اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۵۰

افزایش شکایت علیه ایران به موجب قرارداد الجزایر

عضو فراکسیون ولایی مجلس معتقد است: به موجب قرارداد الجزایر ایرانیانی که تابعیت امریکایی دریافت کردند به عنوان شهروند امریکایی علیه ایران شکایات گسترده‌یی کرده‌اند.

سیدمحمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه‌ ملت درخصوص نحوه پیگیری دعاوی حقوقی ایران و امریکا گفت: موضوع دعاوی از اهمیت بسیار برخوردار است اما به طور معمول در دعاوی بین‌المللی و داوری‌ها، دادگاه‌ها و دیوان بالادستی ازجمله دیوان بین‌المللی لاهه وجود دارد که دعاوی بین دولت‌ها را بررسی می‌کند.

نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخشی از افزایش شکایات علیه ایران به دلیل اشتباهی است که ایران در قرارداد الجزایر درخصوص حل و فصل گروگانگیری کرد؛ به نوعی که اجازه دادیم، شهروندان امریکایی علیه دولت ایران شکایت کنند لذا ایرانیانی با تابعیت امریکا و به عنوان شهروند امریکایی علیه دولت ایران شکایت کرده‌اند همانند طاغوتی‌هایی که درخواست مصادره اموال کرده بودند از این رو شکایاتی علیه ایران مطرح شد. وی افزود: متاسفانه برخی دعاوی نیز بر مبنای اتهامات واهی است به عنوان نمونه حملات تروریستی ازجمله بمب‌گذاری پایگاه نظامی امریکا در بیروت که ایران را به حمایت از تروریست‌ها و فراهم کردن تجهیزات لازم برای آنها متهم کرد یکی از شکایات علیه ماست در چنین شرایطی دستگاه دیپلماسی هم مجدانه ورود پیدا نکرده است البته قانون اقدامات متقابل ایران و امریکا در مجلس تصویب شده که این قانون بیشتر مصرف داخلی دارد تا بین‌الملل. ابطحی یادآور شد: به موجب عدم نقش فعال ایران در شورای امنیت و سازمان ملل کمتر امکان پیگیری و طرح شکایات وجود دارد، متاسفانه ابزار در دست امریکایی‌هاست. در جریان مذاکرات برجام نیز موضوع لغو تمامی دعاوی حقوقی مورد توجه قرار نگرفت. عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: معاونت حقوقی رییس‌جمهور نقش موثری در این موضوعات دارد کما اینکه امور حقوقی بین‌المللی زیرمجموعه این معاونت است. در این مرکز حقوقدان‌های برجسته حضور دارند. وزارت خارجه نیز باید این دعاوی را تعقیب کند.

50درصد واحدهای تخم‌گذار کشور فرسوده‌اند

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور با بیان اینکه 27هزار واحد صنعتی در کشور فعال است، گفت: 50درصد واحدهای تخم‌گذار از نظر ساختار فرسوده‌اند.

به گزارش ایرنا «علیرضا اکبرشاهی» در نشست خبری در محل سازمان دامپزشکی با یادآوری اینکه 60 سال از تشکیل صنعت طیور می‌گذرد، افزود: این صنعت از نظر کمی رشد خوبی داشته به گونه‌یی که مصرف سرانه گوشت مرغ از 4.5 به 25 کیلوگرم و مصرف سرانه تخم‌مرغ نیز نسبت به سرانه مصرف جهانی افزایش یافته از 4کیلوگرم به 11کیلوگرم رسیده است. وی با بیان اینکه صنعت طیور از نظر کیفی رشد خوبی نداشته است، گفت: عوامل مختلفی این صنعت را تهدید می‌کند که می‌توان به وجود320 پنجره ورود ویروس از طریق پرندگان مهاجر وحشی به کشور و تراکم بالای مزارع پرورشی در برخی استان‌ها اشاره کرد. اکبرشاهی ادامه داد: از 1800 واحد مزارع تخم‌گذار در کشور 75 درصد آن (1350 واحد) در آذربایجان شرقی، قزوین، قم، تهران، البرز، مرکزی، اصفهان، فارس و خراسان رضوی واقع شده و همچون زنجیره کنار یکدیگرند و خطر جابه‌جایی ویروس در آنها بسیار بالاست. صنعت طیور تخم‌گذار نقاط اشتراک بالایی در حمل کود، سوخت، تخم‌مرغ زمینه را فراهم می‌کند که با ورود ویروس به یکی از این واحدهای صنعتی، ویروس در واحدهای دیگر نیز گسترش یابد.

وی در ادامه این نشست درباره تعداد واحدهای درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و جمعیت مرغ‌های معدوم شده در 6 ماهه دوم امسال گفت: اکنون ۲۲ استان کشور درگیر این بیماری‌اند؛ در مجموع ۵۸۰ کانون در این مدت به ویروس آنفلوآنزا آلوده شده است. مدیریت بیماری‌های طیور افزود: تاکنون ۲۵ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۱۸۷ قطعه طیور بر اثر این بیماری معدوم شده که ۴۵۲ کانون مربوط به واحدهای صنعتی، ۱۱۷ کانون مربوط به واحدهای بومی و روستایی و ۱۱ کانون مربوط به پرندگان وحشی بوده است. به گفته وی ۵۳ درصد کانون‌های آلوده مربوط به واحدهای مرغ تخم‌گذار بوده و براین اساس ۱۹ میلیون و ۳۸۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار معدوم شده‌اند.

اکبرشاهی با بیان اینکه ۱۰واحد مرغ گوشتی نیز درگیر این بیماری شده و ۱۲۹هزار قطعه مرغ نیز معدوم شده است، گفت: نگرانی بابت شیوع و گسترش بیماری در واحدهای مرغ گوشتی وجود ندارد. وی اظهار داشت: خسارت مربوط به معدوم‌سازی طیور توسط صندوق بیمه کشاورزی و خسارت مربوط به معدوم‌سازی تخم‌مرغ و کارتن توسط سازمان دامپزشکی پرداخت می‌شود.

 

ارسال نظر