اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۳۰

۷۰ هزار نانوایی به قیمت دولتی نان می‌پزند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود 7میلیون تن گندم با کمتر از نصف قیمت به ۷۰هزار نانوایی در سطح کشور عرضه می‌شود تا نان به نرخ ارزان در اختیار مردم قرار گیرد.  به گزارش ایسنا، محمود حجتی در حاشیه بازدید از نخستین و بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌یی خصوصی ایران در شهر آوه از توابع شهرستان ساوه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: منابع مورد نیاز خرید تضمیمی گندم در اوایل اردیبهشت ماه تصویب و ابلاغ شده است. وی اظهار کرد: هم‌اکنون قیمت جهانی گندم ۱۳۰۰ تومان است و قیمتی که از کشاورزان خریداری می‌شود به نرخ ۱۳۷۰ تومان است. بخش عمده‌یی از آن به میزان حدود 7میلیون تن به قیمت کیلویی ۶۶۰ تومان به ۷۰هزار نانوایی در سطح کشور عرضه می‌شود تا نان به نرخ ارزان در اختیار مردم قرار گیرد. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای تامین مابه‌التفاوت قیمت گندم و یارانه‌یی که به نان داده می‌شود، دولت از منابع بانک مرکزی که مقرر شده در اختیار شرکت بازرگانی دولتی قرار گیرد و هم از ردیف‌هایی که در بودجه پیش بینی شده و هم فروش مستقیم گندم استفاده می‌کند. وی با اشاره به تخصیص کامل منابع مالی خرید تضمینی گندم اظهار کرد: در تخصیص این منابع همواره مشکلاتی وجود دارد. پرداخت دیرهنگام از سوی بانک‌ها و کافی نبودن منابع مالی خزانه موجب تاخیر در پرداخت به کشاورزان می‌شود که از این بابت عذرخواهی می‌کنم اما تلاش خواهیم کرد که تاخیر در پرداخت‌ها به حداقل برسد. وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به ظرفیت بالای منطقه آوه در حوزه کشت گلخانه‌یی اشاره و اظهار کرد: این منطقه بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌یی است که به همت کارآفرین بخش خصوصی ایجاد شده است و با ایجاد اشتغال به عنوان یک کارآفرین نمونه‌ ده‌ها واحد گلخانه‌یی را نیز تاسیس کرده است. وی بیان کرد: یکی از بهره ورترین اشکال استفاده از منابع آبی توسعه کشت گلخانه‌یی است و دولت از کارآفرینان در این حوزه حمایت می‌کند.

۵۰ درصد پول گندم‌کاران پرداخت شد

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: تاکنون حدود یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تن گندم در قالب خرید تضمینی از گندمکاران تحویل گرفته شده که یک‌هزارو ۳۱ میلیارد تومان پول این گندم‌ها معادل نیمی از بهای آن پرداخت شده است. مرتضی حنان در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم گفت: حدود یک‌میلیون و 900‌هزار تن گندم از کشاورزان 19 استان تحویل گرفته شده که یک‌میلیون و 722‌هزار تن آن در سامانه ثبت گردیده که ارزش ریالی آن معادل 2‌هزار و 285 میلیارد تومان است. وی در مورد وضعیت پرداخت پول گندمکاران گفت: تاکنون 50 درصد بهای گندم خریداری و ثبت‌شده در سامانه به ارزش یک‌هزار و 31‌هزار میلیارد تومان است. معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین به خرید تضمینی دانه‌های دولتی اشاره‌یی کرد و گفت: تاکنون 173‌هزار تن دانه روغنی از کشاورزان تحویل گرفته شد که 162‌هزار تن آن در سامانه ثبت شده و ارزش آن رقمی حدود 450 میلیارد تومان است که ت اکنون 34 درصد بهای آن پرداخت شده است.

حنان همچنین به وضعیت تنظیم بازار کالاهای اساسی برای ماه مبارک رمضان توسط این شرکت اشاره‌یی کرد و گفت: تاکنون 30‌هزار تن برنج هندی، تایلندی و اروگوئه از طریق برخی فروشگاه‌های زنجیره‌یی از جمله فروشگاه‌های کورش و اتکا توزیع شده که بسته به نیاز هر استان و جمعیت آن، میزان توزیع متفاوت است، ولی در مجموع 20‌هزار تن از این برنج‌ها تاکنون جذب شده است. وی همچنین از توزیع 20‌هزار تن شکر به قیمت هر بسته 900 گرمی 2‌هزار و 900 تومان خبر داد و گفت: همین موضوع سبب شده تا با توزیع کالاهای اساسی جلوی افزایش بی‌رویه قیمت را در بازار بگیریم.

واگذاری دانش تولید بذر جدید به  بخش ‌خصوصی

رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تاکنون دانش فنی تولید ۱۹رقم بذر جدید غلات و حبوبات دیم، به بخش خصوصی واگذار شده است. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، اسکندر زند در نشست بررسی برنامه «برون‌سپاری وظایف غیرحاکمیتی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور»، اظهار داشت: برنامه «برون‌سپاری وظایف پژوهشی و فناوری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم تا افق ۱۴۰۴»، با برنامه‌ریزی منسجم و زمان‌بندی شده و ارائه مدل در زمینه‌های تحقیقاتی موسسه، دارای اهمیت بسیاری است.

وی بر سیاست شفاف‌سازی و ارائه برنامه زمان‌بندی شده موسسه تحقیقات دیم درخصوص حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد. معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت: بعضی از برون سپاری‌ها در زمینه کشاورزی دیم در دست اقدام بوده و با توجه به سود آوری و جذابیت آن برای بخش خصوصی سعی در برون سپاری آن است. وی افزود: همچنین نظارت دولت در حوزه تولید باید موجب کاهش هزینه‌های تولید شود و این موضوع مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه فروش لاین‌های امید بخش برای بخش خصوصی دارای جذابیت فراوان است، گفت: تاکنون از میان ۵۴ رقم جدید بذر دیم که از سوی محققان موسسه تحقیقات کشاورز دیم برای کشت در دیم‌زارها معرفی گردیده، دانش فنی تولید ۱۹ رقم بذر جدید غلات و حبوبات دیم به بخش خصوصی واگذار شده است.

 

ارسال نظر