کاهش قیمت اونس جهانی و سکه در بازار

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۳۵۹
کاهش قیمت اونس جهانی و سکه در بازار

 توقف پیش‌‌فروش یک‌ماهه سکه به‌دلیل محدودیت در ضرب

گروه بانک و بیمه  

اخبار بازار ارز و طلا نشان می‌دهد در عین حال که واکنش‌های مختلف نسبت به سیاست‌های جدید ارزی ادامه دارد و دولت بخش‌های مختلف از این برنامه را برای کاهش التهاب‌ها پیگیری می‌کند و کارشناسان و مسوولان نکات مختلفی را در ارتباط با تحولات ارزی و طلا و سکه مطرح می‌کنند در عین حال نرخ‌های ارز در کشورهای منطقه و مراکز صرافی‌های اربیل، هرات، سلیمانیه و استانبول و دوبی همچنین نرخ طلا و سکه در بازار ایران با نوسانات مختلفی همراه است.

به گزارش«تعادل» روز شنبه اول اردیبهشت ماه 97 بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۰ ارز ازجمله یورو و پوند نسبت به روز پنج‌شنبه کاهش و نرخ ۱۴واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ همچنین نرخ ۵ ارز مانند دلار نیز ثابت ماند.

براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۴هزار و ۲۰۰تومان تعیین شده بود. همچنین نرخ هر یورو با ۳۳تومان کاهش نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۵ هزار و ۱۶۱تومان و هر پوند نیز با ۸۱ تومان افت نسبت به روز مذکور ۵ هزار و ۸۸۱ تومان تعیین شد.

در بازار طلا نیز درحالی که اونس جهانی روز جمعه و شنبه را با روند کاهشی سپری کرده و به 1335دلار رسیده، نرخ طلای 18عیار افزایش یافت اما نرخ انواع سکه در بازار ایران کاهشی بوده و هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با ۲هزار و ۲۰۰تومان رشد ۱۷۲هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۷هزار تومان کاهش نسبت به پنج‌شنبه گذشته یک میلیون و ۸۴۰ هزار تومان در بازار تعیین شد.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۷هزار و ۵۰۰ تومان رشد قیمت نسبت به مدت مشابه یک میلیون و ۷۷۵هزار تومان داد و ستد شد.

همچنین هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۶ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۸۹۱ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با ۸ هزار تومان افت قیمت در مدت مشابه ۵۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی نیز با ۳هزار تومان کاهش قیمت در مدت مشابه ۳۵۶هزار تومان فروخته شد.

 تفاوت‌های یورو و دلار به عنوان ارز مبنا

در همین حال به‌دنبال تغییر ارز مبنا از دلار آمریکا به یورو، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: جایگزینی یورو و تبدیل دلار به این ارز دلارهای خانگی وارد چرخه اقتصادی کشور می‌شود.

به گزارش خانه ملت، عزت‌الله یوسفیان‌ملا با اشاره به مصوبه هیات وزیران مبنی بر جایگزینی یورو به جای دلار اظهار کرد: مساله دلار در کشور جنبه روانی پیدا کرده و همه فکر می‌کنند هر چه هست و نیست در سرمایه‌گذاری در دلار است و سایر ارزها و قیمت‌های آنها هیچ اثرگذاری در اقتصاد و بازار ارز ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارزهای با ارزش دیگر بیان کرد: پوند انگلیس و یورو ارزش بسیاری دارند اما آنچه در دست افراد، اشخاص و خانواده‌ها قرار دارد دلار است، دولت با این مصوبه در نظر داشته دلبستگی به دلار را کم کند.

نماینده آمل در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: همین که به سمت تبدیل دلار به یورو برویم، پول‌های پنهان شده در بالشت رو می‌شود با این حال این جایگزینی تاثیر اقتصادی آنچنانی ندارد چراکه تازه باید فروش به یورو را آغاز و دلارهایی که داریم را به یورو تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه جایگزینی یورو آثار روانی بر مردم دارد، بیان داشت: با این حال آثار روانی که دلار بر مردم دارد، از بین می‌رود و مردم و افراد عادی به سمت تبدیل دلار به یورو می‌روند و همین باعث می‌شود دلارهای مخفی رو شوند.

یوسفیان‌ملا در ادامه با اشاره به اینکه قیمت یورو بیش از دلار است، اظهار داشت: ارزش مالی یورو همیشه بیشتر بوده به نحوی که ارزش ریالی یورو ۳۰ درصد بیشتر از دلار بوده است، بنابراین با وجود اینکه یورو جایگاه و ارزش عددی خود را دارد اما رونقی که دلار دارد، نداشته است.

وی با بیان اینکه یورو هیچ‌ وقت مانند دلار دست به دست نمی‌شود، گفت: جایگزینی یورو و تبدیل دلار به این ارز وارد چرخه اقتصادی کشور می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این باره که در آینده مردم برای سرمایه‌گذاری به سمت یورو نمی‌روند، بیان داشت: دلار ارز بین‌المللی است، اما برخی کشورها می‌خواهند با این مساله مقابله کنند، جمهوری اسلامی می‌خواهد در شکستن سد دلار پیشقدم باشد.

 توقف پیش‌فروش به دلیل محدودیت در ضرب

از سوی دیگر مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در مورد دلیل توقف پیش‌فروش یک ماهه سکه به دلیل محدودیت در ضرب گفت: با توجه به استقبالی که از پیش‌فروش با موعد یک‌ماهه شده است و محدودیت‌های خطوط تولید سکه طلا در ضرابخانه، پیش‌فروش با سررسید یک‌ماهه متوقف شد. مسعود رحیمی اعلام کرد: بانک مرکزی از ماه‌های پایانی سال قبل با اتخاذ اقداماتی برای مدیریت نقدینگی و تنظیم بازار ارز به صورت کلی و خاصه ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای سکه بهار آزادی در کشور، اقداماتی از جمله برگزاری حراج سکه طلا از طریق بانک کارگشایی و متعاقب آن ارائه طرح پیش‌فروش سکه بهار آزادی با سررسیدهای زمانی مختلف را انجام داد.

وی افزود: از ابتدای برگزاری حراج سکه در بانک کارگشایی تا تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه سال جاری در مجموع تعداد ۲۶۰ هزار سکه تمام بهار آزادی و ۲۲۵ هزار سکه نیم بهار آزادی در بازار عرضه شد.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان اینکه در ادامه و پس از اجرای طرح پیش‌فروش سکه، با توجه به استقبال مردم از طرح برگزاری جلسات حراج سکه متوقف شد، گفت: پیش‌فروش سکه در ابتدا با سررسیدهای 6ماهه و یک‌ساله آغاز و در ادامه با توجه به تقاضای موجود در بازار، پیش‌فروش با سررسیدهای نزدیک‌تر از جمله یک‌ماهه، 3ماهه، 9ماهه و همچنین سررسیدهای طولانی‌تر یک‌ساله، 18ماهه و 2ساله نیز در دستور کار قرار گرفت.

رحیمی اضافه کرد: انتظار می‌رود با ورود تدریجی و متناسب سکه‌های پیش‌فروش شده به بازار ضمن تامین سکه‌های مورد نیاز مردم، از طریق ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، قیمت‌ها نیز کنترل و متعادل شود.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به توقف طرح پیش‌فروش یک‌ماهه تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که در اجرای طرح پیش‌فروش سکه مطرح می‌شود، برنامه‌ریزی برای تولید سکه‌های پیش‌فروش شده با توجه به سررسیدهای مختلف است. در این خصوص با توجه به شهرت سکه‌های تولیدی بانک مرکزی و اعتماد مردم به آن، حفظ کیفیت کار از لحاظ عیار دقیق، خلوص بالا و ضرب از یک‌سو و ایفای دقیق تعهدات ناشی از پیش‌فروش از سوی دیگر مهم‌ترین دغدغه ‌و خط قرمز بانک مرکزی در تولید و توزیع سکه است.

وی تاکید کرد: بر این مبنا با توجه به استقبالی که از پیش‌فروش با موعد یک‌ماهه شده است و محدودیت‌های خطوط تولید سکه طلا در ضرابخانه، پیش‌فروش با سررسید یک‌ماهه متوقف شد. خوشبختانه ذخایر ارزی بانک مرکزی در حال حاضر شرایط بسیار مناسبی دارد، مخصوصا اینکه بعد از اجرای برجام نیز فرصت مناسبی برای تامین بیش از پیش طلا و افزایش ذخایر فراهم آمد. بر این اساس مشکل خاصی برای تامین طلای مورد نیاز بازار وجود نخواهد داشت. در عین حال امکان بازنگری در سررسیدهای موجود برای مقاطع مختلف زمانی، بر اساس میزان سکه پیش‌فروش شده و ظرفیت و امکانات تولیدی در آینده نیز وجود خواهد داشت.

 نرخ سود سپرده ارزی در اختیار بانک‌هاست

 همچنین مدیرکل دفتر مقررات و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: تصمیم بر این است که بانک‌ها با نرخ مدنظر خود سپرده‌گیری ارزی کنند.

به گزارش مهر، مهدی کسرایی‌پور با بیان اینکه نرخ سود سپرده ارزی بانک‌ها نزد بانک مرکزی 3درصد برای یورو و 4درصد برای دلار است، گفت: بعضا بانک‌ها با نرخ‌های بالاتر از این از مردم، سپرده ارزی جذب می‌کنند؛ در واقع تصمیم و سیاست بر این است که با نرخ خود جذب سپرده ارزی داشته باشند.

مدیرکل دفتر مقررات و سیاست‌های ارزی افزود: البته بانک مرکزی چارچوب‌های مشخصی را برای جذب سپرده ارزی از سوی بانک‌ها تعیین کرده و اگر قرار است، سپرده‌گیری ارزی انجام شود، نرخ سود در اختیار خود بانک‌هاست.

وی تصریح کرد: نرخ اعلامی بانک مرکزی برای سپرده‌گیری ارزی بانک‌ها با توجه به نرخ‌های بین‌المللی برای نظام بانکی جذاب است، ولیکن بانک‌هایی داریم که در این حوزه سابقه طولانی دارند.

 قضاوت زود است

 از سوی دیگر در مورد اثر بسته سیاست ارزی دولت نیز معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه هنوز قضاوت در مورد نرخ ٤٢٠٠تومانی دلار زود است، گفت: باید به بانک مرکزی فرصت داد تا برنامه ارزی خود را به صورت کامل پیاده کند.

عبدالرحمن ندیمی‌بوشهری معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه هنوز قضاوت در مورد نرخ ٤٢٠٠تومانی دلار زود است، گفت: باید به بانک مرکزی فرصت داد تا برنامه ارزی خود را به صورت کامل پیاده کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس می‌گوید وزیر اقتصاد با نرخ سود 20درصدی برای سپرده‌های بانکی در بسته ارزی سال گذشته بانک مرکزی موافق نبوده است، گفت: وزیر اقتصاد با این بسته موافق بوده و بعید می‌دانم، مخالفتی داشته است. آن بسته را به هر حال دولت تصویب کرده بود. ندیمی‌بوشهری در گفت‌وگو با مهر در خصوص تغییر نرخ سود بانکی در سال ٩٧ تصریح کرد: تصمیم در حوزه نرخ سود با شورای پول و اعتبار است.

 دلالان به دنبال ارز گردشگران

رییس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه نوسان نرخ ارز نگرانی‌هایی برای گردشگران ایجاد کرده است، گفت: در همین راستا هفته گذشته درباره دریافت ارز گردشگران مواردی مطرح و مقرر شد با رییس کل بانک مرکزی برای رسیدگی به این موضوع جلسه‌یی برگزار شود.

به گزارش «تعادل»، علی‌اصغر مونسان در بازدید از موزه بانک سپه با اشاره به وجود ۲۰ هزار قطعه سکه در این موزه که نشان از تاریخ و تمدن ایران دارد، گفت: به‌طور حتم تغییرات ارزی و ورود گردشگران، پای دلالان را به این بازار باز خواهد کرد که باید به این موضوع نیز رسیدگی شود. مونسان با اعلام اینکه به‌طور حتم نیاز دولت به ارز بیش از نیاز تمهید شده است، گفت: در تلاشیم تا ظرفیت‌ها را افزایش دهیم و در همین راستا معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی یا معاون ارزی بانک مرکزی در هفته جاری جلسه‌یی خواهند داشت.

 

 

ارسال نظر