رفع مشکل بافت‎های فرسوده در دستور کار دولت

۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۰۱:۲۳:۴۹
کد خبر: ۱۱۴۱۴۱
رفع مشکل بافت‎های فرسوده در دستور کار دولت

دولت دوازدهم برای رفع مشکل بافت‎های فرسوده و تبدیل این تهدید به یک فرصت برنامه‎ریزی کرده و در تلاش است علاوه بر رفع بخشی از مشکل مسکن از طریق نوسازی بافت‎های فرسوده از این ظرفیت برای اشتغال‌زایی هم استفاده کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی دولت، جهت‌گیری منطقی دولت برای رفع مشکل بافت‎های فرسوده در لایحه بودجه سال آینده هم روشن است و بر اساس گفته‎های محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه بخشی از اعتبارات ۷۳هزار میلیاردی برای ایجاد اشتغال به این بخش اختصاص خواهد یافت تا علاوه بر ایجاد تحرک در حوزه نوسازی بافت‎های فرسوده از این ظرفیت برای اشتغال‌زایی هم استفاده شود.

در حال حاضر نگاه دولت به حوزه بازآفرینی بافت‌های فرسوده کاملا رویکردی اجتماعی است و همچنین استناد دولت برای احیای بافت‌های فرسوده طرح تفصیلی است، چراکه به ‌هرحال بافت‌های فرسوده در دل شهرها واقع ‌شده‌اند. در حال حاضر مطالعات سطح یک و دو بازآفرینی محلات هدف نوسازی بافت‌های فرسوده انجام ‌شده است، مطالعات طرح سطح یک احیای بافت‌های فرسوده مربوط به طرح جامع بازآفرینی است و مطالعات طرح دو نیز دربردارنده نهاد توسعه محله است. محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه در صورتی که با حمایت دولت و موافقت بانک مرکزی میزان سپرده‌های قانونی این بانک کاهش یابد و دولت با افزایش سرمایه بانک مسکن موافقت کند زمینه لازم برای کاهش ۲درصدی سود تسهیلات خرید مسکن در بافت‌های فرسوده شهری فراهم می‌شود، گفت: «تامین منابع مالی برای ساخت واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری سالی ۱۰۰ هزار واحد، یکی دیگر از برنامه‌های مهم بانک مسکن است و بانک آمادگی دارد منابع مالی آن را برای انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی به ازای هر واحد با ۴۰ میلیون تومان تسهیلات تامین کند. »

با توجه به تاکید رییس سازمان برنامه و بودجه بر اختصاص بخشی از اعتبارات در نظر گرفته برای اشتغالزایی به بافت‎های فرسوده به نظر می‌رسد دولت برنامه‎یی جامع برای تبدیل یک تهدید به فرصتی مهم برای توسعه کشور در نظر گرفته است.

محمدقلی خسروی کارشناس مسکن درباره با بیان اینکه نوسازی بافت‎های فرسوده شهری می‌‎تواند تحولی مهم در حوزه مسکن ایجاد کند، به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت می‎گوید: «اینکه در لایحه بودجه سال آینده بر استفاده از ظرفیت بافت‎های فرسوده برای اشتغال‌زایی تاکید شده نشان‌دهنده جهت‌گیری صحیح دولت برای زدن دو نشان با یک تیر است. به این معنی که با این کار هم بخشی از مشکل مسکن کشور حل خواهد شد و هم از بخشی از ظرفیت صنعت ساختمان برای اشتغال‌زایی استفاده می‌شود.»از آنجایی ‌که این بافت‌ها شامل بخشودگی کامل عوارض، رایگان بودن زیرساخت‌ها، انشعابات و تخفیف‌های شهرداری می‌شوند. اثرگذاری نوسازی بافت‎های فرسوده بر رونق بازار افزایش می‌یابد. احیای بافت‌های فرسوده یکی از مولفه‌های رونق ساخت ‌و ساز ‌است و رونق ساخت و ساز هم یکی از مولفه‎های مهم بر افزایش قدرت اقتصاد کشور بر اشتغال‌زایی است و این مهم با چین ملاحظاتی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

احسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس در حال حاضر رشد نوسازی بافت‌های فرسوده به دلیل تسهیلات ۸درصدی، حذف شرط خانه اولی برای پرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم در بافت فرسوده و مشارکت بخش خصوصی را شاهد هستیم می‎گوید: «اینکه دولت تصمیم گرفته است این حوزه را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهد و از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال استفاده کند، تصمیمی منطقی و مورد حمایت مجلس است. اگر این برنامه‎ها تحقق کامل پیدا کند، بخش اعظمی از بافت‌ها فرسوده اصلاح و رونق نسبی وارد بازار مسکن خواهد شد. » براساس پیش‌بینی دولت در قالب لایحه بودجه سال آینده ۱۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده بازسازی خواهد شد و میزان اشتغال‌زایی پیش‌بینی شده از این محل هم رقم قابل توجهی است. این هدف‌گذاری علاوه بر ایجاد تحرک در بخش مسکن، استفاده از ظرفیت این بخش در حوزه اشتغال را هم مورد توجه قرار داده است.

 

ارسال نظر