تداوم برجام و طرح قاطع مطالبات ایران

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۰۶۳

ناکارآمدی تحریم‌های ضد ایرانی و موضع قاطع ایران در مطرح کردن مطالبات خود، دفاع دیگر طرف‌ها از توافق هسته‌یی موضوعی بود که مورد توجه رسانه‌های عربی قرار گرفت.

ایرنا با بیان این مطلب در گزارشی تحلیلی افزود: «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا 18 اردیبهشت با اعلام خروج واشنگتن از برجام مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشت و سقف مطالبات خود از ایران را افزایش داد. این اقدام دولت امریکا با مخالفت یکپارچه اتحادیه اروپا، چین و روسیه مواجه شد.

مقامات جمهوری اسلامی هم در برابر زیاده‌خواهی‌های واشنگتن واکنش نشان دادند و خواسته‌های آن را رد کردند. رسانه‌های عربی اخبار و تحلیل‌هایی را در این ارتباط منتشر کردند که این گزارش به آنها می‌پردازد.

صفحه عربی شبکه خبری «اسپوتنیک» روسیه و روزنامه «المصری الیوم» شروط ایران برای ادامه توافق هسته‌یی و قاطعیت ایران در برابر امریکا را در کانون توجه قرار دادند.

«ابوزید جابر» کارشناس مسائل ایران به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: شرایطی را که رهبر انقلاب اسلامی برای ادامه توافق هسته‌یی مطرح کرده آسان و از قابلیت اجرایی برخوردار است. این شروط حق اصیل این کشور است. موضع ایران حفظ حق صادرات نفت بدون هیچ گونه موانع و قید و‌بندی است.

به گفته این تحلیلگر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌طور کامل از منافع کشورش دفاع می‌کند و همزمان این پیام را ارسال می‌‌کند که به‌طور واقعی نبرد سیاسی، دیپلماسی، اقتصادی و تجاری، نظامی و تسلیحاتی با امریکا ادامه دارد و اینکه ایران می‌تواند در این نبرد امریکا را شکست دهد.

این کارشناش افزود: امریکا به‌طور یک‌جانبه از توافق هسته‌یی خارج شد و امیدوار بود که بتواند دیگر کشورها را با خود همراه کند. این کشور وجود منافع بالا و ارتباط این کشورها با ایران را در محاسبات خود قرار نداده بود.

به نوشته روزنامه المصری الیوم، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ضمن پاسخگویی به شروط 12گانه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا، برجسته‌ترین مطالبات دولت و ملت ایران را از دولت امریکا بیان کرد. او در پاسخ به درخواست‌های امریکا از ایران نوشت: برجام پس از توافقنامه همکاری تجاری در حوزه اقیانوس آرام و معاهده آب و هوایی پاریس، سومین توافق بین‌المللی است که دولت امریکا از آن خارج شده است.

توافق توسط دولت امریکا بود. این درحالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها نهاد تخصصی ذی‌صلاح بین‌المللی به‌طور مکرر پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.

او گفت: وزیر امور خارجه امریکا اندک اطلاعاتی در مورد تاریخ و فرهنگ ایران ندارد. او تصمیم‌های ترامپ را متکی بر خیال‌پردازی و توهم به شمار آورد و از دولت امریکا خواست به استقلال و حق حاکمیت ملی ایران احترام بگذارد و از به کارگیری زبان تهدید دست بردارد.

او گفت: واشنگتن باید سیاست‌های تجاوزکارانه اقتصادی خود در 4دهه گذشته علیه مردم ایران را پایان دهد و تحریم‌های ظالمانه و گسترده مستقیم و فرامرزی علیه ایران را باطل و خسارات عظیم بر ملت و اقتصاد ایران را جبران کند.

روزنامه‌های «الثوره» سوریه، «المغرب» تونس و خبرگزاری «عربی الیوم» سوریه با اشاره به عقب‌نشینی امریکا از توافق هسته‌یی و پایبندی دیگر طرف‌ها به این توافق، ایران را برنده این کارزار معرفی کردند و تحریم‌های امریکا را ناکارامد به شمار آوردند.

به نوشته روزنامه الثوره، تاکنون جنجال‌آفرینی‌های ترامپ درباره توافق هسته‌یی با شکست روبه‌رو شده است. ایران و دیگر کشورهای امضا‌کننده توافق هسته‌یی به دنبال اجرای آن هستند.

با وجود این و با توجه به شکست امریکا در ویران‌سازی برجام می‌توان پیش‌بینی کرد که امریکا و هم‌پیمانان منطقه‌یی آن جنجال‌آفرینی‌های خود را افزایش دهند.

«عبدوالقیس» کارشناش روابط بین‌الملل و مسائل ایران در روزنامه المغرب نوشت: ایران با درخواست تضمین از اتحادیه اروپا درباره ادامه توافق هسته‌یی به بازیگری قدرتمند تبدیل شده است. تصمیم ترامپ به ضرر وی تمام شده است، زیرا ایران در روابط بین‌الملل از جایگاه بالایی برخوردار است و بسیاری از کشورهای قدرتمند که توافق هسته‌یی را امضا کرده‌اند، هنوز هم با تحرک دیپلماسی خود تلاش می‌کنند ایران را خرسند کنند تا از توافق هسته‌یی خارج نشود.

در برابر امکان ندارد، ایران بر پایه وعده‌های گذشته به توافقی که امریکا از آن خارج شده است، ادامه دهد. بلکه این کشور خواستار ضمانت‌های بیشتر از توافق هسته‌یی شده در این توافق حق هسته‌یی ایران به رسمیت شناخته شده است.

تلاش‌ها برای وارد کردن فشار علیه ایران از راه تحریم‌های هسته‌یی نتیجه‌یی به دنبال نخواهد داشت، زیرا جمهوری اسلامی ایران از زمان انقلاب تاکنون با تحریم اقتصادی روبه‌رو شده و به دلیل اعتماد به ظرفیت داخلی خود را با آن سازگار کرده است. خبرگزاری عربی الیوم در گزارشی به قلم «سلام عباس» نوشت: با نگاهی بی‌طرفانه به وضعیت امریکا پس از عقب‌نشینی این کشور از توافق هسته‌یی دیده می‌شود که نقش و نفوذ این کشور پس از خروج از توافق کاسته شده است. پس از تصمیم دیگر طرف‌ها، برای ادامه توافق و دور زدن تحریم‌های اقتصادی، امریکا منزوی شده است. سایر کشورهای امضا‌کننده توافق که شرکت‌های آنان در حال حاضر با ایران در حال همکاری هستند، برای دور زدن تحریم تلاش می‌کنند، در این میان چین در راس این کشورها قرار داشته و در این بازی مهارت بالایی دارد. ترامپ با عقب‌نشینی از توافق هسته‌یی به اعتبار امریکا لطمه بسیار بزرگی وارد کرد.

 

ارسال نظر