اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۳۸۰

 افزایش قیمت گوشت گوسفندی نامتعارف است

رییس شورای تامین دام کشور گفت: افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار با توجه به رشد تولید داخلی و واردات روزانه 100تن گوشت گرم گوسفندی نامتعارف است و باید با گران‌فروشان برخورد جدی شود. «منصور پوریان» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: گوشت گوسفندی مورد نیاز کشور تامین است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم، اما برخی سودجویان افزایش مصرف ماه مبارک رمضان را بهانه‌یی برای گران‌فروشی کرده‌اند. وی اظهار داشت: سال گذشته روزانه کمتر از 50تن گوشت به کشور وارد می‌شد که تاثیر چندانی در قیمت بازار نداشت اما امروز با افزایش واردات و حتی رشد تولید نسبت به 2 سال گذشته نباید شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار باشیم. به گفته این فعال صنعت دام، در سال 1396 نزدیک 19هزار تن گوشت گرم گوسفندی به کشور وارد شد. پوریان افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار را ناشی از سوءاستفاده برخی واحدهای کشتارگاهی و قصابی‌ها دانست و افزود: برای اینکه سود این بخش کاهش نیابد، برخی کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها با همدستی یکدیگر زمینه افزایش قیمت در بازار را ایجاد می‌کنند. وی از تخلف برخی قصابی‌ها خبر داد و افزود: لاشه گوشت گوسفند استرالیایی با قیمت مصوب 30 هزار تومان در شبکه توزیع و برای مصرف‌کننده 33 هزار تومان است که شاهد هستیم همین محصول در خرده فروشی‌ها به تفکیک با قیمت‌های تولید داخلی عرضه می‌شود بطور مثال یک ران از لاشه گوشت گرم گوسفندی استرالیایی در قصابی به قیمت 46 هزارتومان به فروش می‌رسد که این اقدام تخلف است. رییس شورای تامین دام کشور از کاهش تقاضا برای گوشت منجمد میش در بازار خبر داد و گفت: در گذشته کشتار میش در کشور داشتیم اما اکنون از مغولستان بره منجمد با قیمت مناسب وارد می‌کنیم تا بازار متعادل شود. پوریان صادرات مشروط دام زنده را به ضرر صادرکنندگان دام‌های سنیگن وزن دانست و گفت: در ایران دام سنگین وزن تقاضای چندانی ندارد و برای اینکه روی دست تولید‌کنندگان نماند اقدام به صادرات آن به کشورهای همسایه می‌کنیم. رییس شورای تامین دام کشور یادآور شد: با اجرای رویه صادرات مشروط دام به ازای واردات گوشت از اواخر سال گذشته، میزان صادرات دام سبک کاهش یافته است به‌طوری که در اردیبهشت ماه امسال کمتر از 40 هزار راس دام سبک صادر شده است. به گفته وی، در قانون صادرات مشروط به ازای صادرات هر کیلوگرم دام سبک زنده باید یک کیلوگرم گوشت گوسفندی وارد شود در حالی که واردات این محصول به ایران بیش از صادرات دام است. وی پروسه صادرات دام زنده را طولانی دانست و افزود: ارائه کد وارداتی از سوی واردکنندگان گوشت به دامپزشکی زمانبر است در حالی که برگه مجوز صادرات دام زنده یک ماه اعتبار دارد یعنی تا واردکننده بخواهد دام را تهیه، قرنطینه و صادر کند زمان کمی دارد به همین دلیل صادرکنندگان از این موضوع استقبال نمی‌کنند.  

 پرداخت بخشی از مطالبات چایکاران

بخشی از مطالبات چایکاران پرداخت شد.  به گزارش ایسنا، «محمدولی روزبهان» گفت: مبلغ 935 میلیون تومان از مطالبات به حساب عابر بانک سپه چایکاران واریز شد. وی افزود: به این ترتیب تاکنون در مجموع 5 میلیارد و 270 میلیون تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده است. روزبهان با اشاره به کیفیت مناسب چای بهاره استحصالی کارخانجات از چایکاران تشکر کرد و خواستار تداوم برداشت بهینه و کیفی‌سازی چای در کارخانجات چایسازی شدند. وی یادآور شد: حدود 7327 تن چای خشک بهاره کیفی در کارخانجات تولید شده است.

 جنگل‌های خراسان شمالی به قارچ زغالی آلوده شد

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: 600 هکتار از جنگل‌های هیرکانی شهرستان مانه و سملقان این استان به بیماری زغالی بلوط آلوده شده است. اصغر سمیعی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: کانون بیماری زغالی بلوط اکنون در جنگل‌های هیرکانی شهرستان مانه و سملقان گزارش شده است. وی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل شیوع این بیماری تغییرات اقلیمی است، افزود: کاهش بارش برف و باران، افت آب‌های زیرزمینی، خشک شدن چشمه‌ها در جنگل و افزایش نسبی دما موجب افزایش تنش در جنگل و مستعد شدن زمینه شیوع این بیماری شده است. رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی به اقدام‌های انجام شده یا در حال انجام برای مبارزه با این بیماری اشاره کرد و گفت: در کانون‌های آلوده عملیات بهداشت جنگل شامل شناسایی درختان آلوده در حال اجراست. سمیعی افزود: قارچ زغالی بلوط، نوع بیماری است که موجب انسداد آوندها و قطع پیوند قسمت‌های هوایی درخت و ریشه شده که از علایم بارز آن ایجاد لایه سیاهرنگ زیر پوست تنه درختان بلوط است که این وضعیت موجب خشکیدگی درختان می‌شود. جنگل‌های هیرکانی خراسان شمالی با بیش از 25 هزار هکتار گستره، در مناطق جوزک، درکش و هاور قرار دارند که منطقه حدفاصل دو ناحیه رویشی خزری و ایران تورانی محسوب می‌شود. این جنگل‌ها دارای شرایط محیطی شکننده است و به همین علت در صورت وارد شدن هر گونه استرس یا تخریب، برگشت‌پذیری این مناطق به حالت اولیه بسیار زمان بر خواهد بود. گونه‌های اصلی جنگل‌های هیرکانی خراسان شمالی شامل بلوط، زبان گنجشک، افرا شیردار، کچف، داغ داغان، سیاه تلو، زرشک و چنار است. جنگل‌های هیرکانی به علت اینکه در ناحیه نیمه مرطوب واقع شده‌اند به لحاظ اکولوژیکی از اهمیت بسیار زیادی در زمینه مطالعاتی و تحقیقاتی برخوردارند.

 

ارسال نظر