اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۱۳

خریداری 1.6 میلیون تن گندم از کشاورزان

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون یک میلیون و 600هزار تن گندم به ارزش دو میلیارد و 96 میلیون تومان از کشاورزان خریداری شده است.

به گزارش ایرنا، خرید تضمینی گندم همه ساله از اواخر اسفند ماه از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان‌وبلوچستان آغاز می‌شود و تا اواخر مهرماه در استان‌های سراسر کشور ادامه دارد.

در این رابطه اسماعیل اسفندیارپور روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا افزود: محصول فروخته شده از سوی گندم‌کاران پس از ثبت در سامانه‌های خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران بررسی و با تامین اعتبار لازم، پول گندم‌کاران پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون برداشت گندم هشت استان گرم‌سیری کشور ازجمله خوزستان، جنوب فارس، ایلام (دشت عباس)، جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج)، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه‌وبویراحمد و سیستان‌وبلوچستان رو به پایان است. وی اظهار داشت: طی روزهای آینده استان گلستان نیز به زمره برداشت‌کنندگان گندم کشور ملحق می‌شود. به گفته اسفندیارپور، امسال نیز همچون سال‌های گذشته پول گندم‌کاران با عاملیت بانک کشاورزی ازسوی دولت تامین و پرداخت می‌شود. براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی 97 نیز همانند سال گذشته هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید 4درصد و افت غیرمفید 2درصد به مبلغ 13هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300 ریال (1330 تومان) خریداری می‌شود که با نرخ سال قبل تفاوتی ندارد. پارسال نزدیک 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد که با توجه به ذخایر سال 1395 همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.

پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: طی سه سال اخیر، ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر پرداخت شد.

به گزارش صدا و سیما، کرمعلی قندالی، در دیدار با رییس سازمان بسیج عشایری کشور با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: حمایت از کالای ایرانی و بحث اقتصاد مقاومتی هر دو مختص جامعه عشایری کشور است.

وی افزود: در بحث تحریم‌های اقتصادی، اگر چه عشایر دچار مشکلاتی شدند و فشارهای اقتصادی‌ای بر آنان وارد شد؛ اما در مسیر زندگی و تولیدات آنان خللی وارد نشد. قندالی گفت: همه تلاش و فعالیت عشایر تولید است، آن هم تولیداتی که بخش زیادی از آن متکی به خود است و هر ذائقه ایرانی‌ای مشتاق مصرف آن است. رییس سازمان امور عشایر ایران افزود: فعالیت‌هایی که عشایر در حوزه تولید صنایع دستی دارند تولید کالاهایی هست که در بعد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کاملا بومی شده است. وی با اشاره به آیین‌نامه ساماندهی عشایر افزود: این آیین‌نامه که در دولت‌های قبل به تصویب رسیده است ظرفیت خوبی برای خدمات‌رسانی دستگاه‌ها به جامعه عشایری است.

قندالی گفت: در دولت تدبیر و امید مصوبات خوبی درخصوص سطح سواد و مهارت عشایر و طرح ویژه فرهنگی و مذهبی داشتیم که در شورای عالی عشایر مطرح و مصوباتی هم در دولت گرفته شد و وظایف دستگاه‌های مرتبط در آن تبیین شده است.

رییس سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: تشکل‌های عشایری به عنوان کارگزار، بیمه عشایر را پیگیری می‌کنند و در حال حاضر حدود ۷۰ هزار خانوار عشایری در کشور بیمه هستند. قندالی اظهار داشت: در سه سال گذشته ۴۰۰میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴درصد با دوره برگشت ۵ساله و ضمانت زنجیره‌یی به عشایر پرداخت شده است. رییس سازمان امور عشایر ایران افزود: همچنین ۴۰۰میلیارد تومان هم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تسهیلات به عشایر پرداخت شد که در مجموع ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در طول سه سال به عشایر پرداخت شد که این موضوع بی‌سابقه بوده است.

مطالبات کشاورزان و دامداران پرداخت می‌شود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: تمام مطالبات زعفران‌کاران، خرماکاران، پنبه‌کاران، صیفی‌کاران و دامداران بابت شیر خام تا پایان هفته جاری پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایلنا، حسین‌شیرزاد در نشست ‌خبری ‌اعلام کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در راستای سیاست‌های حمایتی دولت تدبیر و امید و همچنین اجرایی کردن اهداف و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی از طریق خرید تضمینی و حمایتی محصولات کشاورزی از دامداران و کشاورزان، ضمن برنامه‌ریزی و پیگیری مجدانه موفق شد تا نسبت به پرداخت حداکثری مطالبات کشاورزان و دامداران در سال ۱۳۹۶ اقدام و مطالبات جاری را تسویه کند.

وی با بیان این که، طی ۱۰ روز گذشته با حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی و کمک‌های همه‌جانبه سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی و بانک کشاورزی، مبلغ ۱۶۵ میلیارد تومان کارسازی و جهت پرداخت در وجه تولید‌کنندگان بخش کشاورزی به استان‌ها ارسال شده است، اظهار داشت: سازمان مرکزی تعاون روستایی، خود را مکلف به حمایت‌های همه‌جانبه و تمام‌گرایانه از جامعه کشاورزی کشور می‌داند.

 

ارسال نظر