اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۰:۳۰:۱۵
کد خبر: ۱۲۰۷۶۷

 تخصیص یارانه ارزی از فردا

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با توجه به تخصیص یارانه ارزی ۴۰۰ تومانی به کالاهای اساسی از روز یکشنبه آینده و ترخیص نهاده‌های دامی از مبادی ورودی، قیمت این کالاها در بازار متعادل می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علی‌اکبر مهرفرد در پی تغییرات قیمت برخی نهاده‌های دامی از جمله کنجاله سویا و ذرت در بازار با اتخاذ سیاست ارزی جدید دولت با اشاره به سیاست دولت در تک نرخی کردن ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان، اظهار داشت: برای پایداری تولید و حفظ آرامش بازار در پی تصمیم اخیر، دولت مقرر کرد به بخشی از کالاهای اساسی که در گذشته ارز مبادله‌یی دریافت می‌کردند، به ازای هر دلار ۴۰۰ تومان یارانه پرداخت شود. وی افزود: بر این اساس، واردکنندگان برای واردات کالاهای اساسی مشمول این تصمیم، به ازای هر دلار ۳۸۰۰ تومان پرداخت می‌کنند و ۴۰۰ تومان نیز از سوی دولت پرداخت خواهد شد. مهرفرد با اشاره به اینکه با اختصاص یارانه ارزی ۴۰۰تومانی از سوی دولت در واقع نرخ ارز کالاهای اساسی و در پی آن قیمت این کالاها تغییری نکرده است، خاطرنشان کرد: اجرای مقررات نحوه پرداخت یارانه ارزی ۴۰۰ تومانی از طرف دولت به بانک مرکزی؛ از بانک مرکزی به بانک‌های عامل و از بانک‌های عامل به واردکنندگان مستلزم انجام یک سری تشریفات اداری است که کمی زمان بر و موجب شده مقداری کمبود کالا در بازار حس شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم‌اکنون در بنادر حدود ۲ میلیون تن نهاده‌های دامی در حال ترخیص و منتظر تخصیص مابه التفاوت نرخ ارز وجود دارد، تصریح کرد: نظر به اینکه اعمال مقررات جدید نیازمند انجام اصلاحاتی در سامانه‌های سازمان توسعه تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران بوده و این اصلاحات مراحل نهایی خود را طی می‌کند، براساس برنامه پیش بینی شده این سامانه‌ها از روز یک‌شنبه آینده خدمات خود را برای پرداخت یارانه ۴۰۰ تومانی به ازای هر دلار برای کالاهای اساسی مشمول، آغاز خواهند کرد. وی به واردکنندگان کالاهای اساسی اطمینان داد که مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی نرخ ارز توسط دولت پرداخت شود و نرخ ارز تغییری نخواهد کرد بنابراین هیچ تغییر قیمتی در نهاده‌های دامی نباید صورت گیرد. مهرفرد با اشاره به اینکه شنیده شده در چند روز گذشته، برخی از واردکنندگان از عرضه نهاده‌های دامی به بازار خودداری کرده‌اند، این تصمیم را قابل‌قبول ندانست و از دستگاه‌های نظارتی خواست با بررسی موضوع و برخوردهای قانونی از اخلال احتمالی در بازار جلوگیری کنند. وی همچنین با اشاره به پرداخت یارانه ارزی ۴۰۰ تومانی و ترخیص نهاده‌های دامی از روز یک‌شنبه آینده از مرغداران خواست با حفظ آرامش و باتوجه به این موضوع نسبت به تهیه نهاده‌های مورد نیاز اقدام کنند.

 انتقاد از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی

دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی اهواز گفت: واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین دلایل تهدیدات امنیت غذایی است. به گزارش ایسنا، محمد حجتی دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی اهواز در دومین کنگره بین‌المللی و بیست و پنجمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران، اظهار کرد: امنیت غذایی مهم‌ترین مولفه برای صنایع غذایی است و هر کشوری که امنیت غذایی داشته باشد استقلال دارد. وی خاطرنشان کرد: میزان تولید داخلی، تقاضا، واردات و صادرات از شاخص‌هایی است که در امنیت صنایع غذایی موثر است. دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی اهواز با بیان اینکه بپیش بینی می‌شود تا سال 2050 جمعیت جهان به بیش از 9 میلیارد نفر برسد، تصریح کرد: در ایران حدود 10 تا 15 درصد ضایعات محصولات وجود دارد که بسیار زیاد است و از زمان تصمیم‌گیری برای کاشت این ضایعات شروع می‌شود. وی درخصوص راه‌حل‌های برای ضایعات محصولات غذایی گفت: بیش از 90درصد محصولات کشاورزی آب به هدر می‌دهد که بخش مهمی از بحران آب را رقم می‌زند و باید مدیریت شود. دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی اهواز با اشاره به مهم‌ترین دلایل تهدیدات امنیت غذایی خاطرنشان کرد: واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، عدم استمرار اجرای برنامه‌های اعتباری و علمی برنامه سوم و درآمد بالای تولید از فروش نفت به علت افزایش قیمت جهانی از مهم‌ترین علل تهدیدات امنیت غذایی است. حجتی با بیان اینکه مهم‌ترین عوامل موثر در مهاجرت گرسنگی، فقر، جنگ و نبود امنیت محصولات غذایی است، اظهار کرد: در کشور ما حدود 70درصد مردم ایران در شهرها زندگی می‌کنند و علت اصلی آن به خاطر عدم تولید محصولات در روستاهاست. وی تصریح کرد: نبود شغل، فرار از بیکاری، تامین معیشت خانواده، دستمزد پایین برای کار در روستاها از جمله موارد دیگر مهاجرت است. دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی اهواز یادآور شد: تهران بیشترین آمار مهاجرپذیر و خوزستان بیشترین آمار مهاجرفرست را دارد و همچنین میانگین آمار مهاجرت در مازندران صفر است به معنای اینکه آمار مهاجرپذیر و مهاجرپذیر برابر است.

 خسارت30درصدی سرمازدگی به چای

رییس سازمان چای کشور گفت: به دلیل سرمازدگی دیررس بهاره برآورد کرده‌ایم که 30درصد از محصول برگ سبز چای در باغات آسیب دیده است. محمدولی روزبهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره وضعیت برداشت چای بهاره در سال جاری گفت: برداشت برگ سبز چای به صورت محدود در هفته گذشته آغاز شده که 7 کارخانه چای خرید را از روز چهارشنبه آغاز کرده‌اند، تاکنون با 80 کارخانه چای‌سازی قرارداد بسته‌ایم و بقیه نیز در حال طی فرایند قرارداد هستند. وی در پاسخ به اینکه سرمازدگی دو هفته اخیر آیا تاثیری بر برداشت چای یا خسارت احتمالی داشته است، گفت: همین امر سبب شد تا برداشت برگ سبز چای به تعویق بیفتد چون سرمازدگی دیررس (بهاره) سبب شد بخشی از باغات چای آسیب ببینند و می‌توان پیش‌بینی کرد که 30درصد از چین بهاره برگ سبز چای آسیب دیده است. رییس سازمان چای کشور همچنین از بیمه شدن باغات چای خبر داد و گفت: با همکاری اتحادیه چای‌کاران و صندوق حمایت محصول چای باغات را بیمه کرده‌ایم که دو سوم آن را دولت به صورت یارانه پرداخت کرده و یک سوم دیگر را سازمان چای به صورت وام بدون بهره به کشاورز داده است تا سال بعد از محل خرید برگ سبز چای آن را کسر کند.

 

ارسال نظر