اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۸۷

سهم12درصدی کشاورزی از صادرات غیرنفتی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در 10ماهه امسال 4میلیارد و 542 میلیون دلار انواع محصولات کشاورزی از کشور صادر شد که 12.29درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده روز گذشته اظهار داشت: در این مدت بیش از 4.7میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به کشورهای هدف صادر شده است. وی افزود: بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی از لحاظ وزنی مربوط به زیربخش‌های زراعی با سهم 62.36درصد، باغی با سهم 22.88درصد و دام و طیور با سهم 11.82درصد بوده است. وی اضافه کرد: همچنین از لحاظ ارزشی بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی کشور مربوط به زیربخش باغی با سهم 48.62درصد، زراعی با سهم 24.77درصد و دام و طیور با سهم 16.61درصد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در مدت یاد شده 1.1میلیون تن محصولات باغی به ارزش 2 میلیارد و 208میلیون دلار، 2.9میلیون تن محصولات زراعی به ارزش یک میلیارد و 125میلیون دلار، 558 هزارتن محصولات دام و طیور به ارزش 754 میلیون دلار و

90 هزارتن محصولات شیلاتی به ارزش 327 میلیون دلار از کشور صادر شد. بخشنده گفت: در 10ماهه امسال 109 هزار تن پسته به ارزش 972 میلیون دلار، 180 تن زعفران به ارزش 255 میلیون دلار، 194 هزار تن خرما به ارزش 191 میلیون دلار، 347 هزارتن سیب درختی به ارزش 142 میلیون دلار و 91 هزار تن انگور به ارزش 138 میلیون دلار از ایران به سایر کشورها ارسال شد.

وی یادآور شد: در مدت یاد شده، صادرات محصولات لبنی 517میلیون دلار، گوجه‌فرنگی (تازه یا سردکرده) 268میلیون دلار و سیب‌زمینی (تازه یا سردکرده) 213میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در 10 ماهه سال جاری، 236هزار تن گندم به ارزش

84 میلیون دلار از ایران صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 1317 درصد از نظر وزنی و 724 درصد از نظر ارزشی افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس آمارها تولیدات سالانه بخش کشاورزی به بیش از 120میلیون تن رسیده است. بنا بر تازه‌ترین آمار گمرک ایران، صادرات غیرنفتی کشور در 11ماهه امسال به 41میلیارد و 690 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 4.96 درصد افزایش داشته است.

قانون جامع خاک در مجلس خاک می‌خورد

رییس انجمن علوم خاک ایران گفت: قانون جامع خاک بیش از ۱۲سال است در مجلس خاک می‌خورد که امیدواریم با تصویب آن می‌توان با مدیریت بهینه خاک از افزایش ریزگردها و فرسایش خاک جلوگیری کرد. منوچهر گرجی در حاشیه شرکت در همایش ملی سالانه علوم خاک در باغستان قزوین درگفت‌وگو با مهر اظهار داشت: آب و خاک دو منبع مهم و حیاتی درعرصه کشاورزی است و اگر هر یک مورد بی‌توجهی قرار گیرد، می‌تواند فاجعه بار باشد.

وی افزود: صیانت از خاک در امنیت غذایی و حل مشکلات آب و محیط زیست هم اهمیت دارد و اگر به خاک بی‌توجهی شود، خسارات زیادی به همه منابع طبیعی وارد می‌کند که متاسفانه در دو دهه اخیر هم در دنیا و هم در ایران این غفلت صورت گرفته که نگران‌کننده است.

گرجی یادآور شد: در سال‌های اخیر وقتی تداوم خشکسالی، افزایش ریزگردها، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تبدیل آن به شهرک‌های صنعتی و خانه‌های مسکونی وضعیت را به شرایط بحرانی و نگران‌کننده تبدیل کرده و کاهش حاصل خیزی زمین‌های کشاورزی را کاهش داد برخی انسان‌های فکور جامعه به فکر افتادند تا چاره‌اندیشی کنند و اهمیت صیانت از خاک را به ‌شدت مورد توجه قرار دادند و در جامعه ترویج کردند تا این تهدید به اطلاع همگان برسد.

رییس انجمن علوم خاک ایران تصریح کرد: بیش از ۱۲هزار سال است که خاک در همه جهان به مردم خدمات می‌دهد و باید این خدمات را همچنان ارائه کند تا زندگی بشر دچار چالش نشود و فاجعه‌یی رخ ندهد.

وی اضافه کرد: تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی و شهرهای صنعتی و سایر موارد بسیار نگران‌کننده است و در کنار آن کمبود اراضی حاصل‌خیز ایجاب می‌کند از وضع موجود به‌شدت صیانت کنیم تا آینده فرزندانمان به مخاطره نیفتد. گرجی اظهار داشت: مساحت کشور ما حدود ۱۶۵ میلیون هکتار است که در یک اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده بنابراین از لحاظ کیفی و کمی ما با محدودیت‌های شدید منابع پایه خاک مواجهیم. وی بیان کرد: حدود ۵۰میلیون هکتار از اراضی کشور اگر آب باشد، قابلیت توسعه کشاورزی را دارد، ولی به دلیل محدودیت منابع آبی چنین ظرفیتی نداریم و در حال حاضر اراضی در چرخه تولید کشورمان حدود 18.5میلیون هکتار است که از این میزان حدود

8.5 میلیون هکتار آن آبی و حدود ۱۰میلیون هکتار آن دیم است؛ بنابراین از حدود ۳۲میلیون هکتار از اراضی قابل کشت به دلیل محدودیت منابع آب نمی‌توانیم، استفاده کنیم. گرجی یادآور شد: از این 18.5میلیون هکتار اراضی تنها 1.3میلیون هکتار آن فاقد محدودیت و باقی آن نیز شامل محدودیت‌هایی چون شوری، قلیایی بودن، زهدار بودن، توپوگرافی، سنگ‌دار بودن و عمق خاک است و در واقع فقط 1.3درصد این اراضی در کلاس یک قرار می‌گیرد. گرجی بیان کرد: میزان فرسایش در کشور ما بالاست که دلیل آن نیز شرایط اقلیمی، شرایط بارندگی و رعایت نشدن برخی اصول فنی است و این فرسایش در ایران سالانه حدود ۱۶تن در هکتار و در دنیا متوسط فرسایش خاک حدود ۶ تن در هکتار است. وی با اظهار نگرانی از سرعت فرسایش خاک در جهان و ایران گفت: فرسایش خاک در جهان حدود 2میلیارد تن است و به ازای هر تن فرسایش خاک برای نمونه ۲۸ دلار به امریکا خسارت وارد می‌شود که حدود ۵۶ میلیارد دلار است. به گفته گرجی این میزان فرسایش خاک نسبت به متوسط دنیا خیلی بالاست و موجب تخلیه عناصر غذایی خاک می‌شود و خاک زراعی مارا دچار مشکل می‌کند که این فرسایش فقط در اراضی زراعی اتفاق نیفتاده ودر جنگل‌ها، تپه‌ها، مراتع، دامنه‌ها، کوه‌ها نیز شاهد آن هستیم. وی بیان کرد: بیش از ۱۲سال است که قانون جامع خاک در مجلس خاک می‌خورد و باید به تصویب نمایندگان برسد تا بتوانیم مدیریت بهینه منابع خاکی را محقق کنیم.

 

ارسال نظر