اخبار کشاورزی

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۵۲

سال آینده محدودیت کشت در کشور اعمال می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دلیل کمبود آب و بارش ناکافی در سال آینده محدودیت کشت در کشور خواهیم داشت ولی در برخی مناطق کشور می‌توان با صرفه‌جویی در مصرف آب و احداث چاهک‌ها به صورت موقت از این بحران عبور کرد. محمود حجتی در جریان بازدید از گام نخست طرح نهال‌کاری در جنوب شرق اهواز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در هر یک از مناطق کشور با توجه به شرایط خاص همان منطقه، راه‌حل‌های مختلف وجود دارد که یکی از این راه‌حل‌ها، احداث چاهک در عمق 8 متری سطح زمین است که در شمال خوزستان می‌توان از این شیوه به صورت موقت با هدف تامین آب مورد نیاز کشاورزی استفاده کرد. وی گفت: در سال 1387 نیز که خوزستان با کمبود آب و خشکسالی رو به رو بود با حفر چاهک تا حدودی بحران کم آبی را پشت سر گذاشتیم.  وزیر جهاد کشاورزی افزود: در استان مازندران نیز کشاورزان سال‌های کم آبی را تجربه کردند که با حفر چاهک، کم آبی تا حدودی جبران شد. حجتی در ادامه تاکید کرد: البته در برخی از نقاط کشور که چنین ظرفیتی ندارند و سفره‌های زیرزمینی در وضعیت مناسبی قرار ندارند باید محدودیت کشت اعمال شود. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نزول رحمت الهی در روزهای گذشته در کشور که تا حدودی کم آبی را جبران کرد، اظهار کرد: براساس پیش‌بینی هواشناسی در 2روز آینده نیز بارش‌های خوبی پیش رو خواهیم داشت و در هفته آینده(اواخر بهمن) گستره بارش‌ها همه استان‌های کشور را در برمی‌گیرد. حجتی در ادامه گفت: به لطف الهی در اسفند نیز بارندگی‌ها وضعیت خوبی خواهند داشت و امیدواریم در بهار نیز بارش‌های مناسبی پیش رو داشته باشیم تا نگرانی‌های کشاورزان برطرف شود. وی صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی را با توجه به وضعیت بارندگی‌ها و مخازن پشت سدهای کشور مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد با صرفه‌جویی در مصرف آب بتوانیم این دوره سخت را پشت سر بگذاریم. حجتی، وزیر جهاد کشاورزی برای دومین بار در ماه جاری از محل آبگیری و پمپاژ کانال اصلی آبرسانی به جنوب شرق اهواز در پنج کیلومتری اهواز در ساحل کارون دیدن کرد و آخرین وضعیت انتقال آب به کانال 47.2کیلومتری را مورد بررسی قرار داد. وی همچنین از روند آبگیری و مرطوب‌سازی تالاب منصوره که 2هفته پیش شروع شده بازدید و بر سرعت بخشیدن به این طرح با استفاده از همه ظرفیت‌های پیمانکاری تاکید کرد. بازدید از آغاز مرحله دوم طرح غرس نهال در نزدیکی آزاد راه اهواز- بندر امام در 40کیلومتری جنوب شرق اهواز از دیگر برنامه‌های سفر حجتی به خوزستان بود.

تبعات معافیت واردات چای از عوارض

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه متاسفانه عدم مدیریت صحیح باعث شده بخش عمده‌یی از تولیدات چای مورد استفاده صحیح قرار نگیرد، گفت: اگر واردات انواع چای از پرداخت عوارض معاف شود، وضعیت تولید نسبتا خوب چای در داخل کشور را تهدید می‌کند.  علی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص معاف شدن واردات انواع چای از پرداخت عوارض، بیان کرد: بعید می‌دانم این موضوع اجرایی شود چراکه هم در تعارض با حمایت از تولید داخلی است و هم با اقتصاد مقاومتی تعارض دارد. وی افزود: ما جزو کشور‌های توانمند در عرصه تولید چای هستیم اما متاسفانه عدم مدیریت صحیح باعث شده بخش عمده‌یی از چای تولید شده در داخل کشور مورد استفاده صحیح قرار نگیرد. همچنین به دلیل واردات چایی که تا امروز صورت گرفته و بسته‌بندی و عطر و طعمی که این چای‌های وارداتی دارند، چای داخلی نتوانسته بازار خود را آن طور که باید پیدا کند.  این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه گفت: ما نمی‌توانیم با سیاست یک بام و دو هوا حوزه اقتصاد کشور را مدیریت کنیم. به بهانه حمایت از تولید داخل تعرفه واردات خودرو را بالا می‌بریم و مردم در شرایطی قرار می‌گیرند که مجبور می‌شوند از خودروهایی که ایمنی کافی ندارند و به محیط زیست آسیب می‌رسانند، استفاده کنند. ما نمی‌توانیم بگوییم که برای مال مردم ارزش قائل هستیم ولی برای جان آنها ارزش قائل نیستیم. ما در زمینه خودرو تعرفه در نظر می‌گیریم ولی در مورد چای که یکی از مزیت‌های مناطق شمال کشور است، تعرفه را حذف می‌کنیم. نماینده شازند در مجلس با بیان اینکه اگر واردات چای از پرداخت عوارض معاف شود از نقاط ضعف تصمیم‌گیری دولت محسوب می‌شود و قطعا در این مورد سوالات جدی خواهیم کرد، افزود: در عالم رقابت به شکلی ما مجبور هستیم در راستای سازمان تجارت جهانی گام‌ برداریم. به همین خاطر ما باید فضایی را فراهم کنیم تا رقابت‌ها بطور سالم انجام شود و محصولات دارای کیفیت و مزیت جای خود را هم در داخل و هم در خارج پیدا کنند. به این علت که ما این مزایا را در داخل کشور داریم، نباید با سازوکار‌های داخلی باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات شویم. یکی از ابزار‌های رقابت قیمت تمام شده محصول است. بالا رفتن قیمت تمام شده محصول به توانمندی در صادرات محصول آسیب می‌زند.

بیماری پرنده چیتگر چه بود؟

 رییس دامپزشکی استان تهران، با بیان اینکه تاکنون پرنده تلف شده در چیتگر مبتلا به سویه H۵N۸ آنفلوانزا بوده است، گفت: تاکنون موردی از ابتلا به سویه H۵N۶ در تهران گزارش نشده است.  سیداصغر برایی‌نژاد در گفت‌وگو با مهر در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر مشاهده سه لاشه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چیتگر تهران، اظهارداشت: اول اینکه ۳ مورد تلفات در این زمینه نداشتیم و یک مورد تلفات افتاده است؛ از یک لاشه تلف شده که محیط زیست آن را حدود یک ماه قبل تحویل داده بود، ما سه نمونه گرفتیم.  وی اضافه کرد: براساس آزمایشاتی که انجام دادیم؛ این ویروس از نوع سویه قبلی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یعنی H۵N۸ بود که خوشبختانه مخاطرات انسانی ندارد.

رییس اداره کل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه پرنده تلف شده «کاکایی» و مهاجر بوده است، گفت: بعد از این مورد، ما در منطقه دریاچه خلیج فارس، پرندگان موجود را دو بار آزمایش کردیم که خوشبختانه در یک ماه اخیر موردی از ابتلا به آنفلوآنزا در آنجا گزارش نشد ضمن اینکه در آن مکان چندین بار عملیات ضد عفونی انجام شده است.  برایی‌نژاد افزود: همچنین به شرکتی هم که آنجا مستقر است و آن منطقه را اداره می‌کند، موضوع اعلام و تابلو نیز در منطقه نصب شده، مراقبت‌های بهداشتی لازم و عدم ارتباط مردم با پرندگان مهاجر را گوشزد کرده‌ایم.

 

 

ارسال نظر