اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۸۰

اولویت پتروشیمی‌ها تامین کود اوره کشاورزی باشد

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه با مازاد تولیدکود اوره در کشور مواجه‌ایم، گفت: انتظار می‌رود پتروشیمی‌ها به جای صادرات، اولویت خود را تامین کود اوره بخش کشاورزی کشور قرار دهند تا امنیت غذایی کشور آسیب نبیند. اسماعیل اسفندیارپور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: آنچه از لحاظ پشتیبانی و تدارکات نهاده‌های مورد نیاز همچون کودهای پایه (پتاسه، فسفاته و ازته) مورد نظر ما است در زمان کاشت به موقع و به میزان کافی توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین شد. وی از تامین و تدارک کود سرک به میزان کافی خبرداد و اظهارداشت: انتظار می‌رود پتروشیمی‌ها کود اوره مورد نیاز مصرف داخلی را به میزان کافی در اختیار شرکت خدمات حمایتی قرار دهند که این شرکت نیز از طریق کارگزاری‌ها در اختیار کشاورزان قرار دهد تا در تامین و مصرف این کود به مشکل نخوریم. وی تصریح کرد: اکنون کشور با مازاد تولید کود اوره مواجه است بنابراین انتظار می‌رود پتروشیمی‌ها همکاری خوبی در این زمینه داشته باشند تا تولید ملی به دلیل صادرات کود صدمه نبیند. وی با اشاره به اینکه انصاف نیست کود مورد نیاز بخش کشاورزی داخلی صادر شود و ناچار شویم گندم را وارد کنیم اضافه کرد: امیدواریم شرکت خدمات حمایتی کود لازم را به موقع به کشاورزان برساند. اسفندیارپور با بیان اینکه تاکنون نزدیک 450 هزارتن بذر گندم اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، گفت: امسال شرکت‌های تولید‌کننده بذر گندم در حمایت از دولت بذر تولیدی خود را به شکل یارانه‌یی با قیمت 17600 ریال در اختیار کشاورزان قرار دادند. وی یادآورشد: سال گذشته نیز این شرکت‌ها بذر گندم را به نرخ 15600 ریال به کشاورزان فروختند. به گفته وی، درحالی که نرخ تمام شده بذر گندم آبی و دیم بین 20250 تا 20500 ریال است.

 

کشف 23 هزار تن محصول کشاورزی قاچاق

دبیر ستاد پایش محصولات کشاورزی وزارت کشاورزی از کشف بیش از ۲۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق خبر داد و گفت: بیشترین سهم به برنج با حدود 18 هزار تن اختصاص دارد. حمیدرضا شاه‌محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طی ۹ ماهه امسال حدود ۲۸۰۰ تن محصولات باغی و ۲۰ هزار و ۷۰۰ تن انواع محصولات زراعی به عنوان قاچاق کشف شده است که مجموعا به ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد. عمده اقلام کشف شده شامل برنج با حجمی حدود ۱۸ هزار تن، حبوبات ۸۸۷ تن، گردو ۵۳۴ تن، پرتقال ۴۵۰ تن، پیاز ۴۱۶ تن و ۳۶۶ تن چای می‌شود که به بیش از ۲۰ هزار تن می‌رسد. وی افزود: در حوزه دام و طیور نیز محصولات بسیاری به کشور قاچاق شده که بخشی از آن کشف شده است، اما از آنجاکه واحد شمارش آنها با محصولات زراعی متفاوت است، نمی‌توان آنها را با یکدیگر تجمیع کرد. در این راستا ۸۸ هزار قطعه مرغ، ۶۴ هزار رأس گوسفند، ۳۲ هزار قطعه جوجه یکروزه و ۹۰۰۰ قطعه پرنده زینتی کشف شده است. دبیر ستاد پایش محصولات کشاورزی ادامه داد: گرچه میزان کشفیات محصولات قاچاق نشان‌دهنده کمتر یا بیشتر شدن قاچاق نیست اما در ۱۲ ماهه سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تن برنج قاچاق و توسط متولیان کشف شده بود. شاه‌محمدی درباره چگونگی کشف محموله‌های قاچاق در حوزه محصولات کشاورزی گفت: بسیاری از این محصولات از ته‌لنجی و واردات ملوانی به کشور وارد می‌شود اما به محض اینکه این محصولات از بندر خارج شود، قاچاق محسوب خواهد بود.  

سند پایش گرد و غبار در دست تدوین است

رییس سازمان فضایی ایران به تلاش این سازمان برای تدوین متدولوژی پایش خشکسالی با استفاده از فناوری فضایی و قرارگیری آن در پرتال سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: سند پایش گرد و غبار هم در حال تدوین است. مرتضی براری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سند پایش گرد و غبار کشور با استفاده از فناوری فضایی تا پیش از تابستان سال آینده نهایی خواهد شد. وی یکی از کاربردهای مهم و عام المنفعه فناوری فضایی را موضوع مدیریت بلایای طبیعی برشمرد و ادامه داد: فناوری فضایی در کل چرخه مدیریت بحران از پیش آگاهی تا بازسازی می‌تواند به متولیان مدیریت بحران کمک کرده و با ارائه اطلاعات ماهواره‌یی دقیق امدادرسانی را موفق‌تر کند. معاون وزیرارتباطات با بیان اینکه سازمان فضایی ایران به انتخاب سازمان ملل متحد از سال 1388 به عنوان یکی از دفاتر منطقه‌یی برنامه اسپایدر* شناخته شده است، خاطرنشان کرد: مقر برنامه اسپایدر در شهر وین اتریش است، هدف این برنامه استفاده از فناوری فضایی در مدیریت بلایا و واکنش سریع است. در 15 ژانویه سال 2007 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد برنامه SPIDER را به عنوان یکی از ماموریت‌های UN-OOSA (دفتر امور فضای ماوراء جو سازمان ملل) تدوین کرد. برنامه SPIDER برنامه‌یی است که برای سهولت استفاده از فناوری فضایی در مدیریت بلایای طبیعی از جمله پیش آگاهی قبل از وقوع حوادث و نیز واکنش سریع پس از وقوع بلایا تعریف شده است. براری با تاکید بر اینکه 3 دسته از ماهواره‌ها در موضوع بلایای طبیعی به دولت‌ها کمک می‌کنند، گفت: یکی ماهواره‌های مخابراتی هستند که امکان برقراری ارتباطات صوت، تصویر و داده را میسر می‌سازند. وی ادامه داد: دیگری ماهواره‌های ناوبری و ژئودتیک هستند که امکان تعیین موقعیت و زمان را میسر می‌سازند و دیگری ماهواره‌های سنجش از دوری که اقدام به تصویربرداری از مناطق تحت ریسک یا حادثه دیده می‌کنند. رییس سازمان فضایی ایران افزود: ما در زمان وقوع زلزله سرپل ذهاب از ماهواره مخابراتی ایرانست-21 برای برقراری زیرساخت و ارتباط ماهواره‌یی بین شهرهای سر پل ذهاب و تهران برای جمعیت هلال احمر استفاده کردیم که نتایج خوبی هم به دنبال داشت. براری به استفاده از ماهواره‌های سنجش از دوری نوری و راداری برای تعیین مناطق تخریب شده، مراکز تمرکز جمعیت و تعیین جابه‌جایی پوسته زمین اشاره کرد و گفت: همه این داده‌ها بلافاصله در اختیار ارگان‌های ذی‌ربط همچون جمعیت هلال احمر سازمان مدیریت بحران قرار گرفت همچنین از طریق سایت سازمان و شبکه‌های اجتماعی به اطلاع عموم مردم رسانده شد.

 

ارسال نظر