اخبار کلان

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۲۵

جمع‌آوری اطلاعات ۲۳ میلیون ایرانی از ۵۰ پایگاه اطلاعاتی

معاون وزیر کار گفت: تاکنون اطلاعات بیش از ۲۳ میلیون نفر از ۵۰ پایگاه اطلاعاتی جمع‌آوری شده است. به گزارش ایبِنا، احمد میدری در دهمین نشست شورای آمار با اشاره به اینکه آمار تعاونی‌ها می‌توانند در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان گنجانده شوند، اظهارداشت: در چهار سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه جمع‌آوری داده‌های مربوط به پایگاه اطلاعات ایرانیان انجام شد در حالی که پیش از آن اقدامات به صورت پراکنده انجام شده بود. وی با اشاره به آماری از آخرین اطلاعات پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان، تاکید کرد: تاکنون اطلاعات بیش از ۲۳ میلیون نفر از ۵۰ پایگاه اطلاعاتی جمع‌آوری شده است.

معاون رفاه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: می‌توان با استفاده از اطلاعات پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان میزان تسهیلات پرداخت شده به صورت فردی و گروهی را استخراج کرد و در زمینه‌های مختلف تصمیم‌گیری به کار گرفت.

میدری تصریح کرد: هم‌اکنون یکی از مشکلات، عدم وجود پایگاه جامعه اطلاعاتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که پس از پایان دوره تحصیل در چه مشاغلی مشغول به کار شده‌اند، است. وی با بیان اینکه همچنین یکی دیگر از چالش‌ها، عدم تطابق اطلاعات سازمان تامین اجتماعی و خواسته‌های وزارت صنعت معدن و تجارت است؛ اظهار کرد: هم‌اکنون اطلاعاتی را نیاز داریم که نشان دهد کارگاه‌ها چه تعداد افول کرده‌اند.

وی افزود: اخیرا وزارت جهاد کشاورزی اطلاعات ۳۶۰۰ بهره‌برداری این بخش برای ما ارسال کرده و این یکپارچه‌سازی اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌های بهتر به ما کمک می‌کند؛ پیش از این اطلاعات به صورت پراکنده بود و در زمینه تصمیم‌گیری‌ها امکان استفاده از آنها فراهم نبود.

درآمدهای گمرکی افزایش یافت

رییس کل گمرک ایران از افزایش درآمدهای گمرک ایران با گمرک الکترونیک و رشد کنترل و ایجاد شفافیت در لایه‌های مختلف گمرک کشور خبر داد.

به گزارش تعادل، فرود عسگری درباره گمرک الکترونیک گفت: یکی از دستاوردهای بسیار مهم گمرک الکترونیک، کنترل و ایجاد شفافیت در لایه‌های مختلف گمرکات کشور است؛ در واقع همین مساله باعث شده تا درآمدهای گمرک افزایش پیدا کند.

رییس کل گمرک ایران ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ حدود ۵۰ میلیارد دلار واردات به ایران انجام شده اما در آن زمان تنها ۸ هزار میلیارد تومان وصول درآمد انجام شد. این در حالی است که با گمرک الکترونیک در سال گذشته، ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان با رشد ۶۷ درصدی حقوق ورودی وصول شده و ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده با رشد ۳۶ درصدی اخذ شده است. همچنین ۱۳۰۰ میلیارد تومان عوارض قانون بودجه دریافت شده که نشان می‌دهد عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران به ۳۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.  عسگری با اشاره به شفافیت و برخورد با کالاهای ممنوعه به کشور با نظام الکترونیکی گمرک اظهارداشت: از زمان نصب دستگاه‌های ایکس ری و راه‌اندازی گمرک الکترونیک ۶۳ تن پیش ساز مواد مخدر کشف و ضبط شده است.  وی تاکید کرد: ایران در بحث کشف و ضبط مواد مخدر در گمرکات وضعیت بسیار خوبی دارد و بر اساس اعلام سازمان جهانی گمرک در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کشور ایران در میان گمرکات جهان مقام اول را به خود اختصاص داده است.

رییس کل گمرک ایران درباره گمرک الکترونیک تصریح کرد: تمامی رویه‌های گمرکی در سامانه گمرک الکترونیک که راه‌اندازی شده، پوشش داده شد. خدمات الکترونیکی گمرک یکی از پروژه‌های موفق طرح دولت الکترونیک محسوب می‌شود که توانسته شفافیت را افزایش و ایستایی را کاهش دهد.

واردات «گل‌ولای فاضلاب» تایید شد

گمرک ایران اعلام کرد: واردات کالایی تحت عنوان کود انسانی به کشور صحت ندارد، اما واردات گل و لای فاضلاب تایید می‌شود.  به گزارش گمرک ایران؛ بر اساس سیستم طبقه‌بندی بین‌المللی کالایی (HS) اساسا کالایی تحت عنوان کود انسانی در ردیف‌های تعرفه‌یی طبقه‌بندی کالایی وجود ندارد و در جداول تعرفه‌یی کتاب مقررات صادرات و واردات کشورمان نیز کالایی با عنوان کود انسانی مذکور نیست.

بنابراین گزارش با رعایت یادداشت‌های فصل 31 و مستثنیات موضوع بند یک آن، کودها حسب مورد ذیل ردیف مربوط به خود در یکی از شماره‌های همان فصل قابل طبقه‌بندی بوده و ورود آنها مستلزم اخذ مجوزهای لازم است که در جداول تعرفه‌یی مقررات صادرات و واردات کشورمان هم در همان فصل شرح انواع کودها مذکور است و در صورت واردات انواع کود طبق شرح تعرفه‌یی مذکور تحت عنوان انواع کود طبقه‌بندی و مجوز واردات از سوی سازمان توسعه تجارت صادر می‌شود.  گمرک ایران در مورد موضوع واردات کالایی تحت عنوان «گل و لای فاضلاب» در ردیف تعرفه‌یی 38252000 توضیحات بیشتری داد و اعلام کرد: در سال 1395 کالایی تحت عنوان گل و لای فاضلاب با مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از ترکیه وارد کشور شده که این کالا پس از اخذ مجوز‌های قانونی از جمله مجوز سازمان محیط زیست از سوی یک شرکت دانش بنیان به گمرک اظهار و پس از پرداخت کلیه وجوه متعلقه و تشریفات قانونی از گمرک ترخیص شده است.  مشخصات کامل این کالا بیوماس سلولزی جهت استفاده در تصفیه خانه‌های مدرن بوده و به وسیله ایزوتانکهای مخصوص واگنی حمل و وارد شده است. بر اساس اسناد تجاری موجود، این مواد کاربردهای تصفیه خانه‌یی مربوط به دانش فنی فرآوری پس آب‌ها را دارد.

این گزارش می‌افزاید؛ گمرک ایران همزمان با الکترونیکی شدن و پیاده‌سازی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی و در چارچوب احترام به حقوق شهروندی، جزئیات آمار تجارت خارجی کشور را جهت دسترسی آسان و آزاد بر روی پورتال گمرک به آدرس www.irica.ir بدون هیچ گونه محدودیتی قرار داده است.

 

ارسال نظر