اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۹۸

بیمه‌ها  در فهرست سازمان خصوصی‌‌سازی

درحالی که دو شرکت بیمه در اواخر سال گذشته توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه شدند و اهلیت خریدارشان به تایید نرسید، بار دیگر این شرکت‌ها در لیست سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، در اواخر سال گذشته ۱۷.۳۲درصد از سهام شرکت بیمه البرز در لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت اما پس از این واگذاری خبرهایی رسید حاکی از اینکه این شرکت بار دیگر به بخش دولتی واگذار شده است. شنیده می‌شد، کنسرسیومی که این شرکت را خریداری کرده متشکل از 3 نهاد بوده که یکی از آنها صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بود.

اما در نهایت بعد از گذشت مدتی این معامله قطعی نشد و علی صحرایی، معاون بازار شرکت بورس در گفت‌وگو با ایسنا درباره واگذاری بلوک ۱۷.۳۴درصدی بیمه البرز گفت: خریدار این سهم به تایید بیمه مرکزی نرسید و معامله قطعی نشده است. خریدار کنسرسیومی به رهبری تامین اجتماعی بود.

اما به تازگی برای بار دیگر این شرکت همچنین بیمه اتکایی امین برای دور جدید واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی لیست شدند و قرار بر این است که 17.34 از شرکت بیمه البرز و 11.44درصد بیمه اتکایی امین در تاریخ ۲۸خرداد ماه سال ۱۳۹۷ از طریق عرضه در بورس به بخش خصوصی واگذار شود. در اطلاعیه عرضه سهام بیمه البرز درباره شرایط واگذاری این سهم آمده است که خریدار می‌تواند یکجا نقد یا نقد و اقساط مبلغ سهام را پرداخت کند در حالت نقد و اقساطی ۳۰درصد مبلغ باید به صورت نقدی و مابقی به صورت اقساطی طبق شرایط اعلام شده، پرداخت شود.

تعداد سهام قابل عرضه بیمه البرز ۶۹۳ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۷۷۷سهم است که قیمت پایه آن ۱۰۸تومان و ۹ریال می‌شود. قیمت پایه معادل با قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه به اضافه ۲۰درصد به شرط آنکه از ۱۰۸تومان و ۹ریال کمتر نباشد.

همچنین همانطور که شرح داده شد، بیمه اتکایی امین نیز برای بار دیگر قرار است در روز دوشنبه ۲۸خرداد ماه سال ۱۳۹۷ در فرابورس عرضه شود. تعداد سهام قابل عرضه این شرکت ۲۸۵میلیون و ۹۹۶هزار و ۸۷۲ سهم است که معادل 11.44درصد از کل سهام می‌شود. فروشنده این سهم سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. قیمت پایه هر سهم معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه به اضافه ۲۰درصد به شرط آنکه مبلغ آن از ۱۲۵تومان و ۴ریال کمتر نباشد. این سهم در بازار دوم فرابورس ایران عرضه خواهد شد.

مشاور کل رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد عرضه این سهم‌ها و علت تایید نشدن خریدار قبلی در پاسخ به اینکه اهلیت خریدار توسط بورس یا بیمه مرکزی تایید نشده به ایسنا گفت: یک بخش از عدم تایید‌ها مربوط به بورس و یک بخش دیگر مربوط به بیمه مرکزی بود. فکر می‌کنم خریدار بیمه اتکای امین را بورس تایید صلاحیت نکرد و از طرفی خریدار بیمه البرز را بیمه مرکزی تایید نکرد. طبیعتا این به این معنی نیست که این شرکت‌ها بار دیگر عرضه نشوند. تصور من این است که اینها خریدار دارند البته پس از خریداری شدن صلاحیت‌شان توسط نهادهای مرتبط انجام می‌شود.

خبری از اصلاح ساختار اقتصاد در برنامه ششم نیست

یک استاد اقتصاد معتقد است، باید کمیته‌ فراجناحی از افراد نخبه و برجسته اقتصادی تشکیل شود که نسخه‌های اصلاح ساختار اقتصادی را ارائه دهد. برنامه ششم توسعه چیزی در این زمینه وجود ندارد و حتی رابطه‌یی هم با اقتصاد مقاومتی ندارد.

محمدعلی خطیب در گفت‌وگو با فارس، به وضعیت اقتصادی کشور و عوامل موثر در آن از جمله برجام اشاره کرد و گفت‌: وضعیت اقتصادی از نظر داخلی چندان مناسب نیست که مسائلی مانند تحریم‌ها و برجام در آن موثر باشد، اما نباید فراموش کرد که اقتصاد ما با یک رکود تورمی مواجه است و آمار بالای بیکاری هم در کنار نوسانات نرخ ارز و عوامل متعدد بر این موضوع تاثیر دو چندان گذاشته است.

وی به شرایط تحمیل شده و خروج امریکا از برجام اشاره و تصریح کرد: باید ببینیم کشورهای اروپایی در این زمینه چه برخوردی می‌کنند، اما عملا با اختلافاتی که از نظر سیاسی در درون کشور وجود دارد، این مشکلات بر مسائل اقتصادی هم تاثیرگذار خواهد بود.

این استاد دانشگاه در حوزه اقتصاد به سیاست کشور پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: ما بعد از انقلاب به دنبال تولید کالاهای جانشین واردات بودیم، تا تولید را به سمتی ببریم که نیازهای داخلی تامین شود و از طرف دیگر با سرمایه‌گذاری می‌خواستیم به رشد اقتصادی برسیم، اما سیاست خودکفایی و توسعه جواب نداده است. وی یکی از دلایل این مشکلات را وابستگی رشد اقتصادی ایران ناشی از فروش نفت دانست و گفت: تمام مشکلات ما ناشی از درآمد نفتی است، چرا که وقتی پول نفتی داریم همه‌چیز وارد می‌کنیم، از نهاده‌های تولید مرغ و گوشت گرفته تا مواد اولیه و واسطه‌یی و در نتیجه با نوسان نرخ ارز قیمت مواد اولیه ما هم افزایش می‌یابد و بازار بر هم می‌ریزد.

به گفته خطیب تاکنون از ظرفیت‌ها درست استفاده نکرده‌ایم و فرصت‌سوزی‌های بسیار داشته‌ایم و تجربه‌ کشورهای دیگر نشان داده که باید در عین فروش نفت از توانمندی داخل استفاده کرد، نه آنکه مبادله نفت با کالا داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی همچنین بر این نکته تاکید کرد: باید اقتصاد ما یک اقتصاد باز باشد، تا تولید داخل علاوه بر تامین نیاز قابلیت صادراتی هم داشته باشد، چرا که اگر بخواهیم صرفا به فروش نفت تکیه کنیم، رقبایی مثل عربستان و اخیرا امریکا هم به عنوان صادرکننده نفت همواره وجود دارند.

 

 

ارسال نظر