لندن به دنبال بهبود روابط با تهران است

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۶۷۸
لندن به دنبال بهبود روابط با تهران است

سفیر جدید انگلیس در ایران با اشاره به تحولات مثبتی که در سال‌های اخیر در مناسبات لندن و تهران شکل‌ گرفته، ابراز امیدواری کرد که در دوره مأموریت خود سطح روابط میان دو کشور را بهبود بخشد. او برجام را دستاوردی مهم دانست و گفت که لندن از تمام ظرفیت‌ها برای حفظ آن استفاده می‌کند.

«راب ماکر»(Rob Macaire) اواخر سال گذشته از سوی وزارت امور خارجه انگلیس به ‌عنوان سفیر جدید این کشور در ایران جانشین «نیکلاس هاپتون» معرفی شد. ماکر که سال 1990 از وزارت دفاع به وزارت امور خارجه انگلیس منتقل ‌شده است، سابقه فعالیت در سفارتخانه‌های دیگر این کشور در رومانی، آمریکا و هند را دارد. وی همچنین سفیر انگلیس در کنیا بوده است.

او پیش از انتصاب به ‌عنوان سفیر در ایران، مدیر ریسک سیاسی شرکت نفت و گاز «بی‌جی» بوده است. ماکر براساس اعلام وزارت امور خارجه انگلیس قرار است از ابتدای ماه مه ‌سال جاری میلادی(اواخر اردیبهشت ‌ماه) کار خود را در تهران آغاز کند.

وی پیش از عزیمت به ایران در گفت‌وگویی با ایرنا در محل وزارت امور خارجه انگلیس به تشریح دیدگاه خود درباره جایگاه ایران سپس برنامه‌‌هایی که در مأموریت خود دنبال خواهد کرد، پرداخت.

سفیر جدید انگلیس در ایران گفت: بسیار مفتخرم که به عنوان سفیر بریتانیا در ایران انتخاب شده‌ام. همواره در طول فعالیت دیپلماتیک خود علاقه زیادی به ایران داشته‌ام؛ البته به‌ طور مستقیم در حوزه ایران فعالیت نکرده‌ام اما در مسائل خاورمیانه فعال بوده و اکنون خرسندم که به عنوان نماینده بریتانیا در ایران انجام‌ وظیفه خواهم کرد.

ماکر با بیان اینکه همواره با اشتیاق تاریخ را دنبال کرده است، افزود:«بریتانیا از نقش فوق‌العاده‌یی که ایران در طول قرن‌های گذشته در منطقه ایفا کرده و جایگاه ژئوپلیتیک آن آگاه است».

وی اظهار کرد که به یادگیری بیشتر در باره ایران علاقه‌مند و مشتاق است تا با ورودش به ایران دانش خود را افزایش دهد.

سفیر جدید انگلیس در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه«گام‌های مثبتی در زمینه روابط دوجانبه تهران- لندن طی 3سال گذشته برداشته ‌شده است»، زمان انتصاب خود را به این سمت «مناسب» توصیف کرد. ماکر اظهار کرد: دو کشور اکنون با یکدیگر روابط دیپلماتیک دارند، سفارتخانه‌ها به ‌طور کامل بازگشایی‌ شده و خدمات صدور روادید در پایتخت دو کشور فعال است. در حوزه تجاری، ماکر عنوان کرد که «فرصت‌های زیادی مقابل دو کشور قرار دارد و مناسبات خوبی در حوزه مسائل فرهنگی، گردشگری و فردی شکل ‌گرفته است.» به نظر من روابط میان دو کشور همواره می‌تواند بهبود یابد. البته دولت‌های ما اختلاف‌ نظرهایی با یکدیگر دارند که به نظر من با گفت‌وگو‌های عمیق و بیشتر می‌تواند برطرف شود.

وی با بیان اینکه نباید اهمیت مسائل مورد اختلاف دو طرف نادیده گرفته شود، عنوان کرد: ضمن اینکه‌ که تمایل داریم تا درباره برقراری ثبات و امنیت منطقه با ایران- که نقش مهمی در خاورمیانه ایفا می‌کند- تعامل داشته باشیم، نیاز است تا بر سر دستور کار روابط دو جانبه نیز متمرکز شویم.

این دیپلمات انگلیسی در این ‌باره توضیح داد: برای دولت بریتانیا حل مسائل کنسولی حائز اهمیت است و تا زمانی که این مسائل حل نشود، مانعی بر سر راه روابط دو جانبه به شمار می‌رود.

سفیر جدید انگلیس در ایران در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او چشم‌اندازی برای همکاری‌های منطقه‌یی بین انگلیس و ایران در راستای برقراری ثبات و امنیت وجود دارد، اظهار کرد:«ایران نقش مهمی در منطقه ایفا می‌کند و ما معتقدیم که این نقش باید به ‌گونه‌یی سازنده ایفا شود».

وی مدعی شد که انگلیس و برخی کشورها نسبت به فعالیت موشک‌های بالستیک ایران در یمن و سوریه همچنین دیگر رفتارهای ایران در سایر کشورها نگرانی‌هایی دارند؛«در عین‌ حال امیدواریم که از طریق گفت‌وگو با ایران بتوانیم در جهت حل این مسائل حرکت کنیم».

 موضع رسمی دولت انگلیس، گسترش مناسبات تجاری با ایران است

سفیر جدید انگلیس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مناسبات تجاری میان دو کشور پرداخت و گفت: طی ماه‌های گذشته زمان زیادی را به گفت‌وگو با شرکت‌های بریتانیایی و بانک‌ها درباره تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران سپری کرده‌ام و بر این اساس اعلام می‌کنم که اشتیاق و علاقه‌مندی زیادی از سوی دو طرف وجود دارد تا روابط تجاری افزایش پیدا کند.

ماکر یادآور شد که بسته بودن سفارت دو کشور در سال‌های اخیر سبب شد تا روابط تجاری میان دو کشور تا حد زیادی کاهش پیدا کند.«با این‌ حال طی یک سال گذشته مناسبات تجاری میان دو طرف به بیش از دو برابر افزایش پیداکرده و به همین دلیل کارکنان بخش حوزه تجاری سفارت بریتانیا در تهران از صفر به 9نفر افزایش پیداکرده است».

سفیر جدید انگلیس در ایران با اشاره به اینکه «تلاش‌های قابل‌ توجهی در جهت بهبود روابط تجاری میان دو کشور در جریان است»، گفت: این حوزه از ظرفیت بالایی برخوردار است و اقدام‌های زیادی را می‌توان صورت داد.

وی با بیان این مطلب تصریح کرد که تمام تلاش خود را به عنوان سفیر جدید بریتانیا به کار خواهد بست تا فضای لازم را در جهت بهبود ارتباطات تجاری و سرمایه‌گذاری میان دو کشور مهیا کند.

ماکر در ادامه با اشاره به اینکه شرکت‌های بریتانیایی به دلیل مشکلات بانکی برای فعالیت در ایران با چالش مواجه هستند، گفت: دولت این کشور در جهت حل این مساله دائما با مسوولان بانک‌ها تعامل دارد و به تلاش خود در این زمینه ادامه می‌دهد. وی موضع رسمی دولتش را «گسترش مناسبات تجاری با ایران» توصیف و تصریح کرد که در این زمینه ظرفیت‌های قابل ‌توجهی برای بهره‌برداری وجود دارد. سفیر جدید انگلیس در ایران در پاسخ به این سوال که سفارت این کشور چه گام‌هایی را می‌تواند در جهت اطمینان‌بخشی به شرکت‌ها و بانک‌های بریتانیایی که به فعالیت در حوزه ایران علاقه‌مند هستند بردارد، اظهار کرد: این سفارتخانه قادر خواهد بود تا درک و تصویر صحیحی را نسبت به تجارت با ایران ارائه دهد.

وی اضافه کرد که ایران نیز قادر خواهد بود تا گام‌هایی را در این جهت بردارد. بانک‌های بریتانیایی عنوان می‌کنند که اگر نهادهای مالی در ایران بتوانند بیشتر خود را با نظام بانکداری بین‌المللی همسو کنند، راحت‌تر می‌توان فعالیت کرد در این زمینه دولت ایران می‌تواند اقدامات مؤثری انجام دهد. سفیر جدید انگلیس در ایران همچنین یکی از برنامه‌های خود در ایران را «رفع شبهه» از فعالیت سفارتخانه این کشور در تهران توصیف کرد و گفت که تلاش خواهد کرد تا سوءتفاهم‌های موجود را برطرف کند.

 باید نسبت به تاریخ گذشته ایران و بریتانیا صادق باشیم

در پاسخ به سوالی درباره بدبینی مردم ایران نسبت به سیاست‌های انگلیس بر پایه تاریخ میان دو کشور سفیر جدید انگلیس گفت: به نظر من تاریخ بریتانیا و ایران باید به ‌درستی مطالعه و نباید کنار گذاشته شود بلکه باید نسبت به آن صادق باشیم. ایران از نسلی جوان برخوردار است که تمایل دارند بیشتر نگاه به آینده داشته باشند تا به گذشته. به نظر من باید در این زمینه متمرکز شویم و در راستای بهبود روابط، نگاه به آینده داشته باشیم.

ماکر گسترش روابط تجاری میان دو کشور را راهبردی «مؤثر» در جهت بهبود روابط میان دو دولت و دو ملت دانست و تاکید کرد که در این زمینه ظرفیت‌های تجاری زیادی میان ایران و بریتانیا وجود دارد که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 تمایل دارم فرصت بیشتری برای سفر ایرانیان به بریتانیا فراهم شود

سفیر جدید انگلیس در ایران در بخش دیگری از این گفت‌ و گو به سوال خبرنگار ایرنا در باره مشکل صدور روادید بریتانیا برای اتباع ایرانی پاسخ داد.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های زیادی در زمینه صدور ویزای بریتانیا برای ایرانیان حاصل ‌شده است، توضیح داد: ما از شرایطی که هیچ روادیدی در ایران صادر نمی‌شد به سطحی رسیده‌ایم که اکنون خدمات کامل صدور روادید در تهران برقرار است. ماکر با بیان اینکه سفارت بریتانیا اخیرا سقف نوبت‌دهی برای صدور روادید بریتانیا به اتباع ایرانی را به میزان چشمگیری افزایش داده است، افزود: تمایل دارم که این سقف افزایش پیدا کند و فرصت بیشتری برای سفر ایرانیان فراهم شود.

این دیپلمات با بیان اینکه «بریتانیا تمایل دارد خدمات مناسبی را برای سفر قانونی به این کشور فراهم کند» در عین‌ حال یادآور شد: این مهم است که بتوانیم با مقامات ایران درباره آنها که قوانین مهاجرتی را نقض می‌کنند، همکاری کنیم.

وی تصریح کرد که ایران در این مورد مستثنا نیست و این رویه با سایر کشورها از سوی بریتانیا دنبال می‌شود.

خبرنگار ایرنا با یادآوری این نکته که پرونده بسیاری از ایرانیانی که با اهداف موجه قصد سفر به بریتانیا را دارند از سوی سفارت بریتانیا رد می‌شود از سفیر پرسید آیا او برنامه‌یی در جهت رفع این مشکل دارد؟ ماکر این مساله را نپذیرفت و اظهار کرد: خدمات صدور روادید بریتانیا مناسب و عادلانه است و اگر درخواست ویزای افراد پذیرفته نمی‌شود بدین معناست که آنها شرایط لازم را احراز نکرده‌اند.

 از برجام حمایت می‌کنیم

سفیر جدید انگلیس در بخش دیگری از اظهارات خود توافق برجام را دستاوردی مهم برای دولتش توصیف کرد و با بیان اینکه بریتانیا موضع خود را درباره برجام به ‌روشنی اعلام کرده است، افزود: از نگاه بریتانیا برجام یک دستاورد سیاسی، دیپلماتیک و حائز اهمیت است و مصمم هستیم تا از آن حمایت کنیم.

ماکر درباره احتمال خروج آمریکا از برجام در صورتی ‌که رییس‌جمهوری آمریکا تعلیق تحریم‌های هسته‌یی ایران را تا روز 22 اردیبهشت تمدید نکند، گفت: ما قویا از برجام حمایت می‌کنیم. این مهم است تمام طرف‌ها به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند باشند و ایران نیز به تعهدش مبنی بر دسترسی کامل کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد. وی تایید پایبندی ایران را به برجام از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «مهم» توصیف کرد و نتیجه گرفت که «برجام کار می‌کند».

ماکر با اذعان به اینکه «برجام به برقراری ثبات و صلح در منطقه کمک می‌کند» گفت: ما با تمام طرف‌های برجام و متحدانمان به ‌ویژه پس از اظهارات رییس‌جمهوری ایالات ‌متحده در ژانویه گذشته گفت‌وگو کرده و تلاش می‌کنیم تا برجام به کار خود ادامه دهد. خبرنگار ایرنا با اشاره به دیدگاه ضد ایرانی جان بولتون، مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید و مایک پمپئو، وزیر پیشنهادی امور خارجه آمریکا از سفیر انگلیس پرسید که برنامه کشورش برای دفاع از برجام چیست. ماکر با تاکید بر اینکه در موضع بریتانیا در قبال برجام تغییری رخ نخواهد داد، عنوان کرد که وزیر امور خارجه(بوریس جانسون) موضع این کشور را به وزیر جدید امور خارجه آمریکا همانند گذشته منتقل خواهد کرد.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال اعمال تحریم‌های اروپایی علیه ایران به‌ منظور آنچه «حفظ آمریکا در برجام» عنوان می‌شود، اظهار کرد: ما معتقدیم که برجام کار می‌کند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های متعددی این مساله را تایید کرده است. البته این بدان معنا نیست که مسائل دیگری در ارتباط با ایران وجود ندارد. ما نگرانی‌هایی درباره فعالیت‌های ایران در منطقه و موشک‌های بالستیک داریم که البته این مسائل خارج از چارچوب برجام است.

ماکر در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که آیا از نظر او تلاش‌های اروپا برای حل مسائل خارج از برجام و نزدیک بودن آن به موعد تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌یی علیه ایران از سوی آمریکا به روح و اجرای این توافق صدمه نمی‌زند؟ گفت: برجام یک توافق با مفاد مشخص است و ما از آن حمایت می‌کنیم. اینکه مسائلی خارج از برجام وجود دارد، این موضوع توافق برجام یا روح آن را تضعیف نخواهد کرد.

ایرنا با اشاره به تهدیدهای صریح رییس‌جمهوری آمریکا علیه برجام پرسید که در صورت خروج این کشور از این توافق، برنامه او به عنوان سفیر جدید بریتانیا در تهران چه خواهد بود؟ ماکر گفت: به نظرم این سوال بیش‌ از اندازه گمانه‌زنی است که بتوان به آن پاسخ داد اما قطعا ما برای تمام سناریوها آمادگی داریم. او همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر امکان حفظ برجام بدون حضور آمریکا تصریح کرد: ما از برجام حمایت و از تمام ظرفیت‌های خود برای حفظ آن استفاده می‌کنیم.

 به‌ زودی هیاتی از بریتانیا راهی تهران می‌شود

سفیر جدید انگلیس در پاسخ به سوالی درباره احتمال سفر هیاتی از این کشور به تهران در سال جاری گفت: همان‌ طور که می‌دانید وزیرامور خارجه بریتانیا دسامبر گذشته به ایران سفر کرد و ما مفتخر بودیم تا دو ماه پیش میزبان معاون وزیر امور خارجه ایران «عباس عراقچی» در لندن باشیم. وی ابراز امیدواری کرد که به‌ زودی بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا و یا معاون او در چارچوب گفت‌وگوهای دوره‌یی میان دو کشور به تهران سفر کند.

  ایران تلاش‌های قابل‌ توجهی در زمینه مبارزه با داعش انجام داده است

سفیر جدید بریتانیا در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره نقش ایران در منطقه گفت: ایران نقش مهمی در منطقه ایفا می‌کند و نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد. ما معتقدیم که باید ایران از نقش خود مسوولانه استفاده کند و در این زمینه با تهران گفت‌وگوهای فعال و سازنده‌یی داریم.

وی افزود: قطعا مسائل زیادی وجود دارد که مورد علاقه دو طرف است ازجمله شکست گروه تروریستی داعش که ایران تلاش‌های قابل‌ توجهی را در این زمینه صورت داده است.

ماکر ادعا کرد:«البته مسائل نگران‌کننده زیادی هم وجود دارد و همان ‌طور که می‌دانید گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه احتمالا موشک‌های شلیک ‌شده از سوی یمن به سمت ریاض از جانب ایران تامین ‌شده است. کارشناسان سازمان ملل متحد در این ‌باره تحقیق کرده و اعلام کرده‌اند که تاکنون به این نتیجه رسیده‌اند که موشک‌های یاد شده ایرانی هستند و این مساله برای ما نگران‌کننده است».

خبرنگار ایرنا با اشاره به حملات بی‌وقفه ائتلاف به رهبری عربستان در یمن که منجر به بروز فاجعه انسانی در این کشور شده، این سوال را مطرح کرد که آیا از نظر دولت او فروش تسلیحات نظامی به عربستان نقض قوانین بریتانیا به شمار نمی‌رود؟ ماکر گفت: قطعا این ‌طور نیست. البته همان ‌طور که گفتید وضعیت انسانی در یمن جدی است به ‌طوری ‌که سازمان ملل اعلام کرده که سه‌- چهارم مردم این کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

وی افزود: ما قویا معتقدیم که بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد و تنها از طریق راهکار سیاسی قابل ‌حل است. ولیعهد عربستان نیز در جریان سفر ماه گذشته‌ به لندن، خود را به راهکار سیاسی متعهد دانست. ما با عربستان، امارات، آمریکا و سایر کشورها در جهت رسیدن به راهکار سیاسی همکاری می‌کنیم ضمن آنکه بریتانیا کمک‌های قابل ‌توجهی را در راستای برطرف کردن بحران انسانی در یمن انجام می‌دهد.

ماکر مدعی شد که بریتانیا یکی از سخت‌گیرانه‌ترین سازوکارهای صدور مجوز فروش اسلحه در دنیا را دارد و جنگ‌افزارهایی که در جهت نقض تعهداتش مصرف می‌شود، صادر نمی‌کند. وی با بیان اینکه نیروهای انگلیسی هیچ‌گونه دخالت نظامی در ائتلاف به رهبری عربستان در یمن ندارند، افزود: اما متوجه هستیم که این ائتلاف به دعوت دولت یمن در مواجهه با حوثی‌ها درگیر شده است. سفیر جدید انگلیس اظهار کرد: ما به ‌طور فشرده در مسیر رسیدن به راهکار سیاسی در رابطه با حل بحران یمن گام برمی‌داریم و این مهم‌ترین اقدامی است که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم البته این مساله تضادی با همکاری تسلیحاتی ما با عربستان ندارد.

 

ارسال نظر