یک گلادیاتور 10 سرباز معزالدین خیرآباد|

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۹۶۹

بازی دوم آرژانتین در گروه D جام جهانی 2018 روسیه امروز در شرایطی رقم خواهد خورد که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان نگران سرنوشت لیونل مسی در این جام هستند. قهرمانی که تمام افتخارات برترین فوتبالیست جهان به غیر از قهرمانی در جام جهانی را یدک می‌کشد. پس از بازی ضعیف آرژانتین در بازی نخست خود در برابر ایسلند به نظر می‌رسد که بخت پیروزی از طالع آبی‌پوشان امریکای جنوبی رخت بربسته است. انگار خورخه سامپائولی، مربی تقریبا جدید این تیم هم نتوانسته از این تیم پرستاره یک تیم واقعی بسازد و از فعل و انفعالات و پویایی درونی این تیم به یک هم‌افزایی(سینرجی) قابل اتکا دست یابد.

اوایل خرداد سال گذشته بود که فدراسیون فوتبال آرژانتین پس از ۵۰ روز نام سرمربی جدید تیم ملی این کشور را اعلام کرد. خورخه سامپائولی هدایت آلبی سلسته را بر عهده گرفت. او جانشین ادگاردو بائوسا شد که ۲۲فروردین 96 به علت کسب نتایج ضعیف از این تیم اخراج شده بود.

این تغییر اگرچه عملکرد ضعیف تیم آرژانیتن در دور مقدماتی جام جهانی را بهبود بخشید و منجر به کسب جواز ورود این تیم به مسابقات جام جهانی روسیه شد اما به گواه کارشناسان فوتبال جهان عملکرد آرژانتین ضعیف‌تر از آن است که این تیم را در فینال جام 2018 ببینیم. از این‌رو این طور به نظر می‌رسد که لیونل مسی این ‌بار هم نتواند کلکسیون افتخارات بین‌المللی خود را تکمیل کند. در این روزها به اندازه یک گلادیاتور میل به پیروزی دارد. این مسابقات برای او در حکم مرگ و زندگی است اما هم تیمی‌ها او در فرکانسی پایین‌تر از طول موج روحی او قرار دارند و نمی‌توانند همپای این ستاره بی‌نظیر دنیای فوتبال او را همراهی کنند. آرژانیتن تاکنون دو بار قهرمان جهان شده است. نقش مارادونا در هر دو این قهرمانی‌ها، یکه و یگانه بوده است. شاید باید سال‌ها بگذرد تا روح مارادونا در قامت شخصی همچون مسی حلول کند. انگار فرکانس روحی و جسمی مسی هم بسیار کمتر از مارادونا، ‌خدایگان فوتبال آرژانیتن است.

فوتبال آرژانتین یعنی «مارادونا» و «مارادونا» یعنی طغیان. نمی‌توان سراغ آرژانتین رفت و یادی از ستاره تاریخ فوتبال جهان نکرد. سال ۲۰۰۰ وقتی فیفا «پله» را به عنوان بهترین بازیکن قرن بیستم معرفی کرد «فرانس بکن بائر» اسطوره فوتبال آلمان گفت: «افتخار بزرگ من به یادگار گرفتن لباس مارادونا بود. پیراهنش را قاب کردم و به دیوار خانه‌ام زدم. اگر پله مایل است این پیراهن را به او می‌دهم تا شاید افتخار واقعی را درک کند.»

حالا هستند کسانی که «مارادونا» را با «لیونل مسی» مقایسه می‌کنند و بعضی به‌ شدت با این قیاس مشکل دارند. آرژانتین فقط دو بار قهرمان جام جهانی شده و هر دو بار مارادونا را در تیم خود داشت. مارادونا یک بار هم سال ۱۹۹۰ نایب قهرمانی جام جهانی را تجربه کرد. مسی فعلا فقط به همان نایب قهرمانی با پیراهن آرژانتین رسیده است.

آرژانتین در سید اول قرعه‌کشی جام جهانی قرار گرفته اما در یک قدمی حذف از جمع ۳۲تیم حاضر قرار داشت. هت تریک لیونل مسی در آخرین بازی مقابل اکوادور آنها را به روسیه رساند. کاپیتان مسی در ۱۱۲بازی ملی ۵۵گل برای کشورش زده. بازی‌اش در تیم ملی آرژانتین را به هوای بهاری تشبیه می‌کنند. گاهی آفتابی، گاهی بارانی. او کاملا با لباس آرژانتین غیرقابل پیش‌بینی است.

درون دروازه آرژانتین اما «سرخیو رومئو» را می‌بینیم. دروازه‌بانی که از او یک واکنش فوق‌العاده مقابل اشکان دژاگه در جام جهانی ۲۰۱۴ در ذهن ایرانیان باقی مانده است.

«مارکوس روخو» و «نیکولاس اوتامندی» بهترین چهره‌های خط دفاعی مصیبت‌زده آرژانتین هستند. تیمی که می‌تواند به راحتی با این خط دفاعی از نیجریه در یک بازی دوستانه 3 گل بخورد. «خاویار ماسچرانو» پیر هم گاهی در خط دفاعی قرار می‌گیرد و گاهی به عنوان هافبک دفاعی بازی می‌کند.

«لوکاس بیلیا»، « اور بانگا»، «آگوستو فرناندز» و «فرناندو گاگو» مهم‌ترین هافبک‌های تیم ملی آرژانتین هستند. در تناسب با تمامی 4دهه اخیر این ضعیف‌ترین خط میانی تاریخ آرژانتین است. البته با توجه به تعدد بازیکنان در خط حمله امکان جابه‌جایی بازیکنان در این خط نیز وجود دارد مثلا مسی به یک خط عقب‌تر بیایید یا دی بالا به یک خط جلوتر منتقل شود.

اما در خط حمله با یک ترافیک بی‌نظیر روبه‌رو می‌شویم. «مسی» هست، «سرخیو آگوئرو»، «آنخل دیماریا»، «پائولو دیبالا»، «لاتارو آکوستا»، «گونزالو هیگواین» و «کریتسن پاون» هم دعوت می‌شوند. البته « مائورو ایکاردی» مهاجم آماده تیم اینتر به دلیل آنچه رسانه‌های اسپانیایی مخالفت لیونل مسی می‌دانند به تیم ملی آرژانتین دعوت نمی‌شود.

آرژانتین در بیشتر دیدارهای خود با توجه به وجود عناصر تهاجمی بی‌شمار در ترکیبش از سیستم تهاجمی ۳-۴-۳ استفاده می‌کند تا از حداکثر نیروهای تهاجمی خود بتواند در بازی‌ها استفاده کند؛ شاید به همین دلیل نیز باشد که در خط دفاعی آرژانتین شاهد دفاع‌های مستحکمی نیستیم چراکه فوتبالیست‌ها آرژانتینی عمدتا علاقه دارند در خطوط جلو برای گلزنی در تیم‌هایشان بازی کنند.

امروز اما باید به انتظار نشست و دید که آیا مسی و یارانش بر تقدیر خود غالب خواهند آمد؟ آیا آنها خواهند توانست در جنگ گلادیاتورها و سربازها شگفتی‌ساز این جام شوند؟

 

ارسال نظر