اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۵۲۸

 برف فروردین 180میلیارد تومان خسارت زد

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که برف روزهای پایانی ماه فروردین که با کاهش شدید دمای هوا نیز همراه بود، 180میلیارد تومان به باغ‌های سیاه ریشه مازندران خسارت وارد کرد. دلاور حیدرپور روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا افزود که خسارت باغداران طی چند روز گذشته از طریق بازدید‌های میدانی کارشناسان بخش کشاورزی از باغ‌های سیاه ریشه مناطق بالادست هزارجریب، کجور، بلده و بخش وسیعی از لاریجان آمل برآورد شده است. وی گفت که بیشترین خسارت بر اساس گزارش کارشناسان به باغ‌های گردو، گیلاس، فندق و سیب وارد شده است. مناطق کوهستانی و ییلاقی مازندران روزهای 26 و 27 فروردین ماه امسال به طرز کم سابقه‌یی شاهد بارش برفی بود که ارتفاع آن در برخی مناطق تا نیم متر هم برآورد شد. ماه‌های فروردین و اردیبهشت زمان تکمیل گل‌دهی باغ‌های سیاه ریشه مناطق کوهستانی مازندران است و به همین دلیل بارش برف و سرمای پس از آنکه در بیشتر مناطق کوهستانی دمای هوا را تا پنج درجه زیر صفر رساند، سبب از بین رفتن 60 درصدی قدرت باردهی این درختان شد. رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به اینکه در بخش لاریجان برابر گزارش‌ها حدود 50 سانتی‌متر برف باریده و دمای هوا هم به 8 درجه زیر صفر رسیده بود، حدود پنج هزار هکتار از باغ‌های سیاه ریشه این بخش دچار خسارت شد که بیشترین میزان در مقایسه با بقیه مناطق بوده است. وی افزود: بیشترین میزان خسارت به ترتیب مربوط به باغ گیلاس با بیش از یک‌هزار و 400 هکتار و باغ گردو با بیش از 412 هکتار بوده است. حیدرپور مهم‌ترین مشکل باغداران مازندران در هنگام وقوع بلایای طبیعی مانند سرمای و برف اخیر را بی‌توجهی به بیمه محصولات کشاورزی برشمرد و گفت: به نظر می‌رسد عمده باغ‌های استان تحت پوشش بیمه کشاورزی نباشند و ذکر این نکته مهم است که به دلیل کمبود اعتبار و بودجه، دولت نمی‌تواند حمایت‌های لازم را برای جبران خسارت‌ها داشته باشد. وی افزود: البته دولت در پوشش بیمه محصولات کشاورزی حمایت‌های خوبی در قالب بیمه یارانه‌یی انجام می‌دهد که این فرصت برای همه کشاورزان زراعی و باغی همواره مهیاست. حیدرپور گفت: امیدواریم کشاورزان به اهمیت بیمه کشاورزی پی ببرند و یقین کنند کشاورزی همواره در خطر حوادث طبیعی قرار دارد. بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران 160هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان باغ است که 110هزار هکتار آن باغ مرکبات و بقیه باغ درختان هسته‌دار نظیر سیب، گلابی، گردو، هلو، شلیل و انار است.

 مرغ دوباره پرید

با وجود برخی وعده‌ها مبنی بر کاهش قیمت گوشت مرغ و تعدیل قیمت‌ها، بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد قیمت این نوع گوشت کاهش پیدا نکرده و به‌طور متوسط کیلویی ۸۷۰۰ تومان فروخته می‌شود. بر اساس گزارش میدانی ایسنا، قیمت گوشت مرغ از اواخر سال گذشته با افزایش قیمت همراه شد و قیمت هر کیلوگرم آن به بیش از ۸۰۰۰ تومان رسید و در روزهای پایانی سال به مرز ۹۰۰۰ تومان هم نزدیک شد. با وجود اینکه رییس اتاق اصناف در تعطیلات نوروز خبر از کاهش و تعدیل قیمت گوشت مرغ داشت اما همچنان تغییری در بازار ایجاد نشده است و با قیمتی بالاتر از نرخ منطقی در سطح شهر عرضه می‌شود. یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ افزایش نرخ ارز عنوان می‌شود؛ عاملی که منطقی به نظر نمی‌رسد اما مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی این موضوع را تایید می‌کند. به گفته وی، نوسانات ارزی، کمبود نهاده‌های تولید و کاهش جوجه‌ریزی عامل افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار شده است. کمالی سروستانی می‌گوید: از ابتدای امسال وضعیت نهاده‌های تولید بسیار سردرگم و نامشخص شده است، چراکه واردکنندگان سویا و ذرت اعلام می‌کنند که این نهاده‌های تولید بسیار کم شده و در بازار موجود نیست اما به عنوان تولیدکننده این اظهارات را باور نداریم و در این میان شرکت بازرگانی دولتی نیز نمی‌تواند نیاز تولید‌کنندگان در این زمینه را تامین کند. در حال حاضر هم بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت گوشت مرغ تغییری نسبت به قیمت پیش از عید پیدا نکرده است. هر کیلوگرم گوشت مرغ به‌طور متوسط ۸۷۰۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین در میان اقلام مختلف گوشت مرغ، فیله کیلویی ۱۷هزار و ۷۰۰تومان قیمت دارد که البته تقاضای کمتری نسبت به سایر اقلام دارد. اما ران و سینه گوشت مرغ که بیشترین تقاضا را در بازار این محصول پروتئینی دارد به ترتیب کیلویی ۹۵۰۰ تومان و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد و از سوی دیگر مرغ سبز که مشتریان خاصی دارد کیلویی ۱۲ هزار تومان فروخته می‌شود. گوشت بوقلمون نیز تغییر قیمت چندانی نداشته و با قیمت ماه گذشته تفاوتی پیدا نکرده است. گوشت بوقلمون شقه کیلویی ۱۴هزار و ۶۰۰تومان و بوقلمون بدون استخوان کیلویی ۲۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

 واگذاری حفاظت عرصه‌های منابع طبیعی به مردم

حفاظت از حدود ۲۰میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در برابر تجاوز، تصرف و سایر عوامل تخریب به مجریان طرح‌ها این بخش واگذار شده است. به گزارش ایلنا، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این خبر گفت: با اجرای طرح حفاظت مشارکتی و واگذاری حفاظت عرصه‌های منابع طبیعی به مجریان طرح‌های منابع طبیعی طی سه سال اخیر در مجموع عوامل تخریب ۶ درصد کاهش یافته است. مسعود منصور افزود: بیشترین سطح اجرا شده مربوط به محدوده طرح‌های مرتعداری و بیشترین میزان عرصه مربوط به جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان است. وی تصریح کرد: تاکنون تعداد ۴۷۲۳ فقره تفاهم نامه حفاظت مشارکتی با مجریان طرح‌های منابع طبیعی در ۳۲ استان کشور منعقد شده است. منصور با بیان اینکه اثر بخشی اجرای طرح حفاظت مشارکتی طی دوره سه ساله ۱۳۹۶-۱۳۹۴، روندی افزایشی داشته است، اظهار داشت: نتایج گزارش ارزیابی و اثر بخشی شیوه حفاظتی نشان می‌دهد، موفقیت اجرای طرح در محدوده‌های مرتعداری در جلوگیری از تجاوزات و تصرفات اراضی منابع ملی در سال‌های ۹۵و ۹۶ نسبت به سال نخست ۸ درصد و روند جلوگیری قطع درختان و بوته کنی در سال‌های ۹۵و ۹۶ نسبت به سال پایه ۶ درصد بهبود یافته است. وی ادامه داد: در سال‌های ۹۵و۹۶ نیز با اجرای طرح حفاظت مشارکتی، روند قاچاق چوب و سایر محصولات فرعی ۳ درصد بیشتر کاهش یافته ضمن اینکه در سال‌های ۹۵و۹۶ فقرات و سطح آتش‌سوزی یا اقدام برای اطفای حریق نسبت به سال ۹۴ با 13.5 درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

 

ارسال نظر