 70درصد از مناطق غیرساحلی نیز کیفیت خوب هوا را تجربه کنند. دولت افزوده باید با اجرای این برنامه باعث شد تا 90درصد از زمین‌هایی که اکنون آلوده هستند و کشاورزی و کشت و کار در آنها میسر نیست، قابل بهره‌برداری گردند.

حمایت کارشناسان از برنامه چین

وو جین فانگ محقق مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هوا با حمایت از این برنامه می‌گوید که دولت با این برنامه می‌خواهد از منابع به بهترین شکل بهره‌برداری کرده، آلودگی‌های صنعتی را پایین آورده و بهره‌وری را افزایش داده و به کیفیت هوا و ارتقای سطح کیفی زیست محیطی مساعدت کند. وی می‌گوید تیم‌های تحقیقاتی در سطوح و مناطق مختلف در سراسر کشور در حال اجرای برنامه‌هایی هستند که نهایتا کیفیت هوا و وضعیت مزارع را بهبود دهد و به شرایط بهتر زندگی نه فقط برای انسان بلکه برای دام‌ها نیز کمک کند.

دولت چین در کنار همه این اقدامات، در حال گرفتن کمک‌هایی به ارزش چند ده میلیون دلار از بانک جهانی است تا برای جلوگیری از آلودگی آب و هوا از آنها استفاده کند. چین برای نظارت بر آلودگی و رفع آن فعلا از سنسورها استفاده می‌کند همزمان در شهرهای مختلف نیز کامیون‌های «اسپری‌زن» در جاده‌ها به دنبال زدودن آلودگی هستند. در واقع در شبکه مذکور، ماهواره‌ها نقش اطلاع‌رسانی درباره آلودگی و غبار و دودهای سمی و آلودگی در فضا را دارند و دستگاه‌های لیزری روی زمین نیز میزان توزیع و پراکندگی آلودگی را تعیین می‌کنند.

دولت چین در اقدامی دیگر در حال بازرسی از شهرهای مختلفی است که در استان‌های سراسر کشور، اقدامات اساسی برای جلوگیری از آلودگی هوا انجام نداده‌اند.

در حال حاضر دست‌کم 15 تیم بازرسی با 260 بازرس به شهرهای مختلف اعزام شده‌اند که پکن هم جزو آنهاست. حال باید دید چین که از نظر اقتصادی به قدرت دوم جهان تبدیل شده ایا می‌تواند همزمان با تداوم رشد اقتصادی، آلودگی هوا را نیز کنترل کند، برای رسیدن به نتیجه برنامه‌های چین در این مورد، باید تا سال 2020 منتظر ماند.

 

ارسال نظر