اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۰:۴۰:۲۹
کد خبر: ۱۱۶۶۳۴

آشفتگی بازار ارز اقتصاد را رانتی می‌کند

آشفتگی بازار ارز بستری مناسب برای بروز رانت‌های اقتصادی فراهم می‌کند.

محمد عباس‌نیا کارشناس بانک وسرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص بررسی راهکارهای اصلاح نرخ ارز اظهار کرد: هم اکنون اصلاح نرخ ارز با روش‌های دستوری اقدام صحیحی در فضای اقتصادی نیست. نرخ ارز باید به‌طور واقعی و طبق قاعده قیمت واحد و بر اساس قدرت خرید برابری ارزها تعیین شود. وی افزود: با توجه به اینکه نرخ ارز بر اساس ارزش واقعی و طبق مکانیسم بازار ارز تعیین نمی‌شود، بنابراین زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های آربیتراژی طولانی مدت در اقتصاد می‌شود که خود می‌تواند بستری برای بروز رانت‌های اقتصادی شود. کارشناس بانک و سرمایه‌گذاری تصریح کرد: هم اکنون پوشش ریسک، نوسانات نرخ ارز در بنگاه‌های اقتصادی، راه‌اندازی بورس ارز و استفاده از مشتقات ارزی از جمله ساختارهایی هستند که می‌توانند کمک بسیار فراوانی به اصلاح نرخ ارز داشته باشند. عباس‌نیا ادامه داد: متولیان سیاست‌های پولی و ارزی در زمان بروز هیجانات و شوک‌های تغییر نرخ ارز، وعده ایجاد چنین بازاری را می‌دهند، اما تا زمان شوک بعدی فراموش می‌کنند. این کارشناس بانک در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه راه‌اندازی بورس ارز قدرت مدیریت سرمایه و فرصت پوشش ریسک را به بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی می‌دهد، منجر به جذب و نگهداشت سرمایه‌های اقتصادی بسیار موثر می‌شوند.

پایین بردن خط فقر دردی را دوا نمی‌کند

فرامرز توفیقی می‌گوید: تلاش دولتی‌ها برای پایین بردن خط فقر و نادیده گرفتن سرکوب مزدی، خلاف همه قوانین است.

فرامرز توفیقی (مسوول کمیته دستمزدهای کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از اظهارات اخیر مسوولان دولتی با هدف پایین بردن خط فقر انتقاد کرد.

وی افزود: گروهی از مقامات دولتی در هفته‌های گذشته سخنان نادرستی درباره وضعیت معیشتی جامعه مزدبگیران گفته‌اند. آنها با نادیده‌ گرفتن تحقیقات منابع رسمی، مدعی‌ شده‌اند که خط فقر در حدود 700-600 هزار تومان است.

این فعال کارگری گفت: ظاهرا مسوولان دولتی هنوز حاضر نیستند، گزارش‌های مرکز آمار ایران را به عنوان منبع معتبر به رسمیت بشناسند. وی افزود: حتی این قبیل ادعاها با صورت‌جلسه‌ سال گذشته شورای عالی کار منافات دارد. جهت یادآوری مسوولان دولتی لازم است تکرار کنم که در جلسه یادشده که به ‌صورت سه‌جانبه و با حضور مسوولان دولتی برگزار شد، ارزش واقعی حداقل هزینه‌های زندگی یک خانوار متوسط، چیزی حدود ۲میلیون و 500هزار تومان محاسبه و تایید شد. توفیقی با بیان اینکه در این سبد، هزینه‌ اقلام خوراکی بر مبنای شاخص‌ انیستیتو تغذیه وزارت بهداشت استخراج شده‌ بود، افزود: حتی به نرخ سال گذشته، خورد و خوراک یک خانوار متوسط بیش از ۸۰۰ هزار تومان در ماه هزینه دارد. وی ادامه داد: مقایسه این عدد با خط فقرِ ابداعی مقامات دولتی، نشان می‌دهد که یا دولتی‌ها از مذاکرات شورای عالی کار بی‌اطلاع هستند یا برخلاف شعارهایی که می‌دهند، تمایلی ندارند برای جبران قدرت خرید از دست‌رفته مزدبگیران شاغل و بازنشسته گام موثری برداشته شود. این فعال کارگری ادامه داد: مگر نه آنکه همین مسوولان از برنامه‌های خود برای سوق‌ دادن جامعه به سمت رفاه بیشتر خبر داده‌اند؟ در این‌صورت با این ارقامی که به عنوان خط فقر اعلام می‌شود، چه کاری می‌توان انجام داد؟وی گفت: دولتی‌ها بهتر است با واقعیت کنار بیایند و بپذیرند نتیجه سال‌ها سرکوب مزدی، باعث شده زندگی ۶۰ درصدِ مزدبگیران شاغل و بازنشسته در حوالی خط فقر متوقف شود. حقیقت جز این نیست که برنامه‌های دولتی تورم‌زدایی چندان فایده نداشته بلکه باعث رکود اقتصادی نیز شده است.

این فعال کارگری گفت: دولتی‌ها باید قبول کنند اگر فشارهای اقتصادی بر مزدبگیران متوقف نشود، ممکن است گرفتاری‌های معیشتی، مردم را نسبت به همه مسائل بدبین و بی‌اعتقاد کند. وی گفت: مسوولان باید به‌جای آنکه از تریبون‌های رسمی برای ارائه آمار غیرواقعی استفاده کنند، باید برای سخن‌گفتن صادقانه با مردم استفاده کرده و از برنامه‌های واقعی خود، برای ترمیم درآمد خانواده‌های مزدبگیر سخن بگویند. البته اگر چنین برنامه‌هایی در دستور کار داشته باشند.

عبور تلفات آنفلوآنزای مرغی از 20 میلیون

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: تکیه کردن بر واردات تخم مرغ اشتباه است و کمتر کشوری وجود دارد که توانسته باشد تخم‌مرغ مورد نیاز خود را از کانال واردات تامین کند.

علی ابراهیمی در گفت‌وگو با خانه‌ملت در خصوص افزایش مجدد قیمت تخم مرغ در بازار اظهار داشت: زمانی که گزارش تلفات 14 هزار قطعه‌یی مرغ بر اثر آنفلوآنزای فوق حاد پردندگان را داشتیم شوکی بر تولید تخم مرغ وارد شد. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه متاسفانه روند تلفات براثر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور کنترل نشده است، گفت: گزارش‌های دریافتی حاکی از عبور میزان تلفات از 20 میلیون قطعه هستند که باعث کاهش جمعیت مرغ تخم‌گذار شده است. نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تخم مرغ محصولی نیست که بتوان آن را به راحتی وارد کرد و نیازمند تمهیدات خاصی است که قطعا افزایش قیمت را در پی دارد، ادامه داد: کمتر کشوری وجود دارد که توانسته باشد تخم‌مرغ مورد نیاز خود را از کانال واردات تامین کند، تکیه کردن بر واردات تخم مرغ اشتباه است و امکان ندارد. وی با بیان اینکه مصرف تخم مرغ در بازار ایران بسیار خوب است، تصریح کرد: کشورهای مانند ترکیه هر زمان شرایط را مناسب افزایش قیمت ببینند این کار را انجام می‌دهند و بازارهای خود را از دست نمی‌دهند تا نیاز ما را تامین کنند زیرا بازار ایران را به عنوان بازار دائمی نمی‌شناسند چون ایران خود یک کشور تولیدکننده تخم‌مرغ بوده که بر اثر شیوع این بیماری دچار مشکل شده است. نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه جبران تلفات مرغ گوشتی بومی و صنعتی بسیار سخت است، عنوان کرد: باید اقدامات سریع و کارآمدی به‌کار گرفت تا این بیماری مهار شود، در غیر این صورت بعد از گرانی تخم مرغ با شیوع این بیماری در واحدهای تولیدی مرغ گوشتی شاهد گرانی گوشت مرغ می‌شویم.

 

ارسال نظر