اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۵۰

مهار آنفلوآنزای مشترک بین طیور و انسان

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از مهار ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان H1N6 مشترک بین انسان و پرندگان در پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر استان گیلان خبر داد. «علی‌صفر ماکنعلی» در نشست خبری در خصوص بروز سویه جدید مشترک بین انسان و طیور در کشور و کیفیت واکسن تب برفکی به ایرنا پاسخ داد و افزود: در سال 2006 برای نخستین‌بار ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H1N1 مشترک بین انسان و پرندگان در منطقه انزلی استان گیلان شناسایی شده بود که پس از گذشت 12 سال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان H1N6 مشترک انسان و پرندگان در پارک ملی بوجاق استان گیلان شناسایی، رصد و مهار شد. معاون سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: به دلیل حساسیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان این معاونت کنترل بیماری را در منطقه بطور رسمی برعهده گرفت و براساس مدل کلاسیک برای نخستین‌بار در دنیا، از ورود ویروس پرندگان مهاجر به پرندگان بومی جلوگیری شد.

ماکنعلی تصریح کرد: این مهم در 150 نقطه استان گیلان به شکل هدفمند شناسایی و بیش از 32 هزار نمونه‌برداری صورت گرفت. وی ادعاهایی مبنی بر پخش این ویروس در مناطق دیگر را تکذیب کرد و افزود: این ویروس تنها در پرندگان مهاجر حیات وحش شناسایی شده بود و در هیچ نقطه استان گیلان این ویروس دیده نشده است. به گفته وی، بقیه نقاط کشور که مسیر جهانی پرواز اردک از بوجاق گیلان، کرمانشاه، لرستان و ایلام است، تحت کنترل و نظارت قرار دارد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست کشور، اکنون مهاجرت پرندگان مهاجر مناطق انزلی و بوجاق استان گیلان شروع شده است و تا پایان این هفته بطور کامل این پرندگان از کشور خارج می‌شوند.

وی اضافه کرد: با خروج این پرندگان از کشور، سازمان دامپزشکی بطور رسمی وضعیت رصد، پایش و کنترل این بیماری در منطقه مذکور را در یک سند 34 صفحه‌یی طی روزهای آتی منتشر می‌کند که نحوه عملیات و مهار ویروس است. ماکنعلی درباره نقل و انتقال غیراصولی و بهداشتی لاشه پرندگان کشتار توسط کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها گفت: متاسفانه تخلفاتی در جابه‌جایی لاشه توسط برخی کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها صورت می‌گیرد که در صورت اطلاع با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی از شهروندان در سراسر کشور خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها موارد را به نزدیک‌ترین دامپزشکی شهرستان و استان خود اطلاع دهند تا پیگیری و برخورد شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از کیفی بودن واکسن‌های مورد استفاده تب برفکی در کشور خبر داد و گفت: در سال 1393 ایران رتبه نخست افزایش کانون‌های تب برفکی در بین 14 کشور منطقه را داشت که با اقدامات صورت گرفته طی این مدت و واکسیناسیون برنامه‌ریزی شده تعداد این کانون‌ها در سال 1396 به 6 برابر کاهش یافته است.

وی بیماری تب برفکی را در ایران بومی دانست و افزود: با وجود 55 میلیون راس گوسفند و بز 10 میلیون راس گاو برنامه واکسیناسیون در سه محور گاوداری‌های بیش از 500 راس دام، دام‌های عشایری و دام‌های غیر به صورت مرتب انجام می‌شود. ماکنعلی تصریح کرد: واکسن‌های مورد استفاده در این بخش دارای ویژگی‌های خاصی هستند که مراحل عملیاتی و کنترلی خاص خود را قبل و بعد از واکسیناسیون طی می‌کنند. وی اظهارداشت: ما در سیستم ارزیابی واکسن‌های تولید داخل و وارداتی گزارشاتی مبنی بر ناکارآمدی و بی‌کیفیتی واکسن‌ها نداریم و طبیعی است که ویروس‌های مختلف در کشور ما در گردش است و واکسن‌های مختلف استفاده می‌شود. به گفته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، واکسن زمانی تاثیرگذار است که با ویروس در گردش در منطقه مطابقت داشته باشد. ماکنعلی گفت: به‌طور قطع واکسن‌های مورد استفاده در کشور دارای گواهی ثبت است که این ثبت براساس استانداردهای لازم فارماکولوژی و بازدیدهای جی ان پی صورت می‌گیرد و به‌طور دایم در ارزیابی و مقایسه هستند. وی ادعاهایی مبنی بر بی‌کیفیت بودن واکسن‌های تب برفکی را تکذیب کرد و افزود: اگر در استانی گزارشی بر وجود یک تا سه کانون بیماری تب برفکی است دلیل بر ناموفق بودن واکسیناسیون سازمان دامپزشکی کشور نیست. ماکنعلی درباره درمان‌های غیرمجاز گفت: با توجه به اهمیت موضوع پیرو ساماندهی‌های متعددی در بحث خدمات بخش خصوصی اکنون 7056 مرکز کلینیک، پلی کلینیک، درمانگاه، بیمارستان، داروخانه و مراکز پخش در سطح کشور داریم که اگر بخواهیم دو تا سه نفر اشتغال در نظر بگیریم نزدیک 17 هزار اشتغال در این حوزه داریم که به موفقیت‌های خوبی رسیدیم.

تذکر در رابطه با قیمت گندم سال ۹۷

نماینده درود و ازنا در مجلس گفت: در رابطه با تعیین تکلیف بهای گندم در سال ۹۷ و اعلام قیمت براساس نرخ تورم، وزیر جهاد کشاورزی باید اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، مجید کیانپور در تذکری شفاهی در پایان جلسه علنی دیروز (یک‌شنبه) به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در خصوص دستور پیگیری در تسریع عملیات اجرایی فاز چهار سیمان درود با وجود دستورات متعدد شما، اقدامی تاکنون انجام نشده است.

وی در تذکری به وزیر نفت بیان کرد: دستور پیگیری عملیات گازرسانی به روستاهای حوزه انتخابیه درود و ازنا صادر کنید. کیانپور در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی گفت: در رابطه با تعیین تکلیف بهای گندم در سال ۹۷ و اعلام قیمت براساس نرخ تورم اقدام کنید. در رابطه با پرداخت طلب چغندرکاران منطقه لطفا دستورات لازم را دهید. به پرداخت سهم دولت در آبیاری بارانی اراضی درود و ازنا توجه داشته باشید. وی در تذکری به وزیر نیرو بیان کرد: در رابطه با عدم توجه به تکمیل و به بهره‌برداری رساندن سد کمندان ازنا که از مصوبات سفر ریاست جمهور به استان لرستان در سال ۹۳ است و همچنین تکمیل و بهره‌برداری تصفیه خانه آب ازنا و تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان‌های درود و ازنا اقدامات لازم را انجام دهید.

کیانپور در تذکری دیگر بیان کرد: لطفا در رابطه با احداث باند دوم جاده ازنا-شازند و کمربندی درود برای تکمیل و بهره‌برداری این محور حیاتی اقدامات لازم صورت گیرد.

وی در پایان در تذکری به وزیر آموزش و پرورش گفت: لطفا در رابطه با پیگیری و تسریع در پرداخت مطالبات فرهنگیان اقدامات لازم صورت گیرد.

 

 

ارسال نظر