خسارت سرمازدگی به باغ‌های کشور

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۲۸۱

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سرمازدگی و بارش برف در روزهای اخیر گفت: سرمازدگی به باغات 17 استان کشور خسارت جدی وارد کرد.

محمدعلی طهماسبی در جریان بازدید خود از باغات سرمازده شهرستان دماوند افزود: سرمازدگی به باغات 17 استان کشور ازجمله تهران، البرز، سمنان، قزوین، زنجان، آذربایجان غربی و شرقی و... آسیب جدی وارد کرد.

وی بیان کرد: در این باغات بخشی از گل‌های زینتی و سرشاخه‌های میوه دچار آسیب شدند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بازدیدی که از باغات شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه داشتیم، باغات گردو دچار آسیب شدند اما باغات سیب و هلو این 2 شهرستان آسیب کمتری دیدند.

وی خاطرنشان کرد: استان تهران دارای 50 هزار هکتار باغ است که حدود 16هزار هکتار آن بر اثر سرما دچار آسیب شدند.

طهماسبی یادآور شد: از 16هزارهکتار باغ آسیب دیده استان تهران تنها 3هزار و 200هکتار آن بیمه بودند و دولت باید با تخصیص تسهیلات ارزان قیمت از باغداران آسیب دیده، حمایت کند.

به گفته وی، مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی درحال جمع‌آوری آخرین آمار خسارت از باغداران 17 استان کشور است و درحال حاضر آمار خسارات در کارگروه‌های شهرستانی و استانی درحال جمع‌آوری و تنظیم است و به زودی خسارات کلی اعلام می‌شود.

در روزهای 26و 27فروردین ماه همزمان با بارش برف و کاهش محسوس دما شاهد ایجاد خسارت در بیشتر اراضی باغی استان‌های مختلف کشور ازجمله تهران بودیم.

همچنین سرما به باغات فیروزکوه، شمیرانات و دماوند آسیب جدی وارد کرد و باغات شهرستان ملارد کمترین آسیب را در استان تهران دید.

در همین ارتباط مدیرجهاد کشاورزی آمل گفت که برف اخیر بیش از 115میلیارد و 635 میلیون تومان به باغداران بخش لاریجان این شهرستان خسارت زد.

ریزش برف در روزهای 26و 27فروردین در مناطق کوهستانی مازندران که با کاهش شدید دمای هوا نیز همراه بود، باغداران و کشاورزان را غافلگیر کرد.

کارشناسان کشاورزی پیش‌بینی کرده بودند با توجه به شکوفه‌دهی درختان سیاه ریشه به ویژه گیلاس در ماه فروردین، بارش برف در صورت همراه شدن یخبندان سبب خسارت‌زایی برای باغداران خواهد شد.

سیدحسین اسلامی به ایرنا گفت که برف اخیر به 3هزار و 373هکتار از باغ‌های میوه بخش کوهستانی لاریجان بیش از 90درصد خسارت وارد کرد.

وی افزود که این میزان خسارت پس از بازدیدهای میدانی کارشناسان مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی بخش لاریجان از باغ‌های سیاه ریشه دانه‌دار این بخش در 2روز گذشته برآورد شده است.

گردو، گیلاس، گلابی، سیب، به، آلبالو و گل از محصولات باغی بخش لاریجان است.

اسلامی گفت که گزارش کارشناسان از باغ‌های خسارت دیده برای سازمان جهاد کشاورزی مازندران و فرمانداری ارسال شده است تا باغداران مورد حمایت قرار گیرند. وی افزود: بیش از 4هزار و 700هکتار از زمین‌های مستعد بخش لاریجان به کشت درختان سیاه ریشه اختصاص دارد که گیلاس با بیش از یک‌هزار و 400هکتار و گردو با بیش از 412هکتار بیشترین خسارت را سرمازدگی اواخر فروردین ماه سال جاری متحمل شدند. مدیر جهاد کشاورزی آمل از بیمه نبودن باغ‌های منطقه انتقاد کرد و گفت: از مجموع باغات سیاه ریشه بخش لاریجان کمتر از 100هکتار زیر پوشش بیمه محصولات بوده است.

وی افزود: باغ‌هایی که زیر پوشش بیمه بودند با تایید خسارت از سوی جهادکشاورزی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی غرامت دریافت خواهند کرد.

اسلامی گفت که برای باغداران خسارت دیده‌یی که بیمه محصولات نداشتند از ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری مازندران و ستاد مدیریت بحران شهرستان آمل درخواست استمهال بدهی یا بخشیدگی دیرکرد تسهیلات و نیز پرداخت تسهیلات کم بهره و بلاعوض شده که امیدواریم هر چه سریع‌تر پرداخت شود.

در خبری دیگر نیز نماینده شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به خسارت ۱۵۵میلیارد تومانی سرما به باغات شاهرود گفت: مسوولان باید با تسریع در روند رسیدگی به این مشکل از تبعات اجتماعی آن بکاهند.

سیدحسن حسینی شاهرودی در گفت‌وگو با مهر از ارسال نامه‌های جداگانه به وزیران کشور، اقتصاد، کشاورزی و نوبخت، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه ‌و بودجه درباره خسارات روزهای گذشته سرمازدگی در شاهرود خبر داد و تاکید کرد: سرمای اخیر متاسفانه ۱۵۵میلیارد تومان شامل ۱۱۸میلیارد و ۲۸۴میلیون تومان در بخش بسطام، ۳۳میلیارد و ۴۴۰میلیون تومان در بخش مرکزی شاهرود و ۸۰۰ میلیون تومان در بخش بیارجمند خسارات بر جای گذاشته است. وی افزود: در بخش بسطام خسارات به باغات از ۵۰ تا ۱۰۰درصد، در بخش مرکزی شاهرود از ۱۵تا ۶۵ درصد و در بخش بیارجمند از ۲۰تا ۸۰ درصد گزارش‌شده که مراتب برای اقدامات لازم به وزرای ذی‌ربط و استاندار سمنان به طور کتبی ابلاغ ‌شده است. عضو خانه ملت گفت: کشاورزان شاهرود و میامی که سال گذشته نیز با خسارات فراوان سرمازدگی روبه‌رو بودند متاسفانه با پیگیری‌های مکرر از سوی مسوولان شهرستانی و با وجود تصویب اعتبارات در ستاد مدیریت بحران باز هم شاهد جبران خسارات خود نبودند که متاسفانه امسال هم تمام امید و آرزوی آنها با سرمای روز بیست و هشتم فروردین‌ ماه۹۷ ناامید شد لذا از مسوولان ارشد دولتی می‌خواهیم تا به وضعیت موجود در شاهرود به‌ خصوص بسطام نگاه ویژه‌یی داشته باشند. حسینی‌شاهرودی تاکید کرد: متاسفانه سرمای هوا در اواخر فروردین ‌ماه ۹۷ آنچنان خساراتی به باغات شاهرود وارد کرده که در برخی موارد با یخ‌زدگی ۱۰۰درصدی باغات روبه‌رو هستیم و این امر خود می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر چرخه اقتصاد شهرستانی بگذارد که قطب کشاورزی استان سمنان محسوب می‌شود. وی افزود: یکی از انتظارات ما از دولت این است که طی روزهای آتی تیمی را برای بررسی بیشتر عمق موضوع به شهرستان شاهرود اعزام و نتیجه را به وزارت جهاد کشاورزی و کشور اعلام کنند تا بتوانیم در راستای حمایت از باغدارانی که دچار خسارات شده‌اند، اقدامات لازم را صورت دهیم.

 

ارسال نظر