اعتراف پاریس به پایبندی هسته‌ای ایران

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۵۵
اعتراف پاریس به پایبندی هسته‌ای ایران

تهران- ایرنا   

سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران رخدادی بود که مورد توجه رسانه‌های عربی قرار گرفت. در این میان برخی به ماموریت این مقام فرانسوی در جهت ایجاد هماهنگی در اجرای برجام و حمایت از توافق هسته‌یی و گروهی از رسانه‌ها به اهداف پاریس برای مذاکره در زمینه فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران توجه نشان دادند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، «ژان ایو لو دریان» وزیر امور خارجه فرانسه صبح دوشنبه 14 اسفند در راس یک هیات بلندپایه برای گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی و همچنین روابط دوجانبه وارد تهران شد.وزیر امور خارجه فرانسه نخست با دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و پس از آن با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «حسن روحانی» رییس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

این گزارش دربردارنده مهم‌ترین محور تحلیل‌هایی است که در رسانه‌های عربی درباره سفر وزیر امور خارجه فرانسه و هیات همراه او به ایران و روابط تهران و پاریس منتشر شده است.

 دفاع وزیر امور خارجه فرانسه از برجام

صفحه عربی خبرگزاری«رویترز»، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن و تارنماهای «البوابه» و «الفجر» مصر با پوشش اخبار سفر وزیر امور خارجه فرانسه و هیات همراه او به ایران و دیدار او با مقامات کشورمان حمایت وی از برجام را پررنگ کردند.

به نوشته رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه به ایران سفر کرد تا پایبندی اروپا به توافق هسته‌یی را که سبب باز شدن درهای ایران روی سرمایه‌گذاران شده است مورد تاکید قرار دهد. پس از توافق هسته‌یی فرانسه برای از سرگیری روابط تجاری با ایران تلاش کرد و شرکت هواپیمایی ایرباس، شرکت نفتی توتال و شرکت‌های خودروسازی پژوسیتروئن و رنو توافق نامه‌هایی را با ایران امضا کردند؛ توافقاتی که البته اگر «ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا توافق هسته‌یی را نادیده بگیرد با تهدید روبه‌رو خواهند شد.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، ژان ایو لودریان در دیدار با علی شمخانی بر ضرورت تحقق امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی و توسعه روابط دو جانبه تهران و پاریس برای استفاده از فضای پسابرجام تاکید کرد.

او پایبندی فرانسه به توافق هسته‌یی را اعلام کرد و گفت، پاریس با هر گونه تلاشی برای بر هم زدن این توافق مخالف است. تارنمای البوابه نوشت: ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه بر ضرورت پایبندی همه طرف‌های توافق هسته‌یی به تعهدهای خود تاکید کرد. او مخالفت فرانسه را با موضع امریکا درباره توافق هسته‌یی اعلام داشت و موضع واشنگتن را سبب برهم خوردن توافق خواند. او برخورد سازنده ایران درباره توافق هسته‌یی و اجرای همه بندهای این توافق از سوی ایران را ستود.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین به اقدام‌هایی که این کشور و دیگر دولت‌های اروپایی برای تسهیل روابط بانکی با ایران انجام داده‌اند، اشاره کرد و گفت برای ادامه روابط تهران و پاریس سازوکارهایی در پیش گرفته خواهد شد. او از سفر خود به ایران و دیدار با مقام‌های بلند پایه ایران ابزار خرسندی و اشاره کرد که از قدرت ایران آگاهی دارد. لودریان همچنین گفت در سایه فضای پس از توافق هسته‌یی افق‌های روابط سیاسی و اقتصادی میان فرانسه و ایران بسیار روشن است.

به نوشته تارنمای الفجر، اطرافیان وزیر امور خارجه فرانسه معتقدند که پاریس برای ادامه توافق هسته‌یی تمایل دارد زیرا این توافق قوی است و ایرانی‌ها به آن پایبند بوده‌اند و برای حفاظت از این توافق باید به بهترین شیوه تلاش کرد.

 مخالفت قاطع تهران با مذاکره درباره توان موشکی

تارنمای «البدیل» مصر و روزنامه «العربی الجدید» در بخشی از گزارش‌های خود درباره سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، مخالفت مقام‌های ایران با مذاکره درباره قدرت موشکی جمهوری اسلامی که برخی از طرف‌های توافق هسته‌یی به دنبال آن هستند را مورد توجه قرار دادند.

تارنمای البدیل در گزارشی به قلم «هدیر محمود» نوشت: مقام‌های ایران پیش از رسیدن وزیر امور خارجه فرانسه به تهران بر این موضوع تاکید کرده‌اند که برنامه هسته‌یی و موشک‌های بالستیک ایران قابل مناقشه نیستند. بسیاری از ناظران معتقدند ایران پیام‌های سرنوشت‌سازی برای همه کشورهای جهان و فرانسه ارسال کرده است. در این زمینه، سردار «مسعود  جزایری» سخنگوی نیروهای مسلح ایران گفت نیروهای مسلح وظیفه دارند قدرت دفاعی و موشکی ایران را ارتقا دهند و هیچ کسی حق مذاکره درباره قدرت دفاعی و موشکی ایران را ندارد.

جزایری تاکید کرد تقویت قدرت دفاعی ایران بدون هیچ وقفه‌یی ادامه خواهد داشت و هیچ قدرت خارجی حق دخالت در این زمینه را ندارد. او گفت در شرایطی که قدرت‌های سلطه‌گر همواره جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کنند و در منطقه دست به کشتار و جنایت جنگی می‌زنند، تقویت قدرت دفاعی در همه زمینه‌ها ازجمله سامانه‌های موشکی از وظایف نیروهای مسلح است.  همچنین «بهروز کمالوندی» سخنگوی رسمی سازمان انرژی اتمی هم گفت ایران ذره‌یی از برنامه موشکی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

ایران دارای سانتریفیوژ‌هایی است که در مقایسه با دستگاه سانتریفیوژ برچیده شده با سرعت بیشتری کار می‌کنند و در صورتی که واشنگتن از توافق هسته‌یی خارج شود یا در آن اخلالی به وجود آورد، ایران می‌تواند با سرعت بسیار بالایی فعالیت هسته‌یی خود را از سر گیرد.

البدیل آورد: اظهارات پی در پی مسوولان جمهوری اسلامی درباره ادامه برنامه موشکی ایران راه را روی هر گونه تلاش برای مذاکره درباره برنامه موشکی ایران بسته است. موضع ایران در این زمینه آشکار است و مقام‌های ایران پیش از سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران هم بر این موضوع تاکید کرده‌اند که فعالیت موشکی ایران قابل مذاکره نیست.

به نوشته روزنامه العربی الجدید به نقل از مقامات نظامی جمهوری اسلامی، پرونده موشک‌های ایران روی میز گفت‌وگو با هیچ طرفی گذاشته نخواهد شد. او گفت: هدف وزیر امور خارجه فرانسه از سفر به ایران محک زدن مسوولان ایران است تا فرانسوی‌ها بدانند تا چه اندازه می‌توانند در این پرونده مانور دهند.

 

ارسال نظر