اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۹۶

توزیع گوشت و تخم‌مرغ به قیمت تنظیم بازار

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران گفت: برای تنظیم قیمت‌های تخم‌مرغ، مرغ و گوشت قرمز روزانه 100تن گوشت گوساله منجمد، 100تن گوشت گوسفندی تازه، 400تن تخم‌مرغ و 200تن مرغ منجمد به قیمت مصوب تنظیم بازار از طریق سازمان میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌یی در پایتخت توزیع می‌شود.

رضا سالمی در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرین وضعیت توزیع گوشت قرمز برای تنظیم قیمت در بازار شب عید ‌خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 96 تا به امروز گوشت قرمز کمترین نوسان قیمت را داشته است ولی برای ثبات قیمت در بازار روزانه چیزی حدود 80 تا 100تن گوشت گوسفندی تازه که از کشورهای گرجستان و استرالیا وارد می‌شود به قیمت کیلویی 31و 500 تا 33هزار تومان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌یی و سازمان میادین و تره‌بار توزیع می‌شود.

وی همچنین در مورد توزیع گوشت منجمد گوساله نیز گفت: در این حوزه نیز با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی افزایشی نداریم و روزانه 50 تا 100تن گوشت منجمد گوساله به قیمت هر کیلو 22هزار تومان گوشت سردست گوساله و 23هزار تومان گرد گوساله توزیع می‌شود. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران همچنین از توزیع روزانه 150تا200تن مرغ منجمد به قیمت کیلویی 6 هزار و 200تومان در پایتخت خبر داد و افزود: طی هفته گذشته به دلیل افزایش نیاز برای شب عید برخی سعی داشتند تا قیمت مرغ تازه در بازار را افزایش دهند که با توزیع مرغ منجمد این موضوع کنترل شد و امروز هر کیلو مرغ تازه 7هزار و 800 تا 7هزار و 700 در مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رسد و در میدان بهمن 7هزار تومان قیمت خورده است.

سالمی همچنین در مورد وضعیت توزیع تخم‌مرغ که طی دو ماه اخیر تحت تاثیر کاهش تولید در داخل کشور پس از موج آنفلوآنزای پرندگان و از بین رفتن گله‌های مرغ تخم‌گذار قرار داشته است، گفت: 10هزار تن تخم‌مرغ تاکنون از ترکیه و آذربایجان وارد کشور شده و بالغ بر 7هزار و 500 تن آن توزیع شده است.

وی افزود: بطور میانگین روزانه 300تا 400تن تخم‌مرغ از طریق سازمان میادین، میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌یی رفاه، شهروند، جامبو، سپه، افق و تعاونی‌های مصرف به قیمت شانه‌یی 12هزار و 600 تومان درحال توزیع است. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران از کاهش میانگین 2هزار تومانی قیمت هر کیلو تخم‌مرغ خبر داد و افزود: با نظارت تعزیرات حکومتی تولیدکنندگان داخلی موظفند بخشی از تولیدات‌شان را به قیمت مصوب یعنی هر شانه 12هزار و 600 تومان به دست مصرف‌کننده برسانند. سالمی همچنین ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه بیش از 24میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار به دلیل آنفلوآنزای پرندگان حذف و مرغداری‌ها توسط سازمان دامپزشکی پاکسازی شده است پس از طی دوره جوجه‌ریزی‌ انجام شده یا حتی برای سرعت بخشی به کار، پولت وارداتی جایگزین شود تا بتوانیم ظرف دو ماه آینده به تولید تخم‌مرغ به میزان قبل برسیم.

وی در پایان تاکید کرد به میزان کافی ذخایر مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز در سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران وجود دارد و مردم پایتخت دغدغه‌یی بابت کمبود در تعطیلات نوروز نداشته باشند.

 

آنفلوآنزای حاد پرندگان مهار شد

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشورگفت میانگین قیمت تخم مرغ در کشور ۷هزار و ۷۰۰ و در تهران ۷هزار و ۲۰۰تومان است.

به گزارش مهر به نقل از صداوسیما، حمید ورناصری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه با فراگیر شدن آنفلوآنزای حاد پرندگان ۲۵میلیون مرغ تخم گذار کشور معدوم و هزار تن تخم مرغ از بازار حذف شد، افزود: بخشی از این خلأ به وسیله واردات و بخشی از تولید داخل تامین شد.

وی گفت: پیش از فراگیر شدن آنفلوآنزای حاد پرندگان، میانگین تخم مرغ در کشور ۵ هزار و ۴۰۰تومان بود.  مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: اقدامات خوبی برای جایگزینی مرغ‌های معدوم انجام شده؛ اما سه چهار ماه برای بازگشت بازار به حالت طبیعی و تخم‌گذاری این مرغ‌ها زمان نیاز است. ورناصری گفت: آنفلوآنزای حاد پرندگان در کشور مهار شده و در دو سه هفته گذشته گزارشی در این زمینه به سازمان دامپزشکی نرسیده است.

وی افزود: روزانه ۴۰۰تن تخم‌مرغ در شهر تهران توزیع می‌شود اما قیمت تخم‌مرغ‌ها به دلیل نوع بسته‌بندی متفاوت است. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور علت افزایش قیمت نهاده‌های دامی را افزایش قیمت جهانی آنها بیان و اضافه کرد: به عنوان نمونه قیمت هر تن کنجاله سویا ۷۰تا ۱۰۰دلار افزایش یافت و این افزایش در بازار داخل تاثیرگذار بود.

ورناصری گفت: وزارت جهاد کشاورزی به همه اتحادیه‌های دامپروری و طیور افزایش قیمت‌ها را اعلام و کنجاله سویا را با قیمت هزار و ۶۵۰ تومان توزیع کرد.

وی افزود: بیشتر بازار گوشت کشور از تولید داخل تامین می‌شود. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه ۹۰۰هزار تن تولید سالانه گوشت کشور است گفت: سالی ۱۰۰هزار تن گوشت گوساله و گوسفندی وارد می‌شود. ورناصری افزود: در تهران حدود ۱۰۰تن گوشت گوسفندی توزیع می‌شود که بخشی از آن از کشورهای آسیای میانه و استرالیا وارد می‌شود. وی گفت: با هماهنگی سازمان دامپزشکی اعتبار گوشت‌های وارداتی از استرالیا 7روز و برای گوشت‌های تازه ۷۲ساعت تعیین شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: اکنون قیمت گوشت گوسفندی مخلوط ۳۳هزار تومان و قیمت گوشت گوساله و گوسفند از ابتدای سال ۹۶ جزو ثابت‌ترین قیمت‌ها بوده است.

شهرام میرآخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف‌کننده نیز در این برنامه گفت: نظارت ویژه در بازار عید نوروز از هفتم بهمن آغاز شد و تا ۳۱ فروردین ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ماهانه ۲۰۰هزار بازرسی انجام می‌دهیم افزود: در بخش کالا بیشترین شکایت مربوط به میوه، نان و گوشت و در بخش خدمات مربوط به خدمات حمل و نقل و تعمیرگاهی است.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف‌کننده گفت: ماهانه حدود ۱۶هزار شکایت در کل کشور به سامانه ۱۲۴ اعلام می‌شود.

 

ارسال نظر