مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار‌ نقره‌ای

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۰۹۰

گروه بورس

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که آغاز معاملات آتی زعفران در آینده نزدیک، آمادگی بورس کالا برای اجرای کامل قیمت تضمینی گندم، لزوم استفاده از ابزارهای مالی در بخش فولاد و عرضه خرمای مضافتی بم در بورس کالا از مهم‌ترین آنها بود. در همین راستا مدیرعامل بورس کالای ایران از راه‌اندازی معاملات آتی زعفران خبر داد و گفت: بورس کالا درصدد است تا با راه‌اندازی قراردادهای آتی زعفران در جهت کشف روزانه و لحظه‌یی قیمت، مدیریت ریسک نوسانات قیمتی برای فعالان بازار و پایان تجارت مبهم و سودمند برای کشورهای دیگر و در آخر تبدیل شدن ایران به مرجعیت قیمتی این محصول در دنیا قدم بردارد. حامد سلطانی‌نژاد افزود: در حال حاضر ایران با تولید بیش از ۹۰ درصد از زعفران جهان، تولیدکننده برتر این محصول بوده و ایجاد مرجعیت قیمتی این محصول در کشور همواره از دغدغه‌های بخش کشاورزی بوده است. از این رو راه‌اندازی بازار آتی زعفران می‌تواند این هدف مهم که مهم‌ترین چشم‌انداز بورس کالای ایران در خصوص کالاهای مهم ملی نیز می‌باشد را محقق کند. وی افزود: ایجاد مرجعیت قیمت محصول زعفران در دنیا می‌تواند نقش موثری در انتقال بخشی از منافع حاصل از تجارت زعفران در کشورهای دیگر به کشور خودمان داشته باشد. هدایت سرمایه‌های علاقه‌مند به تجارت در بخش مولد اقتصاد کشور به سوی خرید و فروش این محصول در بازار آتی می‌تواند، قیمت واقعی زعفران کشور را آشکار کند و از تجارت مبهم و بضعا بسیار سودمند برای کشورهای دیگر به تجارت شفاف و دارای منفعت برای فعالان داخلی زعفران سوق دهد.

 اجرای کامل قیمت تضمینی گندم

در سوی دیگر مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از آمادگی کامل بورس کالا برای عرضه گندم این استان در قالب سیاست قیمت تضمینی خبر داد. مسعود احمدی افزود: مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی به جای قانون قدیمی‌خرید تضمینی بر هیچ کس پوشیده نیست. همه می‌دانیم که اجرای این طرح علاوه بر اینکه بار مالی تحمیل ‌شده به دولت را کاهش می‌دهد و کشاورزان نیز سریع‌تر به پول خود می‌رسند. وی افزود: همچنین در میان‌مدت باعث افزایش کیفیت محصولات تولید شده و غربال محصول باکیفیت از بی‌کیفیت خواهد شد؛ چرا که در قانون جدید این خریداران واقعی خواهند بود که مستقیم از کشاورز خرید می‌کنند و بابت محصول پول می‌دهند، پس سطح کیفیت از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد شد. از سوی دیگر آمار دقیقی از حجم معاملات خواهیم داشت و می‌توانیم برای تولید و مصرف محصولات برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.

 نقش ابزارهای مالی

همچنین معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: توسعه کسب و کار مولد در هر اقتصادی نیازمند برقراری ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است و بی‌شک یکی از محل‌های اصلی ایجاد این ارتباط، بورس‌های کالایی است که نقش این بورس در سال حمایت از کالای ایرانی پر رنگ‌تر از گذشته خواهد بود. حسن امیری گفت: با توجه به روند توسعه‌یی که بورس کالا در زمینه عرضه و معاملات محصولات صنعتی و پتروشیمی و طی سال گذشته مخصوصا در حوزه محصولات کشاورزی داشته است، می‌تواند به تحقق شعار امسال برای حمایت از کالای ایرانی کمک موثری کند. وی افزود: تاکنون بورس کالا نقش ویژه و اساسی در رشد تولید محصولات ایرانی داشته و از این به بعد نیز خواهد داشت؛ به خصوص در حوزه تامین مالی از جمله اوراق سلف موازی استاندارد و روش‌ها و ابزارهای جدیدی که برای صنایع مختلف قابل تعریف است، می‌تواند ایفای نقش کند، چراکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور مشکل اکثر شرکت‌ها بحث تامین مالی است و از این منظر بورس کالا می‌تواند کمک ویژه‌یی در رفع نیاز مالی شرکت‌ها به عهده داشته باشد.

 استفاده از ابزارهای مالی در بخش فولاد

افزون بر این به گفته رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران هم اکنون بخشی از معاملات محصولات فولادی و معدنی در دنیا با استفاده از ابزارهای مالی انجام می‌شود که در کشور ما نیز بورس کالا با ارائه این ابزارها شرایط مناسبی را برای فعالان و سرمایه‌گذاران این حوزه فراهم آورده است. بهرام شکوری با بیان اینکه عرضه محصولات در بورس بهترین و درست‌ترین مسیر برای قیمت‌گذاری زنجیره ارزش است، گفت: چنانچه عرضه سنگ آهن و فرآورده‌های آن از طریق بورس انجام شود، می‌توان دریافت که چه حجمی محصول مازاد وجود دارد و در صورت نبود تقاضا پس از سه بار عرضه، برای ورود به بازارهای جدید و حتی افزایش سهم بازارهای خارجی کنونی برنامه‌ریزی کرد. به گفته رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، همه فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی معتقدند که تمام محصولات زنجیره تولید فولاد باید وارد بورس کالا شده و در بازاری شفاف و بر اساس مکانیسمی عادلانه عرضه شود. همچنین موافقت وزیر صنعت نیز در راستا اعلام شده که تمام محصولات این زنجیره می‌توانند در بورس کالا عرضه شوند.

 عرضه خرمای مضافتی بم

همچنین در هفته گذشته خرمای مضافتی بم در روز ۹ اردیبهشت ماه در تالار کشاورزی بورس کالای ایران روی میز فروش رفت. مدیرعامل شرکت کارگزاری توسعه کشاورزی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، ۸۵۰۰ تن خرمای مضافتی بم در قالب طرح خرید توافقی از سوی سازمان تعاونی روستایی شهرستان بم در بورس کالا عرضه می‌شود که در روز ۹ اردیبهشت ماه یک هزار تن آن روی تابلو عرضه شد. مژده مولایی در خصوص مزایای عرضه خرما در بورس کالا گفت: مهم‌ترین مزیت عرضه خرما حذف واسطه‌هاست. ضمن اینکه از گذشته تاکنون کشاورزان و نخلداران به سازمان تعاونی روستایی اطمینان بیشتری دارند. به‌طوری که اگر قرار باشد وزارتخانه بودجه‌یی را به خرید توافقی محصول اختصاص دهد تا خرمای برداشت شده در سردخانه‌ها نمانده و نیازی به پرداخت هزینه اجاره سردخانه نباشد، عرضه در بورس کالا می‌تواند به نخلدار اطمینان خاطر بیشتری برای فروش محصول ارائه کند.

 52 هزار تن مواد پلیمری روی تابلوی معاملات

علاوه بر این با نگاهی به معاملات آخرین روز کاری بورس کالا مشاهده می‌شود که تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت ماه، میزبان دادوستد 52 هزار و 374 تن انواع مواد پلیمری بود. بر این اساس، طی این روز و در تالار مذکور 56 هزار و 177 تن قیر، 87 تن مواد شیمیایی و 48 هزار و 350 تن وکیوم باتوم معامله شد. همچنین، معامله 95هزار و 50 تن قیر و 250 تن عایق رطوبتی نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران به ثبت رسید. این در حالی است که تالار محصولات کشاورزی نیز طی این روز شاهد دادوستد یک تن و 900 کیلوگرم زعفران رشته‌یی، 6 هزار و 400 تن گندم خوراکی، 200 تن گندم دوروم، 2 هزار و 25 تن شکر سفید، 800 تن شکرخام، 100 تن دانه روغنی کلزا و 130 هزار قطعه جوجه یک‌روزه بود. بر اساس این گزارش تالار محصولات صنعتی و معدنی هم معامله 5 هزار تن آهن اسفنجی، 13 هزار تن تختال C و 925 تن سبد میلگرد مخلوط را تجربه کرد. علاوه بر این 7 هزار تن تختال C نیز در سیستم معاملات مچینگ این تالار معامله شد.

 

ارسال نظر