اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۲۵

شرایط سخت‌تری برای واردات برنج اعمال شود

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، گفت: آزاد شدن واردات برنج می‌تواند ضربه‌یی جبران‌ناپذیر به تولیدکنندگان وارد کند.

سیدراضی نوری در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با آزاد شدن واردات برنج در سال جاری بیان کرد: شاید این تصمیم با توجه به مساله خشکسالی صورت گرفته است. بر اساس مصوبه دولت، تنها دو منطقه گیلان و مازندران تعیین شده‌اند که می‌توانند برنج تولید کنند و سایر مناطق اجازه کشت برنج را ندارند. این کار نیز ممکن است برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت برنج صورت گرفته باشد اما در مجموع به تولید داخل ضربه می‌زند.  وی در ادامه گفت: مجموعه سیاست‌گذاران باید به تولیدات داخلی توجه داشته باشند. برنجی که در شمال و دو استان مازندران و گیلان طبق مجوز کاشته شده است باید مورد توجه قرار گرفته و مصرف شود. اگر برنج تولیدی در داخل که هم اشتغال‌زایی دارد و هم امنیت غذایی کشور را تامین می‌کند، نیاز کشور را تامین می‌کند دیگر نباید واردات صورت گیرد.

نماینده شوش در مجلس خاطرنشان کرد: نادیده گرفتن تولید داخل و واردات می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به تولیدکنندگان وارد کند. زمانی می‌توان تصمیم به واردات گرفت که برنج تولیدی در داخل نیاز کشور را تامین نکند. از نظر من در راستای محدودیت کشت برنج این تصمیم گرفته شده که مضر است و باید در آن تجدیدنظر شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی در پایان گفت: آنچه که مهم است این است که ما باید شرایط سخت‌تری را برای واردات داشته باشیم، چرا که ما می‌توانیم محصولات خودمان را صادر کنیم، چنین تصمیماتی منجر به دلسردی تولیدکنندگان می‌شود و حتی جلو تولید داخلی را می‌گیرد.

اعتراض به محرومیت از کشت تابستانه

سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی خوزستان گفت: محروم کردن کشاورزان از کشت تابستانه برای تامین آب شرکت‌های نیشکر یک اشتباه بزرگ است.  سید فاضل شرفی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به مطرح شدن موضوع محروم کردن کشاورزان استان خوزستان از کشت تابستانه گفت: شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی خوزستان به هیچ عنوان این ممنوعیت را نمی‌پذیرد.  وی گفت: کشت نیشکر 3میلیارد و ۷۳۸میلیون مترمکعب نیاز آبی دارد که در حقیقت بیش از 3.5 میلیارد مترمکعب برداشت می‌کند. این در حالی است که کل نیاز آبی کشاورزان استان خوزستان 2میلیارد و ۷۵۸ میلیون مترمکعب است. شرفی افزود: به نظر می‌رسد، برنامه‌یی وجود دارد که با دایمی تلقی کردن گیاه نیشکر، آب مورد نیاز شرکت‌های نیشکری تامین و ده‌ها هزار کشاورز از کشت تابستانه محروم شوند. انتظار داریم اگر مسوولان چنین دیدگاهی دارند در سیاست‌ها و برنامه‌های خود تجدیدنظر کنند و بیش از این به کشاورزان استان خسارت وارد نکنند.  سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه مسوولان نیشکر اعلام می‌کنند که با کاهش سطح زیر کشت نیشکر معیشت ۱۵ هزار نفر با مشکل مواجه می‌شود، گفت: سئوال ما این است آیا بیکاری ۱۵هزار نیروی نیشکر که از نعمت بیمه تامین اجتماعی و بیمه بیکاری هم برخوردارند، بهتر است یا بیکاری ۲۰۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خوزستان که کاری جز کشاورزی ندارند و ماحصل بیکاری کشاورزان، مهاجرت به شهر و بروز مسائل و مشکلات امنیتی است. سید فاضل شرفی با بیان اینکه بخش زیادی از آب کارون صرف کشت و صنعت‌های نیشکری می‌شود، گفت: ما به عنوان صدای کشاورزان نمی‌پذیریم بخش زیادی از آب کارون در اختیار نیشکر قرار گیرد ولی کشاورزان مستضعف خوزستان از کشت تابستانه محروم شوند.  وی با اشاره به اینکه کشت نیشکر، جلگه حاصلخیز خوزستان را از کشت و کار ناتوان کرده است، گفت: نیشکر نه تنها آب زیادی مصرف می‌کند بلکه پساب‌های حاصل از آن هم باعث آلودگی آب و نابودی نخلستان‌ها شده است در حالی که توسعه نخلستان در استان صرفه‌های اقتصادی بیشتری نسبت به نیشکر برای استان به ویژه در بخش صادرات دارد.  شرفی گفت: به نظر می‌رسد، برخی مسوولان تحت فشار نیشکر قصد دارند نیشکر را همانند نخیلات و باغات میوه، کشت دایمی تلقی کرده و آب آنها را تامین کنند که این یک فریب است.

سند‌دار کردن زمین‌های کشاورزی در دستور کار

رییس سازمان امور اراضی با بیان اینکه سنددار کردن زمین‌های کشاورزان در دستور کار دولت است، گفت: یکی از موضوعاتی که باید پیگیری شود، سنددار کردن زمین‌های کشاورزان در کشور است.

علیرضا اورنگی در همایش روسای سازمان جهاد کشاوزی استان‌های منطقه دو کشور در اهواز افزود: یکی از موضوعات مهمی که در دستور کار دولت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته، قانون رفع تداخلات در زمین‌های ملی است که این قانون مسیر را برای سنددار کردن زمین‌های کشاورزان باز می‌کند.

وی هدف از برگزاری این نشست را که با حضور روسای جهاد کشاورزی 13 استان کشور برگزار شد پرداختن به روش‌ها و نحوه تسهیل و تسریع کردن قانون رفع تداخلات عنوان کرد.

اورنگی با بیان اینکه شیوه نامه‌هایی که تاکنون ابلاغ شده است نیاز به اصلاح دارد بر انجام اصلاحات لازم در این زمینه تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع نحوه اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات در کشور گفت: هدف از این قانون، حمایت از تولید‌کنندگان و بهره‌برداران است و امیدواریم در جمع‌بندی که داشتیم این دسته از کشاورزان کمترین دغدغه و نگرانی از اجرای این قانون را داشته باشند.

اورنگی درباره طرح کاداس (تهیه نقشه ثبتی) در زمین‌های کشاورزی نیز اظهار کرد: از سال 1394 که در وزارت جهاد کشاورزی این دستور ابلاغ شد تاکنون 7میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی در دستور کار قرار داده شده و سه میلیون هکتار از آن در مقیاس یک در دو هزارم نهایی شده و به ترتیب در سامانه ثبت اسناد کشور پیاده می‌شود و کشاورزان به تدریج سند مالکیت را تثبیت و دریافت می‌کنند.

 

ارسال نظر