قرار نیست به کسی که به تعهداتش عمل نمی‌کند جایزه بدهند

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۹۴
قرار نیست به کسی که به تعهداتش عمل نمی‌کند جایزه بدهند

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری گفت: اگر قرار است برای ماندن در برجام کسی را راضی کنند باید ما را راضی کنند چون ایران به تعهدات خود پای بند بوده است. به کسی که به تعهداتش پای بند نبوده است نباید جایزه بدهند.

مجید تخت‌روانچی در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص اقدام ترامپ برای تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌های ایران طی روزهای آتی گفت: گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد که آیا ترامپ لغو تحریم‌ها را تمدید خواهد کرد یا نخواهد کرد. با توجه به شخصیت غیر قابل پیش بینی ترامپ، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید ترامپ صد درصد لغو تحریم‌ها را تایید یا صددرصد رد می‌کند.

وی افزود: تحلیل‌ها در اروپا و امریکا هم حاکی از این است که نمی‌توان از الان مشخص کرد ترامپ چه کار خواهد کرد، البته فضای بین‌المللی فضای بسیار مثبتی برای تداوم اجرای برجام است و نقدهای جدی هم به اجرای تعهدات امریکا وجود دارد.

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: ما هم نقد خود را نسبت به بدعهدی‌های امریکایی‌ها در اجرای تعهداتشان داریم که این نقدها را هم به صورت شفاهی و گاهی به صورت مکتوب و در نامه‌های متعدد آقای دکتر ظریف به خانم موگرینی ثبت کرده‌ایم.

تخت‌روانچی اضافه کرد: اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دنیا خواهان تداوم اجرای برجام هستند و تاکید دارند که برجام باید توسط همه اعضا اجرا شود و همه طرف‌ها به تعهدات خود پای بند باشند.

وی خاطرنشان کرد: ما طبق گزارشات متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهداتمان پای بند بوده‌ایم ولی امریکایی‌ها بدعهدی کرده‌اند و حتی در دور اخیر کمیسیون مشترک برجام برای نخستین‌بار شاهد بودیم که همه اعضای 1+5 به صراحت خواستار اجرای تعهدات امریکا شدند.  این دیپلمات عالیرتبه ایران گفت: این تحول جدیدی بود چرا که در گذشته اعضا معمولا نظرات خود را بطورغیر مستقیم می‌گفتند در حالی که در بیانیه کمیسیون مشترک اخیر هم مشخص است که نظرات صریح اعضا چیست.

تخت‌روانچی ادامه داد: همه این اتفاقات نشان می‌دهد که امریکا و چند کشور معدود همچون رژیم صهیونیستی در یک طرف هستند و دنیا در یک طرف و این در تاریخ بی‌سابقه است.

وی با اشاره به بروز اختلاف‌نظرهای جدی امریکا با شرکا و متحدین نزدیکش در خصوص برجام اظهار داشت: در جلسه اخیر شورای امنیت که به بهانه‌یی عجیب، امریکا تلاش کرد از مکانیسم شورای امنیت سوءاستفاده کند، دیدید که امریکایی‌ها موضوعی مطرح کردند که اصلا ربطی به برجام نداشت اما اعضای شورای امنیت حتی نزدیکترین متحدان امریکا تاکید کردند که برجام باید تداوم داشته باشد.

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: این نشست نشان داد که امریکا به ویژه در عرصه سیاست خارجی منزوی شده و در یک طرف قرار گرفته است و از جهاتی دیگر نشان‌دهنده حقانیت موضع جمهوری اسلامی ایران است که خواهان اجرای تعهدات همه طرفها است.  تخت‌روانچی گفت: اینکه امریکا طی روزهای آینده چه کار خواهد کرد قابل پیش‌بینی نیست با این حال ما برای بدترین حالت نیز آمادگی داریم نه تنها در حوزه سیاسی حتی در زمینه اقتصادی مدت‌هاست دولت اقدامات لازم را در حوزه‌های مختلف اقتصادی و همکاری‌های بین‌المللی انجام داده است.

وی یادآور شد: اگر ترامپ و امریکا از برجام خارج شود عکس‌العمل ما به سرعت عملیاتی خواهد شد و امریکایی‌ها از سرعت عمل ما تعجب خواهند کرد.

معاون پیشین اروپا و امریکای وزارت امور خارجه گفت: حدود یک سال است ما آمادگی‌های لازم را ایجاد کرده‌ایم مبنی بر اینکه اگر برجام نباشد چه اتفاقی در کشور رخ می‌دهد و روابط با کشورها به چه سمت و سویی می‌رود.

 اگر اروپا ضررهای ما را جبران کند

وارد فضای جدیدی می‌شویم

وی با تاکید بر اینکه امریکا مطمئنا (با خروج احتمالی از برجام) پشیمان خواهد شد و حتما بیشتر از ما ضرر خواهد کرد، خاطرنشان کرد: زمانی طرف‌های ما می‌گفتند ایرانی‌ها سخت مذاکره می‌کنند با این حال وقتی ما به توافقی رسیدیم، به آن پای بند هستیم و به عهدمان وفادار خواهیم بود. بنابراین اگرچه ما استقبال نمی‌کنیم امریکایی‌ها به این سمت بروند ولی اگر از این توافق خارج شوند آخر دنیا نیست و خواهند دید که جمهوری اسلامی ایران چقدر با برنامه پیش رفته است.

وی در پاسخ به این سوال که قبل از توافق برجام ایران تحت چندین قطعنامه تحریمی شورای امنیت بود در صورت خروج امریکا از برجام تکلیف چه می‌شود گفت: این قطعنامه‌ها با قطعنامه 2231 شورای امنیت لغو شده است؛ اگر امریکا اعلام کند از برجام خارج می‌شود دیگر به عنوان عضو توافق برجام نخواهد بود.

تخت روانچی اضافه کرد: در این صورت اقداماتی که در چارچوب برجام پیش‌بینی شده است توسط آن کشور قابل اجرا نخواهد بود و بحث‌های برجام مربوط به بقیه اعضا یعنی 1+5 و اتحادیه اروپا که همانگ‌کننده این توافق بوده، خواهد بود.

وی ادامه داد: این اقدام امریکا به عنوان نقض فاحش برجام است و با خروج از این توافق دیگر امریکا در برجام نقشی ندارد که صحبتی از قطعنامه‌های شورای امنیت بکند.

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری تاکید کرد: ما از ابتدا هم گفتیم تا وقتی در برجام خواهیم ماند که برای ما منافعی داشته باشد، روشن است که برجام مانند هر توافق دیگر حاصل یک فرآیند بده - بستان است و ما برای یک دوره موقت محدودیت‌هایی را در فعالیت‌های خود قائل شده‌ایم.

تخت‌روانچی یادآورشد: ما در این مدت با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم که عمدتا نشات گرفته از بدعهدی‌های امریکایی‌هاست که باعث شده است توازن توافقات گاهی به هم بخورد و ما نتوانیم از منافع برجام بطور کامل یا سریع بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه عقل حکم می‌کند کسی که توافق را نقض کرده است مسوولیت رفتار خود را بپذیرد تاکید کرد: ما بارها گفته‌ایم نخستین کشوری نخواهیم بود که از برجام خارج می‌شویم؛ با این حال تصمیم ما منوط به این است که از منافع برجام بهره‌مند شویم.

وی گفت: اگر امریکا از برجام بیرون برود در صورتی که اروپایی‌ها پای تعهدشان بایستند و ضررهای ناشی از تحریم‌های مجدد ما را جبران کنند، در آن صورت ما وارد فضای جدیدی می‌شویم.

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری یادآور شد: اروپایی‌ها صحبت‌هایی کرده‌اند و مقامات اروپایی از خانم موگرینی تا سران اروپایی به صراحت نظرشان را درباره برجام بیان کرده‌اند که آخرین نمونه آن را در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل مشاهده کردیم؛ با این حال اینکه در عمل چه خواهد شد نمی‌دانیم و هنوز زود است در این باره قضاوت کنیم.

وی تصریح کرد: موضع اصولی جمهوری اسلامی این است که ما از برجام بیرون نمی‌رویم ولی باید منافع برجام را حس کنیم و منافع برجام و اثرات لغو تحریم‌ها بطورعینی و ملموس برای ما ترجمه شود.

تخت روانچی افزود: باید دید اروپایی‌ها چه کار می‌کنند، موضع‌گیری سیاسی خوب است البته کافی نیست و ما در نهایت تصمیم خواهیم گرفت که آیا باید به برجام ادامه دهیم یا نه.

معاون پیشین وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما با طمانینه کارمان را می‌کنیم و با توکل به خدا و پشتیبانی مقام معظم رهبری، مجموعه دولت و حمایت مردم تصمیم‌گیری می‌کنیم؛ اگر برجام برای ما منافعی نداشته باشد از آن خارج می‌شویم اما دنیا باید بداند مسوولیت این اقدام با کیست.

 علاقه نداریم وارد مباحث داخلی امریکا شویم

وی در پاسخ به سوالی پیرامون مهلت دو ماهه کنگره برای تصمیم‌گیری درباره برجام و عدم انجام اقدامی از سوی این نهاد اظهار کرد: ما مجموعه امریکا را به عنوان یک واحد در نظر می‌گیریم یعنی برای ما مهم نیست اینها در داخل این کشور چه تصمیمی می‌گیرند.

وی تصریح کرد: امریکا به عنوان یک کشور در برجام تعهداتی قبول کرده است و این تعهدات را ما متوجه دولت امریکا می‌دانیم. این حرف درستی نیست که بگوییم این توافق در دوران اوباما منعقد شده و الان دولت جدیدی روی کار آمده است این بحثی که در این خصوص برخی از افراد آقای ترامپ مطرح می‌کنند واقعا باعث تمسخر حتی شرکای نزدیک آنها شده است در جلسات خصوصی می‌گویند که این حرف بی‌ربط و غیرمنطقی است که دولتی نخواهد تعهدات دولت قبل را انجام دهد.

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: بالاتر از اینکه برجام تعهد امریکاست، این تعهدات توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط قطعنامه 2231 تایید شده است و بنابراین این تعهد بین‌المللی امریکاست.

تخت‌روانچی خاطرنشان کرد: اینکه در داخل امریکا نهادهای مختلف چه می‌کنند مجلس نمایندگان و سنا چه کار می‌کنند به ما ربطی ندارد آنها تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی افزود: اینکه آیا این یک بازی بین کنگره یا کاخ سفید است یا نیست، ما علاقه نداریم وارد این مباحث شویم آنها تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند دو ماه (زمان بررسی برجام در کنگره) گذشت برخی گفتند توافق خوبی است یا توافق بدی است امریکا نمی‌تواند با این بازی‌ها از تعهدات خود شانه خالی کند بگوید کنگره، یا این حزب و آن حزب چه گفت و حالا هم که توپ را وارد زمین کاخ سفید کردند یا نکردند به ما ربطی ندارد.

 اگر قرار است کسی را راضی کنند، ما هستیم

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص رایزنی برخی مقامات مختلف اروپایی و از جمله فرانسوی‌ها و هشدار به امریکا در خصوص تبعات خروج از برجام اظهار کرد: اگر قرار است برای ماندن در برجام کسی را راضی کنند باید ما را راضی کنند چون ما به تعهداتمان پایبند بوده‌ایم و به کسی که به تعهداتش پای بند نبوده، نباید جایزه بدهند.

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری اضافه کرد: برجام حاصل بیش از دو سال مذاکرات فشرده بوده است و مباحثی که الان مطرح می‌شود در زمان مذاکرات هم مطرح شده و بحث جدیدی نیست که مثلا اینکه دوره زمانی چقدر باشد یا موضوعات دیگر در توافق بیاید یا نیاید.

تخت‌روانچی اضافه کرد: شما دو سال مذاکره کردید و این توافق حاصل ساعت‌ها جر و بحث هست و الان مباحث تمام شده وحالا که به این تفاهم رسیده‌ایم اگر آنها بگویند این بخش را درست کنید پس ما هم می‌توانیم بگوییم بخش دیگرش را درست کنید.

وی تصریح کرد: این طور نبوده است که برجام دستاورد یک طرف بوده باشد. برجام دستاورد و نتیجه مذاکرات همه طرف‌های متعاهد است. الان اگر برفرض امریکا این را بگوید پس فردا ما یا کشور دیگری حرف دیگری بزنیم در این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه این حرف‌ها کاملا بیهوده است، گفت: ما هم در مذاکرات خصوصی در سطوح مختلف به هر کسی که این حرف را مطرح کرده گفته‌ایم به هیچ‌وجه رضایت نمی‌دهیم نه بحث‌هایی که خارج از برجام است - چه مواردی که در برجام مذاکرات بحث شده و رد شده، و چه آنهایی که برای بار اول است مطرح می‌شود-مطرح شود.

تخت‌روانچی اضافه کرد: ما اصلا اجازه نمی‌دهیم بحث برجام باز شود. اروپایی‌ها هم تایید می‌کنند و به ما می‌گویند که به امریکا گفته‌ایم برجام نباید بازبینی شود چرا که اگر برجام را مجددا باز کنید دیگر نمی‌توانید جمعش کنید. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان افزود: ما به صراحت گفته‌ایم در بحث دفاعی ما اصلا فکر مذاکره را نکنید و بحث‌های منطقه‌یی هم جایش اینجا نیست.

وی خاطرنشان کرد: نه اینکه ما منطق نداریم اتفاقا ما منطق داریم و آنها ندارند. ما می‌گوییم بیایید فکری به حال ملت یمن کنیم که بر سرشان انواع سلاح مخرب امریکایی و اروپا می‌ریزد. بنابراین ما نگرانی نداریم که بخواهیم درباره مسائل منطقه‌یی بحث کنیم.

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه ‹آنها که ادعا دارند طوری صحبت کنند که ادعایشان معتبر باشد› اظهار کرد: آنها از یک طرف می‌گویند برجام باز شود و از طرفی در مورد مسائل منطقه‌یی وآنجا که لازم است، منطق درستی ندارند و حاضر نیستند بحث کنند.

وی تصریح کرد: بطور خلاصه باز کردن پرونده برجام از دید ایران کاملا مردود است و ما تحت هیچ شر ایطی حاضر نیستیم اجازه دهیم بحث باز شود.

تخت روانچی در خصوص جلسه وزیران خارجه سه کشور اروپایی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: کشورهای اروپایی مایل به ادامه کار برجام هستند. از طرفی در شرایط خاصی قرار داریم و موعد تصمیم‌گیری در مورد ادامه یا عدم ادامه برجام نزدیک می‌شود.

وی ادامه داد: آنها پیشنهاد داده‌اند جلسه مشترک در سطح وزیران امور خارجه، خانم موگرینی و آقای دکتر ظریف داشته باشند و قرار است آقای ظریف به بروکسل بروند و مباحث هم صرفا درباره برجام است.

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: طبیعی است کشورهایی که در تدوین برجام نقش داشته‌اند درباره آن صحبت و همکاری کنند. اما اینکه این رایزنی‌ها تاثیری در تصمیم ترامپ دارد یا نه، قابل پیش‌بینی نیست.

 آماده هستیم تصمیمات مقتضی را بگیریم

این دیپلمات عالیرتبه ایران گفت: بالاخره جامعه بین‌المللی حرف خود درباره برجام را زده است و در جلسه بروکسل هم نشان داده خواهد شد که کشورها خواهان ادامه برجام هستند و باید تلاش کنند به دنیا نشان دهند برجام تفاهمی است که باید تداوم داشته باشد. با این حال اگر ترامپ طور دیگری تصمیم بگیرد ما آماده هستیم تصمیمات مقتضی را بگیریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است ترامپ بخواهد از اتفاقات اخیر ایران برای برهم زدن برجام بهره‌برداری کند گفت: ترامپ می‌تواند از هر بهانه‌یی استفاده کند ولی جلسه نیویورک واتفاقات شورای امنیت رویکرد غیر حرفه‌یی و ناپخته امریکا و نتیجه عکس آن را نشان داد.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: اکنون دیدیم که یک عضو دایم شورای امنیت درخواستی می‌کند که نتیجه آن ضد خودش می‌شود. تحلیل‌ها در اروپا و امریکا حول این است افرادی که سیاست خارجی امریکا را می‌گردانند چقدر غیرحرفه‌یی هستند. اگر بحث این است که ترامپ بخواهد چنین چیزی را مستمسک قرار دهد باید گفت او می‌تواند به خیلی موضوعات متوسل شود ولی مورد استهزای همه قرار خواهد گرفت که به خاطر مسائل داخلی ایران بگوید از برجام بیرون می‌رود.

 

 

ارسال نظر