گزارش

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۸۲

 استراو: امریکا در صورت خروج از برجام پشیمان خواهد شد

جک استراو روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا به روند مذاکرات هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و افزود: پس از شکست مذاکرات هسته‌یی در سال 2005، ایران دارای 800 دستگاه سانتریفیوژ بود و زمانی که دو طرف دوباره به‌پای میز مذاکرات بازگشتند، سانتریفیوژهای ایران به 18 هزار دستگاه افزایش‌یافته بود.

وی بابیان این مطلب، نتیجه‌گیری کرد: توانمندی ایران در زمینه فناوری هسته‌یی در سطحی است که امریکا در صورت خروج از برجام پشیمان خواهد شد.

وی گفت: رییس‌جمهوری امریکا عنوان می‌کند که خواهان کسب اطمینان درباره انگیزه‌های هسته‌یی ایران است و برجام دقیقاً همین کار را می‌کند.

استراو در عین حال نسبت به مواضع ضد ایرانی مایک پمپئو به‌عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه امریکا ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: طرف‌های اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) باید لابی زیادی انجام دهند تا واشنگتن را متقاعد سازند که خروج از برجام اقدام عاقلانه‌یی نیست.

این سیاستمدار کهنه‌کار انگلیسی افزود: رکس تیلرسون یک نیروی معتدل در تشکیلات ترامپ بود که تحت تاثیر اروپایی‌ها اصرار داشت رییس‌جمهوری امریکا باید به تمدید تعلیق‌های هسته‌یی ادامه دهد.

جک استراو علت اصلی مخالفت ترامپ با برجام را همراهی او با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و گروهی از تندروهای جمهوری‌خواه در این کشور عنوان کرد که به گفته او هیچ‌کدام از جزییات برجام آگاهی ندارند. وی افزود: اگر ترامپ برجام را مطالعه کند، حتما شگفت‌زده خواهد شد اما او به کارهایی که انجام نمی‌دهد، مشهور است. وزیر امور خارجه پیشین انگلیس تصریح کرد که طرف‌های اروپایی باید از فرصت باقیمانده تا اردیبهشت آینده در جهت کسب اطمینان از تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌یی ایران توسط واشنگتن متمرکز شوند.  دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا 23دی‌ماه‌ گذشته در آخرین تصمیم خود بعد از ارجاع تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌یی به کنگره، تهدید کرد که در صورت عدم ایجاد تغییراتی در برجام آن را تایید نخواهد کرد.  ترامپ گفته بود که برای آخرین بار معافیت ایران از تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌یی را امضا می‌کند تا به کنگره و متحدان امریکا در گروه1+5 فرصت دهد، آنچه را که وی «اشکال‌های برجام» عنوان کرد، رفع کنند. مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز بارها تاکید کرده‌اند که برجام قابل ‌مذاکره نیست و اظهارات ضد برجامی رییس‌جمهوری امریکا را نقض مفاد این توافق عنوان می‌کنند. معاون ظریف هم که دیروز برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفرکرده بود، به ایرنا گفت که این مساله را به مقامات امریکایی گوشزد کرده است.

 روسیه: طرفین برجام، شرایط همکاری اقتصادی با ایران را فراهم کنند

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌یی با اشاره به اجرای کامل تعهدات از سوی ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام کرد: طرفین این توافق باید شرایط تجاری، اقتصادی و مالی برای همکاری با ایران را فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: طرفین توافق همچنین باید در زمینه استفاده مسالمت‌آمیز انرژی هسته‌یی با ایران همکاری داشته باشند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: 25 اسفند نشست کمیسیون مشترک کشورهای 1+5 و ایران برای همکاری با اتحادیه اروپا در وین برگزار شد.

«کمیسیون مشترک تنها مکانیسمی است که اختیار بررسی روند اجرای برجام را دارد که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.» «همه شرکت‌کنندگان در این نشست بر اجرای کامل تعهدات از سوی ایران در چارچوب توافق همه‌جانبه برجام تاکید کردند؛ سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز دایما آن را تایید می‌کند.»

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: این موضوع در واقع تایید می‌کند که برجام توانسته به اهداف خود دست پیدا کند که یکی از آنها تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران است.

«شرکت‌کنندگان در این نشست، تاکید کردند که در واقع اجرای بخش هسته‌یی این توافق توسط ایران باید با حسن‌نیت انجام شود.» در ادامه این بیانیه، طرف روسی بطور خاص تاکید کرده است که نقض اصول برجام بطور قطع به پیمان منع اشائه تسلیحات هسته‌یی آسیب می‌رساند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: از همه طرفین توافق می‌خواهیم در برجام باقی بمانند تا امنیت و صلح بین‌المللی حفظ شود. همچنین نماینده روسیه در وین بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام تاکید کرد که این توافق هسته‌یی نیازمند هیچ توافق تکمیلی نیست.

به گزارش فارس، «میخاییل اولیانوف» سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین پس از نشست روز جمعه کمیسیون مشترک درباره توافق هسته‌یی ایران (برجام) تاکید کرد، توافقات درباره برنامه هسته‌یی ایران نیازمند هیچ توافق تکمیلی نیست.

یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام دیروز جمعه 16 مارس (25 اسفندماه) با حضور هیات‌های ایران و گروه 1+5 در وین به کار خود پایان داد.  این نشست روز گذشته به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد. اولیانوف روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» روسیه تاکید کرد، برجام باید بدون تغییر و به همین شیوه‌یی که هم‌اکنون هست دست‌نخورده باقی بماند چرا که در غیراین صورت توازن شکننده منافع بر هم خواهد خورد.  وی افزود: «اگر تمامی طرف‌های ذی‌ربط ناگهان بخواهند برخی توافقات بیشتر به آن اضافه کنند که البته هیچ ارتباطی نیز به این برنامه اقدام مشترک ندارد و برای آن مضر نیز هست، موضوع اجرای اراده سیاسی آنها پیش می‌آید و ما بر این باوریم که هیچ ضرورتی وجود ندارد که توافقات تکمیلی به برجام اضافه شود.»

این دیپلمات ارشد روس ادامه داد: «کشورهای غربی نگران برنامه موشکی ایران هستند و سعی دارند تا این برنامه را در چارچوبی بیاورند که از نگاه آنها مناسب است. من صرفا می‌تواند تاکید کنم که این مساله هیچ ارتباطی به توافق هسته‌یی ایران ندارد.»

 

 

ارسال نظر