ارتباطات

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۲۶

رفع فیلترینگ تلگرام به‌ دلیل انتقال سرورها صحت ندارد

 یک کارشناس و از مدیران مجموعه ابرآروان گفت: هیچ سروری از تلگرام به ایران منتقل نشده است. میلاد قاسم‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره شایعه مطرح شده مبنی بر رفع فیلترینگ تلگرام به ‌دلیل انتقال سرورهای این پیام‌رسان به کشور ایران گفت: براساس شواهد موجود، انتقال سرور تلگرام به ایران صحت ندارد چراکه مدیرعامل مجموعه تلگرام براساس اصول کاری خود هیچ‌وقت چنین کاری نمی‌کند.  وی متذکر شد: هیچ‌ یک از 3 شرکتی که ظرفیت ارائه خدمات به تلگرام برای تسهیل‌گری در ارسال محتوا به سرور اصلی تلگرام را دارند ازجمله ابرآروان، افرانت و خلاق برهان با این مجموعه تلگرام ندارند و هیچ سروری به ایران منتقل نشده است.

این کارشناس در توضیح کندی‌های ایجاد شده در پیام‌رسان تلگرام گفت: این طبیعی است که پس از رفع فیلترینگ هر سیستمی در دنیا یک مقدار هجوم کاربر وجود دارد اما یک مساله مهم دیگر بارگذاری و به روزرسانی DNSها روی CDNها و ISP است که باید به صورت کامل انجام شود، انتظار می‌رود این مشکل تا چند ساعت آینده رفع شود و دسترسی به تلگرام بدون کندی سرعت و هر گونه محدودیتی ادامه پیدا کند.

برنامه رسیدن به بازار 500 هزار میلیارد ریالی IT

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: توسعه بازار فناوری اطلاعات کشور به 400تا 500 هزارمیلیارد ریال در سال 1400خورشیدی، برنامه اصلی دولت دوازدهم است که تحقق آن با جدیت پیگیری می‌شود. به گزارش ایرنا، رسول سراییان در آیین معرفی مدیرعامل و هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار ایران در محل سالن همایش‌های صدا و سیما افزود: همه تلاش‌ها به کار گرفته خواهد شد تا سهم بازار فناوری اطلاعات در کشور به سرعت افزایش یابد.

وی یکی دیگر از اولویت‌ها را توسعه دولت الکترونیک به عنوان یک مطالبه عمومی دانست و ادامه داد: توسعه دولت الکترونیک بهره‌وری دولت را افزایش می‌دهد و در نهایت رفاه و آسایش بیشتری برای مردم به همراه خواهد داشت.

معاون وزیر ارتباطات توسعه «تولید محتوای فاخر» و «کسب وکارهای نوین» را از دیگر اولویت‌های دوره جدید برشمرد و خاطرنشان کرد: تمرکز بر این 3 اولویت صدر برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات در دوره جدید است.

سراییان شرایط فعلی را فرصتی طلایی در برابر بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و گفت: توسعه این بخش اشتغال، افزایش کسب وکارهای جدید را سرعت خواهد داد.

وی تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال را دو مولفه مهم در جهان برشمرد که همه کشورها تلاش خود را برای رسیدن به آنها متمرکز کرده‌اند و افزود: پیش‌بینی شده از اقتصاد 78تریلیون دلاری جهان تا سال 2025 حدود 25درصد آن از اقتصاد دیجیتال محقق شود که اکنون 16درصد آن محقق شده است.  معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تلاش برای تحقق اقتصاد دیجیتال در کشورمان خبر داد و گفت: تلاش می‌شود 100میلیارد دلار اقتصاد کشور از اقتصاد دیجیتال به دست‌ آید.  سراییان به تحول دیجیتال در جهان اشاره و بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در فاصله سال‌های 2016تا 2025میلادی تحول دیجیتال 100تریلیون دلار درآمد در جهان به همراه داشته باشد.

محمدجواد آذری‌جهرمی در احکام جداگانه‌یی ساسان جباری را به عنوان نماینده سهام دولت و ابراهیم یافتیان را به عنوان نماینده سهام عدالت در هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران منصوب کرد.

اکنون 51 درصد سهم شرکت مخابرات ایران متعلق به شرکت توسعه اعتماد مبین است و بقیه آن در اختیار نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های کارگزاری سهام عدالت، کارکنان شرکت مخابرات ایران و سایر سهامداران حقیقی و حقوقی قرار دارد.  براساس آخرین گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعداد تلفن‌های ثابت دایری کشور تا پایان خرداد ماه امسال 30میلیون و 590 هزار و 323شماره و تا پایان پارسال 30میلیون و 506 هزار و 633 شماره بوده است.

در مخابرات با عدم توازن توسعه‌ای مواجهیم

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در شرکت مخابرات با عدم توازن توسعه‌یی مواجه هستیم بر ضرورت تبعیت پلتفرم‌ها در فضای مجازی از قوانین کشور تاکید کرد.  به گزارش ایسنا ابوالحسن فیروزآبادی، رییس شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه نسبت صادرات به واردات ما از یک‌شصتم هم بدتر است، گفت: در بحث پلتفرم‌ها ما پایپ‌ها(شرکت‌های اپراتوری تلفن) را توسعه داده‌ایم که اینها باید 25درصد از اقتصاد فضای مجازی را تشکیل دهند درحالی که حالا بیش از 60 درصد از این فضا را در اختیار دارند. اینها در واقع لوله می‌کشند تا ماموریتی را انجام دهند نه اینکه خود ماموریتی باشند.  فیروزآبادی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی سلول‌های آینده اقتصاد جهانی هستند، تصریح کرد: فرض بگیریم خدمات iot و اقتصاد الکترونیک بخواهد روی این پلتفرم‌ها انجام شود. این پلتفرم‌ها باید از قوانین و سیاست‌های کشور تبعیت کنند چراکه اگر اینگونه نباشد ما نمی‌توانیم سرنوشتمان را بر آن بنا کنیم.  دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به حرکت اقتصاد جهانی از صنعتی به خدماتی اظهار کرد: در یک دهه آینده قرار است تعداد وسایل متصل به اینترنت به 50 میلیارد قطعه برسد که اینها باید بر همین سیستم‌ها و از طریق پلتفرم‌ها سوار شوند که همه آنها هم امریکایی هستند.  وی اضافه کرد: اینجا دیگر حاکمیت یا قدرتی برای ما نمی‌ماند و ما فقط تبدیل به یک لوله‌کش برای سیستم‌های بیگانه می‌شویم.  فیروزآبادی در پایان با بیان اینکه ما در توسعه پایپ‌ها موفق بوده‌ایم، گفت: علت آن این بوده که ما به توسعه فضای مجازی نگاه اقتصادی نداشته‌ایم که حالا برای ما تبدیل به عارضه شده است.

 

ارسال نظر