کشاورزی

۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۸۵۷

 خبر خوش برای تولیدکنندگان دام و طیور

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: با تدابیری که وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته است، تعادل قیمت نهاده‌هایی همچون کنجاله و سویا برقرار شده و این روند ادامه خواهد داشت. حمید ورناصری در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌هایی همچون کنجاله و سویا طی یکی دو ماه اخیر این شرکت چه تدابیری در نظر گرفته، اظهار کرد: با توجه به راهکارهایی که وزارت جهاد کشاورزی در پیش گرفته، قیمت نهاده‌هایی همچون ذرت و سویا مجددا افت کرده و تا حدی تعدیل شده است. وی افزود: البته این را هم باید گفت که نه قیمت قبل نهاده‌ها درست بود و نه افزایش بی‌رویه آن بلکه قیمت باید طبق یک فرمول و محاسبه تا حدی تعدیل شود. به گفته مدیرعامل جدید شرکت پشتیبانی امور دام نباید فراموش کرد که تغییرات زیادی در قیمت جهانی نهاده‌هایی چون ذرت و کنجاله رخ داده که قطعا در قیمت نهایی بی‌تاثیر نیست. ورناصری تلویحا به این نکته هم اشاره کرد که عوامل دیگری هم در افزایش قیمت ذرت و سویا موثر بوده‌اند که امیدواریم این مساله به مرور حل شود چراکه اکنون قیمت کنجاله سویا به 1750تومان رسیده است. به گزارش فارس، ذرت و کنجاله سویا 2 نهاده‌ مهم هستند که بر قیمت تمام شده تولید مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز موثرند و به دلیل شرایط آب و هوایی کشور عمده آن وارداتی است. نکته جالب توجه اینکه برای واردات اینگونه محصولات ارز مبادله‌یی اختصاص می‌یابد اما به دلیل نامعلوم طی دو ماه اخیر با خیزش قیمت دلار قیمت این دو نهاده نیز 30تا 40درصد افزایش داشت که بیشتر به نظر می‌رسد، زیاده‌خواهی واسطه‌ها یا واردکنندگان در این افزایش قیمت دخیل بوده است. این موضوع تا آنجا رسید که دامداران خواستار افزایش قیمت شیر خام و حتی افزایش قیمت تمام شده مرغ در کشور شد. شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان بازوی اجرایی دولت برای تعادل قیمت و میزان عرضه و تقاضای نهاده‌های دامی و گوشت و مرغ وظیفه این مهم را بر عهده دارد و روز چهارشنبه هفته گذشته حمید ورناصری به عنوان مدیرعامل جدید شرکت پشتیبانی امور دام معرفی شد. پیش از این علیرضا ولی عهده‌دار مدیریت این سازمان بود.

 اعتراض به عرضه محصولات کشاورزی توسط شهرداری

درحال حاضر اگرچه محصولات کشاورزی در سطح شهر توسط شهرداری‌ عرضه می‌شود اما این مهم باید به تعاون‌های مربوطه واگذار شود. به گزارش ایانا، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در جمع مدیران استانی اتحادیه‌ها گفت: قابل قبول نیست که شهرداری‌ عرضه‌کننده مواد غذایی در سطح شهر باشد. علی‌اوسط هاشمی با بیان اینکه شهرداری باید تنها به ایجاد زیرساخت بپردازد، افزود: به نظر می‌رسد که تیم جدید مدیران شهری به این امر واقف بوده و بر این باورند که هر کس باید در جایگاه خود نقش‌آفرینی کند. هاشمی در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: اگرچه جمعیت روستایی کشور از ۶۰ درصد قبل از انقلاب به ۳۰درصد درحال حاضر رسیده اما باید با امیدی راسخ قدم برداشت و هیچگاه مایوس نشد. زیرا هم‌اکنون با خیل عظیم دانش‌آموختگانی روبه‌رو هستیم که به عنوان اصل سرمایه یک ملت محسوب می‌شوند. وی عنوان کرد: باید باورمان را نسبت به سازمان تعاون روستایی تغییر داده و آن را به جایگاه راستین خود برگردانیم. در این صورت است که می‌توانیم با بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و خواست روستاییان قدم‌ برداریم. هاشمی، شبکه تعاونی را یکی از مهم‌ترین شبکه‌های مردمی کشور دانست و اظهار کرد: اگر امروز با بهره‌مندی از مقوله اقتصاد مقاومتی، نگاهی نوین به اقتصاد شکل گرفته باید نقش سازمان تعاون روستایی را جدی گرفت. زیرا تعاون، پرچمدار این نگاه است و سازمان هم مسوولیتی جز این ندارد که در این مسیر حرکت کند؛ به ویژه اینکه نظام اقتصادی کشور بر پایه تعاون بوده است. وی معتقد است امروز زمان بازسازی مروجان دیروز روستاست تا نظام بهره‌برداری که مسوولیت آن بر دوش ماست بیش از پیش ارتقا یابد. این امر میسر نمی‌شود مگر با تکیه بر توانایی‌ها و مهارت‌های نیروی انسانی در جاده تعاون. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی بیان کرد: ما باید پشتوانه تولید و حامی مصرف‌کننده باشیم و نگذاریم آنها که هیچ سهمی از تولید ندارند، سهم کشاورز را بربایند و بار مصرف‌کننده را بیشتر کنند. هاشمی توضیح داد: به همین دلیل هدف اصلی و مسیر حرکت ما باید به سمت برندسازی باشد؛ آن هم با مسوولیت ایجاد امنیت غذایی توام با سلامتی در جامعه.  

 توجیه شیلات برای پافشاری بر تولید «تیلاپیا»

فشار برای تولید تیلاپیا در ایران تنها به خاطر توجیه واردات است. در غیر این صورت گونه‌های بومی ایران هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ سلامت بهتر و بالاتر از این نوع ماهی است و تجربه و دانش کافی را هم برای پرورش آن در کشور داریم. ایجاد تنوع در سبد غذایی خانوار خوب است اما کیفیت این ماهی قابل مقایسه با اوزون برون، شوریده، قزل آلا، شیر ماهی و کپور نیست. صنعت آبزی‌پروری و صیادی در ایران سابقه بسیار طولانی دارد. موقعیت جغرافیایی ایران و وجود دریای خزر در شمال، خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دسترسی به آب‌های آزاد اقیانوسی باعث شده تا این کشور با مشکل تامین ماهی و آبزی مواجه نباشد. ذائقه ایرانی از دیرباز با آبزیان بومی ایران آشنا و همسو بوده و تا زمانی که پرورش ماهیان بومی مانند قزل آلای رنگین کمانی، شیر ماهی، ماهی سفید، کپور ماهیان و صید ماهیان آزاد در کشور رونق دارد، ماهیان وارداتی همچون تیلاپیای چینی نمی‌توانند جایگاه ثابتی را در سبد غذایی به خود اختصاص دهند. تیلاپیا که هنوز نتوانسته جایگاهی در زنجیره غذایی ایرانیان پیدا کند، هنوز هم به شکل فیله از مراجع قانونی به کشور وارد می‌شود آن هم درحالی که از نحوه پرورش این ماهی در چین و رعایت موارد بهداشتی در تغذیه این ماهی هیچ اطلاعاتی دردست نیست. ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه پرورش، تکثیر و صادرات آبزیان در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با تاثیر واردات تیلاپیا بر تولید ماهیان داخلی اظهار کرد: تیلاپیا از زمان ورود به بازارهای ایران تبدیل به رقیب تولیدات داخلی شد. این ماهی آسیب جدی به تولید داخلی وارد کرد که برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

 

ارسال نظر