اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۰:۲۱:۱۸
کد خبر: ۱۱۶۸۸۷

ارسال اشتباه پیامک رجیستر نبودن برای برخی گوشی‌ها

معاون وزیر ارتباطات درباره ارسال پیامک رجیستر نبودن برای برخی گوشی‌هایی که قبل از رجیستری فعال شده، گفت: در اقدام مشترکی با اپراتورها و رگولاتوری تمامی اطلاعات تا دو سال قبل اپراتورها در حال بررسی است تا دیگر برای کسی که قبل از رجیستری گوشی کار کرده دارد این پیامک ارسال نشود.

به گزارش فارس، حسین فلاح‌جوشقانی در حاشیه سومین نمایشگاه اینترنت اشیا در جمع خبرنگاران از پیگیری تخلف اخاذی از مشترکان تلفن ثابت در شماره‌های هوشمند ۹۰۹ خبر داد و گفت: شکایت‌هایی مبنی بر اخاذی از مشترکان شنیده می‌شود که گفته شده برای مثال دست‌سرویس مشاوره از کاربر تقاضای وجه اضافه‌تر از هزینه مکالمه می‌شود. وی گفت: دریافت وجه اضافه در این سرویس‌ها مورد تایید ما نیست و تمام هزینه این سرویس‌ها باید روی قبض تلفن ثابت دریافت شود و از مردم می‌خواهیم مواردی اینچنینی را اعلام کنند تا بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: شبکه‌های هوشمند سرویسی است که بین اپراتور و یک شرکت تجاری منعقد می‌شود و نباید هیچ هزینه‌یی اضافه‌تر از مکالمه از مشتری دریافت شود.

وی گفت: مشابه این کلاهبرداری‌ها از طریق پیامک اتفاق می‌افتد که مردم باید بدانند هیچ هزینه‌یی اضافه‌ترنباید بپردازند. فلاح در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی از دارندگان گوشی‌های مشمول طرح رجیستری پیامکی مبنی بر رجیستر نبودن گوشی خود دریافت کردند درحالی که گوشی قبل از رجیستری فعال شده است، گفت: از اواخرمهرماه پایش شبکه اپراتوری در طرح رجیستری آغاز شده و در این پایش ۱۲۰میلیون شماره سریال گوشی فعال در دست مردم ثبت شده است. وی ادامه داد: ممکن است بعد از زمان آغاز رجیستری، برخی مردم گوشی‌های خود را روشن نکرده باشند که در این نتیجه اگرچه گوشی کار کرده و از قبل فعال بوده اما در زمان آغاز رجیستری فعال نبوده است. وی گفت: برای حل این مشکل، مشترکان باید با شماره ۹۶۳۶۶ تماس بگیرند و رگولاتوری مشکل را حل می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین در اقدام مشترکی با اپراتورها و رگولاتوری تمامی اطلاعات تا دو سال قبل اپراتورها درحال بررسی است تا دیگر برای کسی که قبل از رجیستری گوشی کار کرده دارد این پیامک ارسال نشود.

قابلیت اینستاگرام برای حفظ حریم شخصی کاربران

اینستاگرام از این پس برای ارتقاء و حفظ حریم شخصی کاربرانش، گرفتن اسکرین شات از استوری‌های کاربران را به آنها گزارش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت سی نت، استوری‌های اینستاگرام این قابلیت را به کاربران می‌دهد تا در طول مدت یک شبانه‌روز (۲۴ساعت) اتفاقات و پست‌های خود را با دوستانشان به اشتراک بگذارند و این تصاویر و ویدیوها نیز پس از گذشت ۲۴ساعت ناپدید شده و از بین خواهند رفت. اما طبق گزارش‌های منتشر شده در فضای مجازی از آنجا که برخی از کاربران این پست‌ها و تصاویر را نمی‌توانند به مدت طولانی‌تری مشاهده کنند از روی استوری‌های دوستانشان اسکرین‌شات می‌گیرند. بسیاری از کاربران گزارش داده‌اند که این امر می‌تواند حریم شخصی آنها را به چالش کشانده و موارد امنیتی و خصوصی آنها را تهدید کند چراکه برخی از کاربران با تهیه اسکرین‌شات از تصاویر منتشر شده روی استوری‌ها سوءاستفاده می‌کنند. حالا با زیاد شدن گزارش‌های این‌چنینی، شبکه اجتماعی اینستاگرام تصمیم گرفته است که هرگاه کسی از روی استوری کاربران اسکرین شات بگیرد، وی را از این موضوع با ارسال پیام اعلانی مطلع و آگاه خواهد کرد. قابلیت مذکور باید توسط کاربران در تنظیمات حساب کاربری آنها فعال‌سازی شود و بدین‌ترتیب کاربران می‌توانند با مشاهده گزینه کوچکی که به صورت پرتوی نور خورشید نمایش داده می‌شود از گرفتن اسکرین‌شات توسط کاربران مطلع شوند. بنابراین کاربران اینستاگرام قادر خواهند بود آن دسته از افرادی که احتمال دارد از تصاویرشان سوءاستفاده کنند، شناسایی کنند. هر چند که این قابلیت هم‌اکنون درحال تست و آزمایش است اما به نظر می‌رسد پس از طی موفقیت‌آمیز آزمایش‌های صورت گرفته، قابلیت مذکور هر چه زودتر به این شبکه اجتماعی افزوده شود تا بتواند در حفظ حریم شخصی کاربران نقش مهمی را ایفا کند.

انگلستان نقشی در حمله هکری نداشت

ضعف امنیتی مورد سوءاستفاده قرار گرفته در حمله هکری به سایت‌های خبری، در لایه کاربردی وب و سامانه مدیریت محتوا بوده و آسیب‌پذیری و نقص امنیتی در مراکز داده میزبان سایت‌های آسیب‌دیده مشاهده نشده و انگلستان نیز به اشتباه به عنوان یکی از مهاجمین ذکر شده بود.

به گزارش ایسنا، پیرو گزارش منتشر شده از نتایج بررسی‌های فنی مرکز ماهر درخصوص حمله سایبری به وب‌سایت‌ها و پورتال‌های خبری کشور، این مرکز اطلاعیه‌یی دیگر منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: ضعف امنیتی مورد سوءاستفاده قرار گرفته توسط مهاجم به این سایت‌ها در لایه کاربردی وب و سامانه مدیریت محتوا (CMS) بوده و هیچ‌گونه آسیب‌پذیری و نقص امنیتی در مراکز داده میزبان سایت‌های آسیب‌دیده مشاهده نشده است. همچنین مورد ذکرشده درخصوص عدم همکاری مرکز داده تبیان، ناشی از ضعف در همکاری و تعامل به موقع برای حل مشکل بوده و ادعای نادرست بعضی از رسانه‌ها در این خصوص تکذیب می‌شود، که با برقراری ارتباط مناسب، این نقیصه نیز مرتفع شده است. در گزارش منتشرشده، یکی از 5 آدرس IP مهاجم متعلق به کشور بلغارستان بوده که به اشتباه به نام انگلستان ذکر شده است. این مورد در نسخه جدید گزارش نیز اصلاح شده است. در گزارش این مرکز صرفا به آدرس‌های IP مهاجم و کشورهای مالک آنها اشاره شده و هیچ‌گونه اظهارنظری نسبت به هویت و ملیت فرد یا افراد بهره‌بردار از این آدرس‌ها جهت نفوذ به وب‌سایت‌ها صورت نگرفته است. در برخی از رسانه‌ها نام برخی از شرکت‌های تولید‌کننده CMS داخلی مطرح شده که فاقد صحت است. با بررسی‌های انجام شده، آسیب‌پذیری مورد سوءاستفاده شناسایی و مرتفع شده است. وجود آسیب‌پذیری و نقص امنیتی در محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موضوعی اجتناب‌ناپذیر است اما لازم است که تولیدکنندگان نرم‌افزار و مدیران راهبر سیستم‌ها حساسیت و سرمایه‌گذاری مناسبی در مقوله امنیت سایبری در نظر گیرند. برخی از افراد مدعی شدند فایل pdf گزارش مرکز ماهر آلوده به بدافزار بوده که اینگونه ادعاها از اساس کذب بود و با توجه به انتشار عمومی این فایل، بررسی و صحت‌سنجی این ادعای بی‌اساس توسط کارشناسان داخلی و خارجی به سادگی قابل انجام است.

 

ارسال نظر