اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۰۷

تعطیلی ۶۰ مرغداری و مرکز غیرمجاز پرورش ماهی

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: امسال تاکنون ۶۰مرغداری‌، مرکز تکثیر و پرورش ماهی و دیگر مراکز غیرمجاز با حکم قضایی تعطیل شده است. به گزارش ایسنا علیرضا رفیعی‌پور در آیین معارفه مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حوزه بهداشتی و کنترل بیماری‌های دامی و نظارت بر فرآورده‌ها و محصولات دامی از وظایف سازمان دامپزشکی است، اظهار کرد: سال گذشته در حوزه بیماری‌های خطرناک دام از جمله تب برفکی، تب مالت، هاری و شاربن حوزه دامی بیش از ۳۸ درصد بیماری‌ها کاهش یافت. رفیعی‌پور با اشاره به اینکه شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به کشور از دو سال گذشته آغاز شد، تصریح کرد: خوشبختانه طی روزهای گذشته هیچ کانونی گزارش نشد و تلاش می‌شود با اپیدمی آنفلوآنزا مواجه نشویم، گرچه ممکن است به صورت تکی و انفرادی کانونی گزارش شود. وی با اشاره به اینکه این سازمان تا حدودی توانسته جلو طغیان بیماری را بگیرد، تاکید کرد: امسال تمام دستگاه‌ها با اقداماتی که انجام می‌شود باید تلاش کنند جلو طغیان و اپیدمی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را بگیرند که در این میان اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها نقش مهمی در کنترل آن دارد. رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با همکاری محیط زیست کشور تالاب‌ها، آبگیرها و سدهایی که محل فرود پرندگان مهاجر هستند و به گونه‌یی می‌توانند بیماری را اشاعه دهند نیروهای دامپزشکی به صورت منظم از پرندگان بومی، صنعتی و مهاجر آن منطقه نمونه‌برداری می‌کنند تا چرخش ویروس کنترل شود. وی در ادامه با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری چهار فصل و از سال ۷۸ وارد کشور شده است، بیان کرد: طی این سال‌ها این بیماری به تمام استان‌های کشور منتقل و آلوده به این ویروس شده‌اند که متاسفانه امسال در اوایل اردیبهشت‌ماه یک خانم در استان کرمان بر اثر این بیماری فوت کرد. رییس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: امکان تشخیص، درمان و واکسیناسیون در این بیماری خطرناک، مرگ‌آفرین و مهلک وجود ندارد و تنها راه کنترل آن تبلیغ، ترویج و اطلاع‌رسانی صحیح به مردم است. وی با اشاره به اینکه تاکنون علم دامپزشکی نتوانسته برای تشخیص این بیماری کاری انجام دهد، توصیه کرد: به هیچ عنوان کشتار دام جز در کشتارگاه انجام نشود و افراد از کنه فاصله بگیرند، زیرا امکان انتقال این بیماری به انسان وجود دارد که تنها با انجام این اقدامات تب کریمه کنگو کنترل می‌شود.  رفیعی‌پور با اشاره به اینکه ۶۳۰ واحد از بین رفته بر اثر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور در حال احیا شدن است، تصریح کرد: از ابتدای امسال سه هزار تن تخم‌مرغ از کشورهای اوکراین، آذربایجان و ترکیه وارد کشور شده است که این میزان یک تا سه درصد مصرف کشور را در بر می‌گیرد.  

خسارت سرمای بهار به محصولات باغی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: بر اثر گرمازدگی اواخر زمستان گذشته، باغات پسته کرمان آسیب زیادی دیدند، به‌طوری که ۲هزار میلیارد تومان پسته بر اثر گرمازدگی در این استان از بین رفته است.  محمدعلی طهماسبی در گفت‌وگو با فارس در مورد خسارات وارد شده به محصولات باغبانی طی سه ماه اخیر خاطرنشان کرد: کشور ما به دلیل داشتن اقلیم‌های مختلف همواره با خسارت‌هایی همچون گرمازدگی و سرمازدگی در محصولات کشاورزی از جمله محصولات باغبانی مواجه است و سرمای زودرس بهاره سرجمع 9هزار میلیارد تومان به تمام محصولات باغی در کشور خسارت وارد کرد.  وی همچنین به خسارتی که امسال در باغات پسته کرمان به دلیل گرمازدگی در پایان فصل زمستان رخ داده اشاره کرد و گفت: در روزهای آخر زمستان، گرما در این استان تا 32درجه هم رسید و باعث شد تا آسیب جدی به جوانه‌های پسته زده شود.  معاون حجتی به این نکته اشاره کرد که نهال پسته به دلیل مقاومتی که نسبت به شوری و کم‌آبی دارد، در استان‌هایی همچون کرمان فعال است و با آنکه تقریبا به جز دو استان هرمزگان و بوشهر تقریبا پسته در همه استان‌های کشور کشت می‌شود، اما همچنان بیشترین سطح زیر کشت پسته در استان کرمان انجام می‌شود.  وی با تاکید بر اینکه کشت پسته در زمین‌های حاصلخیز و آب شیرین عملکرد بیشتری در هکتار دارد، تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم، حتما پسته در جایی که آب شور است و کیفیت آب پایین می‌آید، باید کشت شود، در صورتی که به ‌شدت به دنبال توسعه باغات پسته در نقاط مختلف از جمله غرب کشور هستیم و اکنون باغات پسته زیادی در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، ایلام و خوزستان ایجاد شده است.  طهماسبی پیش‌بینی کرد که امسال با توجه به آسیب‌های به وجود آمده 200هزار تن پسته در کشور تولید شود.

وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که باید برای احیای باغات پسته تسهیلات ارزان‌قیمت با بازپرداخت‌های طولانی در اختیار پسته‌کاران قرار گیرد.

تا قبل از سال 2016 میلادی ایران به عنوان نخستین صادرکننده پسته در دنیا شناخته می‌شد، اما به مرور امریکایی‌ها ذخایر ژنتیکی پسته ایرانی را به کشور خود قاچاق و کشت کردند تا جایی که در سال 2016میلادی امریکا مقام اول پسته صادراتی دنیا را به خود اختصاص داد و ایران مقام دوم صادرات را گرفت.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند کیفیت پسته ایرانی به مراتب بالاتر از پسته تولید امریکاست، اما نکته جالب توجه اینکه امریکا در اقدامی ناجوانمردانه تعرفه 200درصدی برای واردات پسته ایرانی به کشورش وضع کرده است.

اما همچنان 59 کشور دنیا پسته مصرفی خود را از ایران وارد می‌کنند و آلمان، عراق، پاکستان، ایتالیا و امارات جزو پنج کشوری هستند که مرغوب‌ترین پسته ایرانی را با بالاترین قیمت خریداری می‌کنند.

 

 

ارسال نظر