تشکیل کمیته نظارت بر انتشار اوراق

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۲۱

گروه اقتصاد کلان  

هفته سوم بررسی لایحه بودجه 97 از ابتدای هفته جاری آغاز شد و ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌یی آن در دستور صحن علنی مجلس قرار گرفت. در جلسه چند نوبته دیروز خانه ملت مصوبه‌هایی پیرامون تعیین نحوه هزینه‌کرد اوراق مالی در سال آینده، اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی برای کارخانه چغندر قند، تعیین نحوه پرداخت بدهی‌های دولت از طریق اوراق، تخصیص ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق برای ایجاد ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط گاز و... صورت گرفت.

به گزارش «تعادل»، دهمین روز رسیدگی به لایحه بودجه۹۷ در مجلس به ریاست علی لاریجانی و با حضور نمایندگان برگزار شد و ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌یی لایحه بودجه در دستور کار جلسه علنی دیروز مجلس قرار گرفت.

نمایندگان مجلس در مصوبه‌یی اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی برای کارخانه چغندر قند را به تصویب رساندند.

همچنین مجلس در مصوبه‌یی نحوه هزینه‌کرد اوراق مالی در سال ۹۷ را تعیین کرد که به موجب آن اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۹۷ با رعایت قوانین و مقررات شرکت‌های دولتی و وابسته وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و همچنین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری با تصویب هیات امنا تا سقف هفتاد هزار میلیارد (70.000.000.000.000) ریال اوراق مالی اسلامی ریالی برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی خود که به‌تصویب شورای اقتصاد می‌رسد، با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود، منتشر کنند

 نحوه پرداخت بدهی‌های دولت از طریق اوراق

در جریان بررسی بخش‌های هزینه‌یی لایحه بودجه نمایندگان مجلس در مصوبه‌یی نحوه پراخت بدهی قطعی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی از طریق اسناد را تعیین کردند.  نمایندگان مجلس در مصوبه‌یی دیگر مقرر کردند که حداقل مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از اوراق مالی و اسلامی برای تامین مالی ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط لوله گاز طبیعی اختصاص یابد.  همچنین در ادامه دهمین روز رسیدگی به لایحه بودجه ۹۷ نمایندگان مجلس مصوب کردند که کمیته‌یی برای نظارت بر انتشار اوراق مالی و اسلامی تشکیل شود. همچنین وزارت اقتصاد نیز مسوول انتشار اوراق مالی مربوط به دولت باشد.  در همین ارتباط علی لاریجانی در جلسه علنی نوبت صبح دیروز در پاسخ به اخطار محمد دهقان نماینده طرقبه درباره انتشار اوراق، با انتقاد از نحوه انتشار اوراق تاکید کرد که فلسفه انتشار اوراق برای پروژه‌های عمرانی سودآور است نه اینکه برای خرید تضمینی گندم نیز اوراق داده شود. رییس مجلس با بیان اینکه شیوه کنونی انتشار اوراق درست نیست افزود: ایراد آقای دهقان آن است که کشور را نباید در بودجه‌های جاری به اوراق بند کنیم که حرف درستی است لذا این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

در ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌یی لایحه بودجه نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بند ج تبصره ۶ این لایحه ۷۵ میلیارد تومان را به آب شرب روستایی و عشایری اختصاص دادند.  همچنین مجلس شورای اسلامی با ۱۴۵ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه، معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی و گمرکی را به صورت جمعی - خرجی و به عنوان مالیات بر واردات تصویب کرد.

 تعیین نحوه توزیع عوارض ارزش افزوده تهران

در ادامه جلسه علنی دیروز نمایندگان مجلس در مصوبه‌یی دیگر نحوه توزیع عوارض ارزش افزوده در تهران و سایر شهرها با شرایط جمعیتی مشابه را تعیین کردند.  نمایندگان مجلس همچنین جزو ۴ بند «و» تبصره ۶ این لایحه به تصویب رساندند که براساس آن محل اخذ مالیات و عوارض ارزش افزوده واحدهای تولیدی محل استقرار آنها است.

در ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌یی لایحه بودجه نمایندگان مجلس مصوب کردند که درآمدهای حاصل از افزایش عوارض قیمت سیگار تولید داخل و وارداتی صرف ورزش، آموزش و پرورش و بهداشت درمان شود.

همچنین صد درصد سود صندوق بازنشستگی فولاد در شرکت دخانیات ایران و حداکثر شش ماه پس از سال مالی و پس از واریز به صندوق بازنشستگی فولاد صرف پرداخت حقوق و درمان بازنشستگان می‌شود.

نمایندگان اجازه دادند درآمد ناشی از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماندهای مخرب محیط زیست می‌شوند، به ایجاد تاسیسات منطقه‌یی تبدیل پسماند به مواد و انرژی با اولویت مشارکت بخش خصوصی اختصاص یابد.

 تامین اعتبار برای خرید تضمینی آب استحصالی

در ادامه مصوب شد درآمد حاصل از فروش یا پیش فروش پساب خروجی تاسیسات موجود یا طرح‌های توسعه‌یی آتی وزارت نیرو، صرف افزایش اعتبار به عنوان خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده از بخش غیردولتی و کمک‌های فنی و اعتباری برای هزینه انتقال آب می‌شود.

در ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌یی لایحه بودجه نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بند ج تبصره ۶ این لایحه ۷۵ میلیارد تومان را به آب شرب روستایی و عشایری اختصاص دادند.

همچنین مجلس شورای اسلامی با ۱۴۵ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه، معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی و گمرکی را به صورت جمعی - خرجی و به عنوان مالیات بر واردات تصویب کرد.

عوارض از دخانیات صرف درمان عوارض مصرف

همچنین نمایندگان مجلس تصویب کردند عوارض دریافتی از دخانیات صرف کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف و توسعه ورزش می‌شود.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز در بندالحاقی1 تبصره 6 بخش هزینه‌یی بودجه 97 تصویب کردند توزیع عوارض ارزش افزوده موضوع جزو (1) بند (ب) ماده (6) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در تهران و سایر شهرها با شرایط جمعیتی مشابه به نسبت هشتادوهشت درصد (88درصد) نقاط شهری و دوازده درصد (12درصد) نقاط روستایی تعیین می‌شود، تشخیص شرایط جمعیتی سایر شهرها با شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است.

نمایندگان در بند الحاقی2 بخش هزینه‌یی تبصره 6 بودجه 97 تصویب کردند اسناد رسمی اعیان طلق منازل مسکونی و املاک اداری و تجاری در شهرها و روستاهایی که عرصه آنها موقوفه هستند، همانند سایر اسناد رسمی در بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری جهت اعطای تسهیلات و ضمانت بانکی همچنین ضمانت در محاکم دادگستری مورد قبول واقع می‌شود.

نمایندگان مجلس همچنین در بند الحاقی3 تبصره 6 بخش هزینه‌یی تصویب کردند کلیه واحدهای آموزشی (مدارس) آموزش و پرورش از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز در سقف الگوی مصرف معاف هستند، سقف الگوی مصرف طی دستورالعملی توسط وزارتخانه‌های نیرو و آموزش و پرورش تدوین و اجراء می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند الحاقی 4 تبصره 6 بخش هزینه‌یی بودجه سال 97 کل کشور تصویب کردند صددرصد (100درصد) سود سهام صندوق بازنشستگی فولاد در شرکت دخانیات ایران حداکثر شش‌ماه پس از سال مالی و پس از واریز به صندوق بازنشستگی فولاد صرف پرداخت حقوق و درمان بازنشستگان می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند الحاقی 7 بخش هزینه‌یی تبصره 6 بودجه 97 تصویب کردند از ابتدای سال 97 به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی هفتاد و پنج ریال، تولید مشترک صد و پنجاه ریال، تولید داخل با نشان بین‌المللی دویست و پنجاه و ریال و وارداتی ششصد ریال به عنوان عوارض اضافه می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کردند مبالغ مزبور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی واریز کند معدل درآمد حاصل از اجرای این بند پس از واریز به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور در جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف و توسعه ورزش، در اختیار وزارت خانه‌های ورزش و جوانان به میزان سی درصد، آموزش و پرورش بیست درصد و بهداشت و درمان به میزان پنجاه درصد قرار می‌گیرد

 

ارسال نظر