اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۳۷۵

تجهیز ۲۶۴ هزار هکتار به آبیاری نوین

طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه در سطح 115هزار و 204هکتار از اراضی کشاورزی اجرا شده است. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه با اجرای 8794 پروژه 115هزار و 204هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است. عباس زارع اضافه کرد: علاوه بر سطح اجرا شده در سال 96 طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در سطح 148هزار و 670 هکتار نیز درحال اجراست. وی با بیان اینکه مجموع سطح اجرا شده و درحال اجرای طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری 263هزار و 874 هکتار است، خاطرنشان کرد: از آغاز اجرای طرح تا پایان آذر ماه 96 یک میلیون و 716هزار و 284هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

صرفه‌‌جویی ۱۲ برابری آب در کشت گلخانه‌ای

یک مقام مسوول گفت: انتقال کشت محصولات آب بر، همچون سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه؛ صرفه جویی ۱۰تا ۱۲برابری آب را به همراه دارد.

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به ضرورت مدیریت منابع آب اظهار کرد: مدیریت منابع آب و بهره‌وری از منابع موجود یکی از برنامه‌های محوری وزیر جهاد کشاورزی به شمار می‌رود که بدین منظور طرح‌های متعددی نظیر آبیاری تحت فشار، کشت نشایی، انتقال آب و تغییر کشت محصولات از فضای باز به گلخانه در دستور کار وزارت جهاد قرار گرفته است.

به گفته وی؛ انتقال کشت محصولات آب بر همچون سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه، صرفه جویی 10تا 12برابری آب را به همراه دارد. تقوی افزایش بهره‌وری و ایجاد اشتغال 10تا 12نفر به طور مستقیم در هر هکتار را از دیگر مزایای توسعه کشت گلخانه‌یی اعلام کرد.

این مقام مسوول درباه تاثیر کشت محصولات گلخانه‌یی در ارتقای صادرات بیان کرد: با توجه به کاهش کیفیت و بالا بودن قیمت تمام شده کشت محصولات در فضای باز، امکان صادرات محصولات تولیدی وجود ندارد؛ درحالی که با کشت ارقام مناسب در فضای گلخانه می‌توان به تقاضای بازارهای جهانی پاسخ داد. وی تولید محصول سالم در فضای گلخانه را یکی از شاخصه‌های مهم صادرات دانست و افزود: تنظیم بازار محصولاتی نظیر گوجه فرنگی، کدو، هندوانه، طالبی، خیار، سبزی و سایر محصولات در خارج از فصول و عرضه به بازار را می‌توان از دیگر مزایای کشت گلخانه‌یی دانست.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی، توسعه کشت گلخانه‌یی به سبب افزایش کیفیت محصولات تولیدی یک انتخاب نیست بلکه امری ضروری است. تقوی با اشاره به مشکلات سد راه توسعه محصولات گلخانه‌یی بیان کرد: در شرایط کنونی، هزینه احداث گلخانه به سبب پرداخت عوارض به شهرداری یکی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان به شمار می‌رود که انتظار می‌رود با پیگیری‌های صورت گرفته این عوارض حذف شود.

جزئیات پرورش گوزن در کشور

قائم‌ مقام معاونت امور دام وزارت جهاد با بیان اینکه طی چند سال اخیر پرورش گوزن در کشور شکل گرفته است، گفت: شرایط کار برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این زمینه فراهم است.

محمدرضا ملاصالحی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه گوزن، بیشتر به عنوان یک حیوان وحشی شناخته می‌شود، اظهار داشت: سال‌ها است که در برخی کشورهای دنیا، گوزن با هدف تولید گوشت، پوست، شاخ و سایر فرآورده‌ها پرورش داده می‌شود که پرورش نیز عموما در سیستم‌های باز و مرتعی انجام می‌گیرد اما در برخی موارد در سیستم‌های بسته و به صورت غیرمرتعی نیز، پرورش انجام می‌شود.

قائم‌مقام معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه پرورش گوزن در کشورهای ناحیه اسکاندیناوی امری رایج است، اضافه کرد: در کشورهایی که نزدیک به قطب هستند حتی قبل از میلاد مسیح نیز این کار رواج داشته و یکی از حرفه‌های مورد علاقه اسکیموها، پرورش گوزن است. وی افزود: در کشورهایی مانند چین، نروژ، سوئد و کانادا این کار رواج زیادی دارد؛ ضمن اینکه نیوزیلند سرمایه‌گذاری وسیعی در این زمینه انجام داده است. رییس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: هدف اصلی از پرورش گوزن، تولید گوشت است؛ اما شاخ گوزن نیز بازار بسیار خوبی دارد و به عنوان ماده‌یی که در برخی کشورها مانند چین، مصرف دارویی دارد؛ نیز مقرون به صرفه است؛ همچنین پوست و سایر اجزای بدن آن مورد استفاده‌های گوناگون قرار می‌گیرد و شیر آن را در برخی کشورها می‌دوشند و مورد استفاده قرار می‌دهند. ملاصالحی افزود: به هر حال این کار، یک صنعت رو به پیشرفت بوده به ویژه در کشورهایی مانند نیوزیلند توسعه زیادی یافته است. در عین حال گوشت گوزن که مهم‌ترین فرآورده آن است توسط این کشورها تولید و به دیگر کشورهای جهان صادر می‌شود. وی با بیان اینکه در کشور ما نیز چند سالی است که پرورش گوزن شکل گرفته است، گفت: در استان‌هایی مانند فارس، یزد، گلستان، مازندران و البرز تعدادی از واحدهای پرورش را در الگوهای کوچک داریم که گوزن را در کنار سایر فعالیت‌های دامپروری خود نگهداری می‌کنند. ملاصالحی اضافه کرد: این واحدها عموما گوزن‌های بومی را با هماهنگی محیط زیست نمونه‌گیری کرده‌اند و پرورش می‌دهند؛ ضمن اینکه یک واحد در البرز وجود دارد که تعدادی گوزن را از کشور کانادا با هماهنگی وزارت جهاد و سازمان محیط زیست وارد کرده البته تعداد آن محدود است.

وی افزود: در سوادکوه نیز موردی را داریم که مجوز پرورش ۷۰راس گوزن را در سیستم بسته دریافت کرده که به تدریج فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

 

ارسال نظر