اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۹۵

فصل خرید تضمینی رسید نرخ‌ها نرسید

معاون وزیر کشاورزی گفت: کمتر از یک ماه تا خرید تضمینی محصولات کشاورزی باقی مانده اما هنوز نرخ‌های خرید از سوی شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ نشده که امیدواریم به‌زودی اعلام شود. البته کشاورزان نگران نباشند، چراکه وزارت کشاورزی به موقع خرید تضمینی را انجام می‌دهد.

عبدالمهدی بخشنده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی ۱۳۹۷ از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود اما هنوز تکلیف نرخ‌هایی که باید توسط شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شود، مشخص نیست و همه‌چیز در انتظار این مصوبه معطل مانده است.

وی افزود: به‌طور معمول دستورالعمل‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی و آیین‌نامه‌های مربوط به آن براساس مصوبه شورای اقتصاد تنظیم و به استان‌ها ابلاغ می‌شود، اما هنوز مصوبه‌یی از این شورا به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ نشده است و امیدواریم به زودی این کار انجام شود. معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا اختلاف نظر وزیر جهاد کشاورزی با اعضای شورای اقتصاد در تصویب نرخ‌های پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی عامل تاخیر در این نرخ‌ها بوده است؟ ادامه داد: هر ساله وزارت جهاد کشاورزی نرخ‌های پیشنهادی خود را برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی به شورای اقتصاد تقدیم می‌کند و هیچ سالی این نرخ‌ها عینا تصویب و ابلاغ نشده و هرساله با تاخیرهایی همراه بوده است، اما طبیعتا وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی حمایت تولیدکنندگان بر نرخ‌های پیشنهادی خود اصرار داشته است. بخشنده با بیان اینکه انتظار داریم هرچه سریع‌تر نرخ‌های تضمینی محصولات کشاورزی تصویب و ابلاغ شود، تاکید کرد: کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی به هیچ‌وجه نگران خرید تضمینی محصولات‌شان نباشند، چراکه وزارت جهاد کشاورزی براساس وظیفه قانونی خود به‌موقع محصولات کشاورزی مشخص شده در قانون را از کشاورزان خریداری می‌کند.

تعرفه واردات گوشت گوساله به ۱۲درصد کاهش یافت

براساس مصوبه هیات وزیران، سود بازرگانی و حقوق گمرکی گوشت گوساله از ۲۶درصد به ۱۲درصد کاهش یافت. به گزارش فارس، هیات وزیران سود بازرگانی و حقوق گمرکی گوشت گوساله را کاهش داد.

طبق مصوبه هیات وزیران که از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور برای اجرا به وزارت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد، آمده است: هیات وزیران در جلسه 2 اسفند 96 به پیشنهاد مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و امور اقتصادی و دارایی به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

1ـ مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی گوشت گوساله (سرد و منجمد) ردیف تعرفه‌های (02021010) و (02011010) از 26درصد به 12درصد کاهش می‌یابد.

2ـ این تصویبنامه از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست.

صدور 805 هزار تن محصولات لبنی

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از صادرات 805 هزارتن انواع محصولات لبنی طی 10ماه اخیر خبر داد و پیش‌بینی کرد: تا پایان سال جاری میزان صادرات انواع محصولات لبنی به کشورهای هدف به یک‌میلیون تن برسد.

به گزارش ایرنا، حسن رکنی با بیان اینکه به نظر می‌رسد امسال میزان تولید شیرخام کشور 10میلیون تن باشد، افزود: تاکنون میزان تولید شیرخام واحدهای تولیدی کشور 9.6میلیون تن است.

به گفته وی، 10درصد انواع محصولات لبنی ایران به سایر کشورها و اخیرا به بعضی از ایالت‌های متحده امریکا صادر شده و مابقی آن نیاز داخلی را به‌طور کامل تامین می‌کند. وی درصد خوداتکایی تولید شیر در کشور را 108درصد عنوان کرد و افزود: میانگین مصرف سرانه شیر در دنیا برای هر نفر 109 کیلوگرم و در ایران 110 کیلوگرم است. وی اظهار داشت: در حالی که طبق بررسی‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید مصرف سرانه شیر در کشور به 150 تا 160 کیلوگرم برای هر نفر برسد. معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه ضریب خوداتکایی تولید گوشت قرمز در کشور را 90درصد عنوان کرد و گفت: 820 هزار تن گوشت قرمز در داخل تولید و حدود 100هزار تن از سایر کشورها تامین می‌شود. وی یادآورشد: در گذشته گوشت منجمد وارد می‌شد، اما با توجه به تغییر ذائقه مردم بخشی از واردات به گوشت گرم اختصاص یافته است. رکنی افزود: مصرف سرانه گوشت قرمز در ایران 11.5 کیلوگرم برای هر نفر است.

بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی، رکنی بر اصلاح نژاد صنعت مرغداری کشور تاکید کرد و گفت: طی پنج سال اخیر نزدیک به 15 درصد از صنعت مرغ کشور اصلاح ساختار شده و در زنجیره‌های تامین قرار گرفته است. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ظرفیت تولید مرغ تخمگذار کشور را نسبت به دنیا مثبت ارزیابی کرد و افزود: ظرفیت تولید تخم‌مرغ در ایران 1.3میلیون تن است.

وی با بیان اینکه در سال جاری 930هزار تن تولید تخم‌مرغ داشتیم، گفت: به علت شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان تا امروز بیش از 25میلیون قطعه از جمعیت طیور تخمگذار معدوم شده که بخش زیادی از آن با ظرفیت‌هایی که داشته‌ایم جایگزین و در نیمه دوم دی ماه نیز بخشی از کمبود تخم‌مرغ از طریق واردات تامین شد. وی تراز تجاری تخم‌مرغ در کشور را مثبت ارزیابی کرد و اظهارداشت: سرانه مصرف تخم‌مرغ در ایران 11.5 کیلوگرم و در دنیا 9.5 کیلوگرم برای هر نفر است.

به گفته وی، کشور توان تامین بیش از 100درصد تولید تخم‌مرغ مورد نیاز کشور را دارد به نحوی که 10درصد آن را نیز صادر کنیم.

وی به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: درچارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به دنبال آن هستیم که تولید شیر را تا سال 1400 به 12.5میلیون تن و تولید گوشت قرمز را به 920هزار تن برسانیم.

رکنی افزود: توسعه اصلاح نژاد دام سبک بومی و ایجاد ترکیب‌های ژنتیکی دام سبک و پربازده از دیگر برنامه‌های ما در چارچوب این سیاست است.

 

ارسال نظر