اعلام روش‌های رهایی از خدمات نامطلوب اپراتوری

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۰۶

 ارائه خدمات نامطلوب اپراتوری و رهایی از مشکلاتی مانند قطع مکالمه، کند شدن ارسال پیام‌ها و رهایی از پیامک‌های مزاحم مواردی است که مردم می‌توانند برای نجات از آنها اپراتوری را که سیم‌کارت از آن دارند، بدون آنکه نیازی به تغییر شماره داشته باشند، عوض کنند.

به گزارش ایرنا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران سال 1395 با هدف افزایش میزان رضایت کاربران تلفن همراه، طرح جابه‌جایی اپراتور تلفن همراه بدون نیاز به تغییر شماره (ترابردپذیری شماره) را اجرا کرد که براساس آن مشترکان تلفن همراه می‌توانند در صورت نارضایتی از اپراتوری که از آن سیم‌کارت خریداری کرده‌اند و بدون آنکه نیازی به عوض کردن سیم کارت خود داشته باشند نسبت به مهاجرت به اپراتور دیگر و برای دریافت خدمات بهتر اقدام کنند.

اکنون و در سال 1397 نیز این قابلیت برای همه مشترکان اپراتورهای مختلف تلفن همراه برقرار است و مردم می‌توانند برای استفاده از این مزیت به سامانه اطلاع‌رسانی هر اپراتور یا دفترهای ارائه خدمات پیشخوان دولت مراجعه کرده و نسبت به تغییر اپراتوری که از خدمات آن ناراضی هستند، اقدام کنند.

ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه (mobile number portability) قابلیتی است که به کاربران امکان می‌دهد بتوانند با حفظ شماره اپراتور تلفن همراه خود را تغییر دهند.

کاربران در این طرح اگر از هزینه، کیفیت، تنوع خدمات و پوشش‌دهی اپراتور خود راضی نیستند می‌توانند بدون دغدغه تغییر شماره از سرویس‌های جذاب و کاربردی سایر اپراتورهای تلفن همراه استفاده کنند.

ترابردپذیری شماره تلفن همراه در جهان قدمتی بیش از 17 سال دارد و هم‌اکنون در بیش از 70 کشور انجام می‌شود.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران از سال 1393 مقدمه‌های لازم برای اجرای این طرح را در دستور کار خود قرارداد و اپراتورهای سه‌گانه تلفن همراه کشور را برای همکاری در اجرای طرح فراخواند.

این اپراتورها یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل برای اجرای طرح ملی جابه‌جایی دست در دست هم داده و با انعقاد تفاهمنامه‌یی خود را برای اجرا آماده کردند.

طرح جابه‌جایی اپراتور بدون نیاز به تغییر شماره در سال 1394 وارد مرحله اجرای آزمایشی بین خود اپراتورها شد تا آمادگی لازم برای آنها ایجاد شود.

فروردین‌ماه سال 1395 بود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران (رگولاتوری) اعلام کرد ترابردپذیری شماره تلفن همراه مرحله آزمایش نهایی را می‌گذراند و قرار است جابه‌جایی شماره تلفن همراه به صورت الکترونیکی اجرا شود.

سی و یکم مردادماه همان سال ترابردپذیری شماره تلفن همراه وارد مرحله تجاری شد و همه مشترکان تلفن همراه به آن دسترسی یافتند.

اکنون مدتی است امکان جابه‌جایی شماره‌های تلفن همراه در اپراتورهای مختلف تلفن همراه فراهم شده است و می‌توان شماره کنونی را بر اساس فرآیندی مشخص به شبکه‌یی دیگر منتقل کرد.

ترابردپذیری شماره‌ها امکان مهاجرت بین اپراتوری را فراهم می‌کند؛ به این شکل که اگر مشترک همراه اول به شمار می‌روید اما از خدمات این اپراتور رضایت ندارید، می‌توانید با همان شماره‌یی که دارید به اپراتور دیگری مانند ایرانسل بروید یا اگر از مشترکان ناراضی ایرانسل باشید، می‌توانید به اپراتور دیگری که از اعتبار بالاتری نزد شما برخوردار است، بروید.

متقاضیان ترابرد شماره می‌توانند به تارنمای اپراتور مورد نظر (اپراتوری که قصد مهاجرت به آن را دارند) مراجعه و پس از پر کردن فرم مربوط به ترابرد، درخواست خود را ثبت کنند.

پس از ثبت درخواست از سوی متقاضی مراحل انجام جابه‌جایی از سوی اپراتور پایه و پذیرنده یک به یک انجام شده و در نهایت مهاجرت صورت می‌گیرد.

مشترکان تلفن همراه که با انجام ترابردپذیری به اپراتور جدید مهاجرت می‌کنند و از خدمات اپراتور جدید نیز راضی نیستند می‌توانند به اپراتور پایه خود برگردند یا ترابرد جدیدی انجام دهند.

مشترکان در صورت انصراف از درخواست خود هنگام طی مراحل ترابرد می‌توانند تا پیش از آغاز فرآیند اجرا یعنی 15دقیقه پیش از قطع سیمکارت پیشین، با مراجعه به اپراتور پذیرا درخواست انصراف خود را اعلام کنند.

گزینه انصراف از ترابرد و برگشت به اپراتور پایه در سامانه ترابردپذیری هر سه اپراتور تلفن همراه کشور طراحی شده و در اختیار مشترکان قرار گرفته است.

در صورت انصراف پس از ترابرد، مشترک می‌تواند درخواست بازگشت به اپراتور پیشین را با مراجعه به آن اپراتور به عنوان ترابرد جدید انجام دهد که در این صورت مشترک می‌تواند بدون محدودیت زمانی به شبکه اپراتور پیشین بازگردد.

گزینه انصراف برای مشترک از طریق کد رهگیری تا زمان فرآیند اجرا روی درگاه اپراتور پذیرا فعال است.

در صورتی که اپراتور پیشین اپراتور پایه مشترک نباشد، محدودیت شمار ترابرد در سال (2 بار در سال) رعایت می‌شود.

آخرین آمار منتشرشده از سوی دفتر بررسی‌های فنی معاونت فنی و اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیانگر آن است که تا آخر شهریورماه سال 1396 تعداد سیم کارت‌های واگذارشده در کل کشور به رقم 156میلیون و 548هزار و511 رسیده بوده است که از این میزان تعداد 85 میلیون و 64 هزار و 46 سیم‌کارت فعال بوده‌اند.

همچنین بر اساس آمار اعلام شده، تا تاریخ پنجم دی‌ماه سال ۹۶ بالغ بر 485 هزار و 715 ترابرد موفق از اپراتورهای تلفن همراه انجام شده است که نشان از استقبال بالای مشترکان تلفن همراه از طرح ترابردپذیری برای تغییر اپراتور دارداشته است.

اکنون نیز مردم می‌توانند همچنان و با وجود کم شدن تبلیغات این امر از مزیت جابه‌جایی اپراتور تلفن همراه برای استفاده از خدمات اپراتور بهتر استفاده کنند.

 

ارسال نظر