اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۱۲۰

ایران، الگوی تامین امنیت غذایی منطقه

رییس سازمان حفظ نباتات گفت: نهادهای بین‌المللی ایران را جزو کشورهای الگو در زمینه تامین امنیت غذایی در منطقه و به ویژه خاورمیانه می‌دانند.

مهدی قائمیان که برای شرکت در همایش بین‌المللی تامین امنیت غذایی به باکو سفر کرده است، روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر اساس آخرین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ایران در زمینه تامین امنیت غذایی موفق‌ترین کشور در خاورمیانه است و دبیرکل این سازمان در دیدار اخیر با وزیر جهاد کشاورزی از فعالیت‌های ایران تقدیر کرد. وی، با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در 30سال اخیر در مورد تامین امنیت غذایی و رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات غذایی گفت: اگر چه در سال 1979 میلادی 65درصد سبد غذایی کشورمان وابسته با واردات بود ولی اکنون نزدیک به 70درصد محصولات غذایی در داخل کشور تولید می‌شود که در این همایش از ما در این خصوص پرسش شد و تجربیات خود برای حاضران مطرح کردیم. قائمیان در پاسخ به نحوه نظارت بر کشت محصولات کشاورزی از نظر سلامت غذایی گفت: یک طرح بزرگ به عنوان ارتقای سلامت محصولات کشاورزی اخیرا در ایران با کمک سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت به اجرا گذاشته شده است. رییس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: هدف از این طرح انجام بازرسی از مزرعه تا آخرین مرحله یعنی عرضه محصولات غذایی در بازار و رسیدن بر سر سفره‌ها است که تمام مراحل آن از نظر سلامت محصول بررسی می‌شود. وی، در مورد همکاری ایران با نهادهای بین‌المللی در زمینه تامین امنیت غذایی گفت: ما مثل بقیه کشورها به خصوص کشورهای همسایه و دوست و برادر حاضر هستیم در رعایت شرایط مد نظر آنها بر اساس قوانین بین‌المللی اقدام کنیم. وی در مورد همکاری جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و به خصوص کشورهای دوست و همسایه در عرصه امنیت غذایی گفت: آماده برای صادرات محصولات مطابق قوانین بین‌المللی و با شرایط و مقررات قانع‌کننده این کشورها از نظر تامین امنیت غذایی هستیم. نخستین همایش بین‌المللی امنیت غذایی روز جمعه از سوی موسسه دولتی امنیت غذا جمهوری آذربایجان، اتحادیه اروپا و بانک جهانی و با حضور مسوولان و نمایندگان چند کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران و نهادهای بین‌المللی فعال در این حوزه در باکو برگزار شد.

خرید ۹۵میلیارد تومان برگ سبز چای

رییس سازمان چای گفت: با وجود اینکه در برداشت اول برگ سبز چای ۳۸هزار تن برگ سبز به ارزش ۹۵میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد، اما برداشت برگ سبز نسبت به مدت مشابه سال قبل دو درصد کاهش داشته است.

محمدولی روزبهان در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرین برداشت برگ سبز چای از باغات شمال کشور اظهار داشت: چین اول بهاره برگ سبز چای تمام شده و حدود 38هزار تن برگ سبز برداشت کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود، از این مقدار حدود 7500 تن چای خشک تولید شود. وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل نداشتن تراکم برداشت برگ سبز چای کیفیت چای تولیدی بهتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: به دلیل سرمای ابتدای سال دوره برداشت برگ سبز طولانی‌تر شد و کارخانجات هم زودتر از موعد سال قبل کار خود را‌ آغاز کردند که همین مساله سبب شد تا ظرفیت کارخانجات بالا برود و به جای آنکه روزانه 3500 تن برگ تحویل کارخانجات شود، این رقم تا 3 هزار تن رسید. رییس سازمان چای در مورد ارزش برگ سبز خریداری شده گفت: ‌95 میلیارد تومان برگ سبز خریداری شده که با توجه به قراردادی که با کارخانجات داریم 30 روز پس از برداشت و تحویل برگ محاسبات آن آغاز می‌شود و تاکنون 4.5 میلیارد تومان به حساب چایکاران واریز شده است. روزبهان با اشاره به افزایش 4درصدی قیمت برگ سبز چای در سال 97 خاطرنشان کرد: هر کیلوگرم برگ درجه سبز درجه یک چای 27 هزار و 292 ریال و برگ درجه دو 15 هزار و 283 ریال خریداری شده است. وی در مورد آخرین وضعیت برداشت هم گفت: پیش‌بینی ما این است که تاکنون 2 درصد کاهش برداشت داشته‌ایم و احتمال آنکه با توجه به یخ‌زدگی برخی باغات این میزان کاهش برداشت در چین بعدی بیشتر شود وجود دارد.

مردم از خرید قارچ فله خودداری کنند

عضو هیات رییسه قارچ کشور با بیان اینکه مردم از خرید قارچ فله در کنار جاده و فروشگاه‌های بزرگ به نام قارچ کوهستان خودداری کنند، گفت: استفاده از قارچ‌های طبیعی وضعیتی در استان کرمانشاه و لرستان به وجود آورد که 8 نفر از هموطنان فوت کردند و 270 نفر هم مسموم شدند. محمدحسن افشار تولیدکننده قارچ و عضو هیات رییسه قارچ کشور در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص استفاده از انواع قارچ در طبیعت اظهار کرد: در طبیعت حدود 1600 قارچ وجود دارد که حدود 45 نوع آن خوراکی است که به آن ماشروم می‌گویند. این نوع خوراکی قارچ در زمان تولید و کشت سمی نمی‌شود اما قارچ‌هایی مانند گالادرما هم دارویی هستند و اگر آن را کشت بافت کنید، خواهید دید که سمی نیست. وی افزود: توصیه ما این است که مردم به هیچ‌وجه قارچ را از طبیعت برداشت نکنند و از افرادی که آنها را در جنگل‌ها به مردم می‌فروشند هم خرید نکنند. تشخیص سمی و غیرسمی بودن قارچ تنها توسط کارشناسان و متخصصان امکان‌پذیر است. افشار در رابطه با حادثه کرمانشاه و لرستان خاطرنشان کرد: استفاده از قارچ‌های طبیعی وضعیتی در استان کرمانشاه و لرستان به وجود آورد که 8نفر از هموطنان فوت کردند و 270نفر هم مسموم شدند. وی افزود: قارچ‌هایی که در سایت‌های پرورش قارچ رشد می‌کند واریته مخصوص خوراکی دارد و سمی نمی‌شود. تا جایی که ممکن است قارچ را به صورت بسته‌بندی تهیه کنید اما در صورت خرید فله‌یی از واحدهای بزرگ صنعتی صاحب نام تهیه کنید که حتما استانداردهای لازم را رعایت کرده باشند.

 

ارسال نظر