تغییر بودجه آموزش و پرورش از استانی به ملی

۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۵۹
تغییر بودجه آموزش و پرورش از استانی به ملی

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس 5 اصلاحیه و تغییر در بررسی مجدد بودجه 97 در یارانه نقدی، کاهش انتشار اوراق، تغییر اعتبارات استانی آموزش و پرورش به اعتبارات ملی، حذف ردیف انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران و تسویه حساب با تامین اجتماعی اعمال کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، حسن روحانی رییس‌جمهوری، لایحه بودجه سال 1397 کل کشور را در موعد مقرر و در تاریخ 19 آذر ماه 96 به عنوان نخستین لایحه بودجه دولت دوازدهم برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

ابتدا کمیسیون‌های تخصصی مجلس لایحه بودجه سال 97 کل کشور را بررسی کردند و سپس کمیسیون تلفیق با حضور 45 عضو (از هر کمیسیون 3 نفر و از کمیسیون برنامه و بودجه 9 نفر) برای رسیدگی به این لایحه تشکیل جلسه داد. اعضای کمیسیون تلفیق مجلس از پنجم دی ماه بررسی این لایحه را در این کمیسیون آغاز کردند و در نهایت کلیات این لایحه در جلسه دهم دی ماه با اکثریت آرا تصویب شد، رسیدگی لایحه بودجه سال 97 کل کشور در کمیسیون تلفیق، 25 روز زمان برد.

بررسی کلیات بودجه سال 97 کل کشور در دو نوبت صبح و عصر روز گذشته –یک‌شنبه- مجلس شورای اسلامی برگزار شد و حدود 6 ساعت به طول انجامید. 10نماینده موافق و 10 نماینده مخالف نظرات خود در طول جلسات نوبت صبح و عصر دیروز مجلس در مورد کلیات بودجه 97 نظرات خود را بیان کردند. محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس نیز در دفاع از بودجه 97 سخنرانی کردند.

نوبخت هنگام بررسی کلیات بودجه 97 با تاکید بر اهمیت تصویب کلیات این لایحه و لزوم تسریع در بررسی جزئیات آن گفت: رای ندادن نمایندگان به کلیات بودجه تنها باعث اتلاف 72 ساعته وقت نمایندگان می‌شود و پیام منفی به جامعه منتقل می‌کند.

کلیات بودجه 97 در نهایت از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه، 120 رای مخالف مجلسی‌ها را کسب کرد و تنها 83 نماینده رای موافق و 9 نماینده رای ممتنع دادند و کلیات بودجه سال آینده به تصویب مجلس نرسید.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب نشدن کلیات بودجه 97 اعلام کرد که کمیسیون تلفیق مجلس از امشب (شامگاه یک‌شنبه) رسیدگی دوباره بودجه سال آینده را آغاز و آن را در مدت 72 ساعت آینده بررسی می‌کند.

وی افزود: نمایندگان ایرادات و پیشنهادات خود را به کمیسیون تلفیق ارائه کنند تا اعضای این کمیسیون در بررسی مجدد بودجه به آن توجه کنند. کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بررسی مجدد بودجه 97 را از عصر یک‌شنبه آغاز کرد و بررسی بودجه را عصر دوشنبه به اتمام رساند و نهایتا این گزارش به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

بنا بر اعلام هیات رییسه مجلس، بررسی مجدد کلیات بودجه 97 کل کشور از فردا چهارشنبه در مجلس آغاز می‌شود و 3 موافق و 3 مخالف در کلیات بودجه سخنرانی می‌کنند.

 5 اصلاح بودجه‌ای درکمیسیون تلفیق مجلس

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس تغییراتی را در گزارش قبلی خود در مورد بودجه 97 اعمال کردند که این تغییرات را می‌توان در چند بخش دسته‌بندی کرد؛ یارانه نقدی، کاهش انتشار اوراق، تغییر اعتبارات استانی آموزش و پرورش به اعتبارات ملی، حذف ردیف انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران و تسویه حساب با تامین اجتماعی عنوان کرد.

یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، تغییر بند الحاقی به تبصره 14 لایحه بودجه است که درباره یارانه نقدی صورت گرفت، بر مبنای مصوبه قبلی کمیسیون تلفیق در این باره، دولت مکلف شده بود خانوارهای پردرآمد را به‌صورت تدریجی طی 3 ماه اول سال 97 و پس از برگزاری آزمون وسع و بررسی تراکنش مالی افراد یارانه‌بگیر، از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی حذف کند.

با این حال در مصوبه جدید کمیسیون تلفیق، تبصره‌یی به این حکم الحاق شد که دولت را مکلف می‌کند تا با استفاده از اختیارات قانون هدفمندی، تا پایان ماه سوم سال 97، همه افراد تحت پوشش «کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، همه جمعیت روستایی ایران و کلیه خانوار‌هایی که مجموع درآمد ماهانه آنها کمتر از 2میلیون و 300هزار تومان است و ساکنان حاشیه شهرها مشمول قطع یارانه نشوند و کماکان در فهرست یارانه‌بگیران بمانند.

همچنین کمیسیون تلفیق در تصمیم جدید خود هیچ تغییری در سقف درآمدی حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ایجاد نکرد و همانند مصوبه پیشین کمیسیون تلفیق، درآمد 37هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در سال 97 که در تبصره 14 پیش‌بینی شده بود، به قوت خود باقی ماند.

بنابراین، علاوه بر گروه‌های یارانه‌بگیر که در بالا اعلام شد، در صورت تصویب بند الف الحاقی تبصره 14 لایحه بودجه در صحن، دولت مکلف است خانوارهای پردرآمد را از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی به‌صورت تدریجی طی 3 ماه حذف کند. همچنین دولت اجازه دارد با شناسایی از طریق بررسی تراکنش مالی افراد و آزمون وسع، گروه‌های پردرآمد را شناسایی و آنان را از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی حذف کند. برمبنای این بند افرادی که به بررسی تراکنش مالی خود و اجرای آزمون وسع آنها از سوی دولت تمایل ندارند، فرصت دارند از دریافت یارانه نقدی اعلام انصراف کنند.

همچنین به افرادی که از منظر درآمدی خود را مستحق دریافت یارانه نقدی نمی‌دانند نیز فرصت داده می‌شود تا داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند. در غیر این صورت دولت در روند بررسی تراکنش مالی دریافت‌کنندگان یارانه، آنان را از فهرست یارانه‌بگیران حذف خواهد کرد.

همچنین در‌صورتی‌‌که پس از حذف یارانه خانوارها افرادی نسبت به حذف خود از فهرست یارانه‌بگیران معترض باشند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر ظرف یک ماه موضوع را مورد بررسی مجدد قرار دهد و در صورت تایید استحقاق نسبت به اعاده یارانه آنها اقدام کند.

یکی دیگر از تغییرات جدید اعمال شده در بودجه 97، کاهش سقف میزان انتشار اوراق مشارکت است، براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، سقف انتشار اوراق مشارکت در سال 97، به 38هزار و 500میلیارد تومان کاهش یافت. در مصوبه پیشین کمیسیون تلفیق، این رقم حدود 50 هزار میلیارد تومان بود.

همچنین سقف انتشار اوراق مشارکت برای شرکت‌های وابسته به دولت و شهرداری‌ها 30هزار میلیارد تومان تعیین شد که با کاهش حدود 9هزار میلیارد تومانی همراه بوده و در مجموع سقف اجازه انتشار اوراق مشارکت، حدود 20هزار میلیارد تومان در راستای توجه به نظرات نمایندگان کاهش یافت. با این همه کمیسیون تلفیق با وجود پیشنهادهایی برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی در جلسه دیروز این کمیسیون، با افزایش قیمت حامل‌های انرژی موافقت نکرد.

اعضای کمیسیون تلفیق، با تغییر در نحوه اعتبارات وزارت آموزش و پرورش موافقت کردند و به ملی شدن اعتبارات این وزارتخانه رای مثبت دادند، پیش از این کمیسیون تلفیق طی مصوبه‌یی اعتبارات این وزارتخانه را استانی کرده بود.

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، 5هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش اضافه شد، این تصمیم مهم برای به تاخیر نیفتادن پرداخت حقوق معلمان، حق‌التدریسی‌ها و پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته اتخاذ شد.

در مصوبه پیشین کمیسیون تلفیق، رقم اعتبار در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش حدود بیش از 35هزار میلیارد تومان بود که با احتساب 5هزار میلیارد تومان اخیر، این بودجه به 40هزار میلیارد تومان رسید.

با این اقدام تلفیق، برای نخستین‌بار بودجه آموزش و پرورش به بیش از 10درصد از سهم کل بودجه رسید، در حالی که در سال‌های گذشته این عدد حدود 7.8درصد بود.

براساس مصوبه دیگری، 5هزار میلیارد تومان، برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی اختصاص داده شد. همچنین کمیسیون تلفیق، به ملی شدن اعتبارات بنیاد شهید رای موافق داد.

در مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق مجلس، دولت مکلف شد با اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، بدهی‌های خود به تامین اجتماعی را که حدود 50هزار میلیارد تومان است، در موارد ذی‌ربط پرداخت کند.

براساس مصوبه دیگری، اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با موضوع اجرای مطالعات انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی مخالفت کرده و ردیف بودجه‌یی مربوط به آن را از لایحه بودجه 97، حذف کردند.

با حذف پیشنهاد دولت برای اجرای طرح مطالعاتی انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، در کمیسیون، این طرح در سال آینده بودجه‌یی نخواهد داشت و به بایگانی رفت.

حال باید منتظر ماند که آیا نمایندگان این تغییرات در بودجه 97 را کافی می‌دانند و با کلیات بودجه موافقت می‌کنند یا اینکه بار دیگر با کلیات آن به مخالفت می‌پردازند.

 

ارسال نظر