ایجاد بزرگ‌ترین بانک اطلاعات ترانزیت کالا

۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۹۴۳

سرپرست دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران آمار 9 ماهه ترانزیت کالا از گمرک را تشریح و اعلام کرد: حجم کالاهای ترانزیتی از طریق ایران در 9 ماهه امسال 13 درصد افزایش یافته است.

به گزارش «تعادل» حسین سالاری از انجام تشریفات گمرکی برای عبور 541 هزار و 988 دستگاه کامیون از گمرکات ایران در این مدت خبر داد و گفت: در این مدت ترانزیت کالای بیش از 100 کشور جهان در گمرکات کشور به کمک سامانه جامع گمرکی به صورت الکترونیکی و هوشمند انجام شده است.

وی در در ادامه گفت: به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی بزرگ‌ترین بانک اطلاعات ترانزیت کالا در گمرک تشکیل شده است.

سرپرست دفتر نظارت بر ترانزیت با اعلام این خبر گفت: در 9 ماهه سال 96 حدود 541 هزار و 988 دستگاه کامیون ترانزیتی از گمرک عبور کرده‌اند. بر همین اساس، به لحاظ وزنی 14 میلیون و 805 هزار تن کالای ترانزیتی در قالب رویه ترانزیت داخلی، خارجی و کارنه تیر بوده که نسبت به مشابه سال قبل 9 درصد افزایش حجم کالای ترانزیتی داشته است. سرپرست دفتر نظارت بر ترانزیت افزایش حجم ترانزیت کالا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ترانزیت خارجی با 8 میلیون و 267 هزار و 953 تن 13 درصد افزایش داشت. این رشد ترانزیت خارجی منجر به رونق بخش حمل و نقل زمینی و دریایی شده است.

سالاری تاکید کرد: ماموریت گمرک در رویه‌های مختلف دوگانه است بر همین اساس باید سرعت و دقت باهم لحاظ شود. در رویه ترانزیت حساسیت بالاتری وجود دارد و یکی از منابع درآمدی کشورها در دنیا محسوب می‌شود پس به عنوان پل ارتباطی بین کشورهای مختلف برای جابه‌جایی کالا و اجازه عبور کالا از سرزمین‌ها است.

وی به ماموریت دوگانه جابه‌جایی کالا و اجازه عبور کالای ایران اشاره کرد و افزود: ایران در جهت حفظ و افزایش درآمد ترانزیتی عمل کرده و به همین دلیل دقت و کنترل بیشتری برای نقل و انتقال کالای ممنوعه از کشورهای مختلف را داشته است.

سالاری تاکید کرد: گمرک در کنترل، دقت و تسهیل امور برنامه‌های خوبی را داشته و از جمله این برنامه ها؛ پیاده‌سازی سامانه‌های مختلف مخصوصا امکان دور اظهاری برای ترانزیت کالا را از طریق سامانه جامع گمرکی، کنترل کالا به صورت آنلاین، مانیتورینگ و کنترل خروج کالا از مرز از طریق سامانه MIS، ارزیابی دقیق محمولات ترانزیتی، مطابقت اسناد، مطابقت تصاویر اسکن دستگاه X-RAY گمرکات مبدأ و مقصد و استفاده از شاخص‌های ریسک در کنترل کالای ترانزیتی به‌صورت روزانه از دیگر اقدامات دفتر نظارت بر ترانزیت است. بر همین اساس از ابزار‌های مختلفی از جمله جی‌پی‌اس، ایکس‌ری (پرسرعت) در ترانزیت استفاده می‌شود و با همکاری مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته از سگ‌های مواد یاب در مرز‌ها استفاده می‌شود.

وی به دیگر اقدامات گمرک از جمله استعلام وضعیت پته‌ها، عبور کامیون و اطلاع از وضعیت پروانه‌ها از طریق پیامک اشاره کرد.

سالاری به غیرحضوری شدن همکاری گمرک با شرکت‌های بیمه اشاره کرد و گفت: اطلاعات کد بیمه به صورت غیرحضوری از بیمه‌ها استعلام می‌شود و در پنجره واحد گمرک بارگذاری می‌شود که با این اقدام دیگر نیاز به حضور نماینده‌های شرکت‌های بیمه نیست.

سرپرست دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران از تفویض اختیار به گمرکات اجرایی خبر داد و گفت: برای سهولت در انجام ترانزیت در گمرکات اجرایی برخی از رویه‌ها تفویض اختیار خواهد شد و به عنوان نمونه دستورالعمل چگونگی ایجاد مخازن اختصاصی برای ترانزیت سوخت در حال نهایی شدن است که به زودی به گمرکات ابلاغ خواهد شد.

سالاری افزود: دستورالعمل تفویض اختیار تعیین و تکلیف وسایل نقلیه حامل کالاهای ترانزیتی که دچار تصادف و سرقت محموله قرار گرفته‌اند (مشمول ماده 57 امور گمرکی) به زودی ابلاغ خواهد شد. همچنین در نظر داریم با نظرخواهی از گمرکات در رویه‌هایی با تفویض اختیار کردن به سرعت انجام ترانزیت کمک کنیم.

 

ارسال نظر