درس‌های فوتبال برای سیاست

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۷۳۴

بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران با وحدت، انسجام و سختکوشی دومین برد تیم ملی فوتبال در مسابقات جام جهانی را رقم زدند و موجی از نشاط و انسجام اجتماعی را در کشور به ارمغان آوردند. این نشاط و انسجام می‌تواند پلی برای عبور از تنگناهای سیاسی و اقتصادی پیش روی کشور باشد.  برد شیرین تیم ملی باعث شد بار دیگر مردم از هر طیف و دسته و گروه و از هر قومیتی این برد را تا پاسی از شب جشن بگیرند. در واقع جمعه شب فوتبال تبدیل به نخ تسبیحی شد تا بار دیگر ایرانیان را به هم وصل کند.  در همین خصوص «محمد عزیزی» دبیر فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا درباره حضور خیابانی و شادی مردم بعد از پایان این دیدار اظهار کرد: مردم هم به لحاظ روحی و روانی آمادگی برگزاری چنین جشن‌هایی را داشتند. لازم است از نیروی انتظامی تشکر کنم که محیط خوبی برای مردم ایجاد کرد و جمعه شب به خوبی تخلیه هیجانی صورت گرفت.  به گفته نماینده ابهر در مجلس شورای اسلامی «چند وقت بود مردم از جهات مختلف همچون مسائل برجام و ترامپ و نوسانات ارزی و وضعیت بازار مسکن در فشار روحی عجیبی قرار داشتند این بازی باعث شد، نشاط به جامعه برگردد.» عزیزی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواستیم برای ایجاد چنین نشاطی در جامعه هزینه کنیم باید خیلی هزینه می‌کردیم. وقتی چند نفر از نمایندگان می‌خواستند برای تماشای بازی‌های تیم ملی به روسیه بروند تنها نماینده‌یی که از این سفر دفاع کرد من بودم. به نظر من هیچ اشکالی نداشت که تعدادی از نمایندگان مجلس برای تشویق تیم ملی فوتبال کشورمان به روسیه سفر می‌کردند و شاید جمع هزینه آن یکصد میلیون تومان هم نمی‌شد.  عزیزی ادامه داد: به نظرم دولت و وزارت ورزش باید پاداش خوبی برای بازیکنان تیم ملی فوتبال در نظر بگیرند تا در بازی مقابل اسپانیا هم بازیکنان با روحیه مضاعف وارد مسابقه شوند.

 باید روحیه کار تیمی  را در کشور تکثیر کنیم

عضو کمیسیون شوراها و نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی هم درباره نقش ورزش در انسجام و نشاط اجتماعی گفت: ورزش هم مثل همه بخش‌های دیگر در مسائل شادی انسجام و همبستگی اجتماعی می‌تواند تاثیرگذار باشد البته عکس آن هم صادق است.  «قاسم میرزایی‌نکو» در عین حال گفت: اگر بتوانیم کاری کنیم این موفقیت‌ها موقتی نباشد و از پایه به ورزش توجه کنیم و اگر برای ورزش هزینه کنیم، جلو خیلی از مسائل و هزینه‌های دیگر آسیب‌های اجتماعی و ناهماهنگی‌ها را خواهیم گرفت.  نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی ورزش به ویژه ورزش‌های گروهی همچون فوتبال گفت: ورزش به انسان می‌آموزد چگونه می‌شود، تیمی با هم کار کرد و هر کس در پستی که هست از عهده وظایف خود برآید.  وی یادآور شد: از کل کشورهای دنیا تنها 32 تیم به جام جهانی فوتبال راه یافته‌اند این افتخاری برای ایران است اما هنوز تنگ‌نظری‌هایی در کشور وجود دارد.

 ابتکارهایی که باید تشویق شوند

میرزایی‌نکو در ادامه درخصوص کارکرد ورزش در ایجاد نشاط اجتماعی و ضرورت توجه مسوولان به این مساله اظهار کرد: در جریان مسابقه فوتبال با تیم ملی مراکش در بوستان نهج‌البلاغه کاری شد که 4هزار نفر از طریق بیلبورد مسابقه تیم ملی فوتبال کشورمان را تماشا کردند .من فکر می‌کنم باید از شهردار این منطقه قدردانی شود و سایر مناطق هم چنین کارهایی انجام دهند.  وی با بیان اینکه چنین ابتکارهایی باید در سایر مناطق هم تکرار شود، گفت: شاهد بودیم که مردم در کنار خانواده این مسابقه را تماشا کردند نه مشکلی به وجود آمد، نه به کسی بی‌حرمتی شد و نه شعار آنچنانی دادند. واقعا مردم شادی‌هایشان را با هم تقسیم کردند.

 «ورزش» کمک کار سیاستمداران کشور

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به نقش ورزش خصوصا فوتبال در انسجام‌بخشی، هماهنگی، همدلی و یکرنگی در کشور طی یکی دو دهه اخیر اظهار کرد: در جریان بازی مقابل مراکش هم دیدیم که همه مردم از گروه‌های مختلف فکری سیاسی اجتماعی و طبقاتی کشور بعد از پیروزی تیم ملی فوتبال اظهار شادمانی کردند و با همه وجود یکصدا تیم ملی را تشویق کردند.  «پروانه مافی» با اشاره به نقش غیرقابل انکار ورزش‌هایی همچون فوتبال در افزایش سرمایه اجتماعی و لزوم توجه مسوولان کشور به این پدیده گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از دشمن خارجی نیازمند برنامه‌ریزی برای انسجام‌بخشی و یکپارچگی درونی هستیم و چنین روحیه‌یی می‌تواند ما را در گذر از شرایط کنونی کمک کند.  مافی با اشاره به مشکلات و فشارها بر تیم ملی فوتبال کشورمان قبل از شروع بازی‌های جام جهانی گفت: معمولا نوع بشر این طور است که هر وقت فشار زیادی در جهت ممانعت از دستیابی وی به خواسته‌ها و اهدافش وارد شود، قدرت عجیبی پیدا می‌کند و این قدرت تغییر‌دهنده شرایط می‌شود.  وی اضافه کرد: این نکته مهمی است که می‌تواند عبرتی برای سیاستمداران نه چندان عاقلی باشد که به دنبال فشار بر ایران هستند. آنها دیدند که شیرپسران ایرانی با وجود تمام محدودیت‌ها و فشارها جنگیدند و عاقل باشند و در مواجهه با ایران و ایرانی عقلانیت به خرج دهند.

تیم ملی فوتبال کشورمان هنوز در میانه راه است و در نخستین مرحله بازی‌های جام جهانی دو بازی با اسپانیا و پرتغال بهترین تیم‌های فوتبال جهان را پیش رو دارد. طبعا جامعه ایرانی با تفاوت‌ها و سطح فوتبال ایران و این دو کشور آشناست و محدودیت‌های تیم ملی را می‌شناسد با این حال بزرگ‌ترین مزیت تیم ملی ایران انسجام، یکدستی، هماهنگی و در یک کلام«تیم بودن» است.  کشورمان درحال حاضر با مشکلات عدیده‌یی در حوززه‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کند. درسی که بازیکنان تیم ملی فوتبال به مسوولان و سیاستمداران دادند این است که روحیه «تیم بودن» باید در دنیای سیاست و اقتصاد هم تزریق شود. می‌توان از نشاط و انسجام ایجاد شده در کشور پلی ساخت تا از شرایط دشواری که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، عبور کرد.

 

ارسال نظر