سناریوسازی ضدبرجامی در بازار پرنوسان ارز

۱۳۹۶/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۶۴

سناریو‌سازان ضد برجام این روزها جهش نرخ دلار را به برجام پیونده زده‌اند، در حالی که اقتصاد کشور پیش از تعیین تکلیف پرونده هسته‌یی و در دولت‌های گذشته نیز دستخوش تلاطم و نوسانات بازار ارز بوده است.

به گزارش ایرنا، انتقاد از دولت حسن روحانی رویکردی است که به ویژه از سوی مخالفان پیگیری شده و آنها به بهانه‌های مختلف تلاش کرده‌اند، سیاست‌های دولت را در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه سیاست خارجی و برجام زیر سوال ببرند.

این رویه در پنج سال اخیر نه تنها تعدیل نشد بلکه روز به روز شدت بیشتری یافته است. منتقدان با بهانه جویی‌های بی‌اساس و منفی نمایی از تدبیر دولت برای حل پرونده هسته‌یی، رییس‌جمهوری و تیم هسته‌یی را متمایل به غرب نشان داده و تلاش کردند توافق هسته‌یی را بد و به زیان منافع ملی معرفی کنند.

توافق هسته‌یی مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم و نقطه قوت کارنامه روحانی در حوزه سیاست خارجی است که با تکیه بر ابزار دیپلماسی، منطق و عقلانیت برای کشور به دست آمد و آثار و پیامدهای آن دیگر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و غیره را در بر می‌گیرد. با وجود مقبولیت بین‌المللی و داخلی سیاست دولت یازدهم در حصول به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، مخالفان وطنی همگام با منتقدان خارجی، این دستاورد ارزشمند دولت را انکار و آن را در تقابل با منافع و مصالح ملی و امنیت و صلح بین‌المللی قلمداد می‌کردند، رویه‌یی که هنوز هم با سناریو‌سازی و بهانه تراشی‌های مخالفان برجام ادامه دارد.

مخالفت با دولت و برجام در پنج سال گذشته به‌ویژه از طریق رسانه‌ها تب داغ‌تری داشت رسانه‌های وابسته به جریان مخالف با راه‌اندازی موج تخریب، توهین، افترا، اتهام و شایعه پراکنی‌های گسترده علاوه بر انکار توافق هسته‌یی و دیپلماسی دولت، همصدا با دشمن، موجی از بدبینی و یأس را در جامعه رواج داده‌اند. این سناریوسازی‌ها در آستانه انتخابات دوازدهم و با موج شایعه‌سازی‌های مبنی بر انصراف دکتر روحانی از شرکت در انتخابات و شکست برجام شدت یافت. پس از آن در موضوع انتخاب کابینه و رای اعتماد به وزرا رنگ دیگری به خود گرفت و مخالفان سناریوی عبور اصلاح‌طلبان از روحانی را پیش کشیدند که این اقدام نیز با حمایت جدی اصلاح‌طلبان از دولت دوازدهم و تاکید آنان بر ضرورت پایبندی به برجام به اغما رفت.

مخالفان با نادیده گرفتن دستاوردهای پسابرجامی دولت در حوزه اقتصادی، سیاسی، علمی و مناسبات و تعاملات خارجی و بین‌المللی همچنان در سوت مخالفت با برجام می‌دمند و غافل از حربه دشمن و هم صدا با سنگ‌اندازی‌های ترامپ، رژیم‌های منطقه‌یی و معاندان نظام برجام را «تقریبا هیچ» و گشایش‌های ناشی از توافق را «استدلال‌های پوشالی» و کلاه گشادی می‌دانند که بر سر ایران گذارده شده است. این ادعا و غرض ورزی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که برجام سندی ملی و ارزشمند است که نتایج آن نه در زمانی اندک بلکه در بلندمدت محقق خواهد شد، اما منتقدان و مخالفان داخلی با انکار دستاوردهای آن، همچنان نیمه خالی لیوان را می‌بینند و با برجسته کردن کاستی‌ها و پیوند زدن همه مشکلات جامعه به برجام و برجای بودن تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز و دلار در روزهای اخیر را به برجام پیوند می‌دهند، با وجود آنکه که نوسان در نرخ دلار موضوع تازه‌یی نیست و در نامعلومی سرنوشت پرونده هسته‌یی و دولت‌های گذشته نیز اقتصاد ایران دستخوش نوسانات و تلاطم در نرخ ارز و دلار بوده است.

جریان مخالف با ابهام‌آفرینی از آینده برجام و وارونه‌نمایی سیاست‌های دولت و گشایش‌های توافق هسته‌یی، دستاوردهای غیربرجامی دولت را نیز انکار کرده و بر طبل انکار و شکست سیاست‌های دولت می‌کوبند، در حالی که روحانی با وجود همه مسائل و چالش‌های کشور به ویژه در حوزه اقتصاد در چهار ساله نخست ریاست‌جمهوری خود، تعادل را در بازار برقرار کرد و اقتصاد بحران‌‌زده ایران را با گشایش‌هایی که به واسطه برجام برای کشور حاصل شده بود، تا اندازه‌یی ترمیم و به ثبات نسبی رساند. در واقع توفیق دولت روحانی در این زمینه در کنار وعده‌هایی که در خصوص گشایش سیاسی و فضای فرهنگی و اجتماعی درکشور داده بود، اقبال مردم به انتخاب دوباره او به عنوان رییس‌جمهوری را به دنبال داشت.

مخالف‌گویی‌های منتقدان از برجام که با شبهه‌آفرینی و سیاه‌نمایی از آینده توافق آغاز شد در فرآیند پیوسته خود اکنون به دلار و ارز رسیده است و آنها در هفته‌های اخیر و نوسانات بازار ارز، سناریویی تازه را علیه دولت نگاشته و به اجرا گذاشته‌اند، آنها مدعی هستند که در خلأ بی‌دستاوردی برجام و تنگنای اقتصادی موجود، دولت در تلاطم نرخ ارز و جهش قیمت دلار نقش دارد، شایعه‌یی که بر ناامیدی جامعه نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی افزوده و شرایط جامعه را برای کاهش اعتماد مردم و سوءاستفاده فرصت‌طلبان خارجی از آن فراهم می‌سازد.

جریان‌سازی‌های علیه برجام در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت ترامپ با تمام قوا برای برهم زدن توافق، تلاش می‌کند ایران را بهانه نقض حقوق بشر، تهدید امنیت و صلح منطقه‌یی و بین‌المللی، حمایت از تروریسم و غیره به نقض برجام متهم و از آن خارج شود. از این رو فضا‌سازی‌های داخلی علیه برجام، ثبات نسبی و امنیت ملی را دستمایه بهره‌برداری‌های فرصت‌طلبان ساخته و دشمن را در رسیدن به ادعاهای خود گستاخ‌تر می‌کند و از طرفی یأس و دلسردی را بر جامعه حاکم می‌کند؛ امری که مخالفان برجام و سیاه‌نمایان داخلی برجام یا از آن آگاهی ندارند یا خود را به خواب غفلت زده‌اند و همچنان بر ترجیح مطامع جناحی و سیاسی بر منافع و مصالح ملی پافشاری می‌کنند.

 

 

ارسال نظر