اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۶۱
اخبار

گوشت روسی وارداتی شرعی است

در شرایطی که تاجران روسی از صادرات گوشت گوسفندی به ایران خبر داده‌اند، مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت کشاورزی این خبر را تایید کرد و گفت: با رعایت شرایط بهداشتی و ایجاد رقابت‌پذیری در بازار، هیچ محدودیتی برای واردات گوشت روسی نداریم.

روز گذشته مدیر یک شرکت‌ روسی از آغاز صادرات گوشت گوسفندی کشورش به میزان ۱۰ تن در یک محموله خبر داد که این موضوع از سوی وزارت جهاد کشاورزی تایید شد.

جمال مدرسی - مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی - در این باره به ایسنا، گفت: براساس توافقات صورت گرفته در پی سفر وزیر جهاد کشاورزی به روسیه و آستاراخان مقرر شد طرف مقابل بتواند مانند دیگر کشورها محصولات مختلفی مانند گوشت به ایران صادر کند.

وی افزود: کشتارگاه‌های مشخص شده در آستاراخان براساس نظارت شرعی و بهداشتی صورت گرفته از سوی ایران، گوشت تولید می‌شود و آن را به بازار ایران صادر می‌کنند که در این زمینه هیچ سقفی از نظر قیمت و وزن برای تامین گوشت قرمز توسط روسیه مشخص نشده است.

مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: گوشت گوسفندی که از روسیه به ایران صادر می‌شود به صورت گرم و منجمد است؛ به گونه‌یی که با توجه به نزدیک بودن مرزهای دو کشور، پس از کشتار به وسیله هواپیما یا ترانزیت زمینی به ایران حمل می‌شود.

مدرسی اعلام کرد: گرچه هیچ محدودیتی برای تامین گوشت از روسیه مانند دیگر کشورها مشخص نشده است، اما در این بازار رقابتی، قیمت حرف اول را می‌زند. از سوی دیگر ایران براساس نیازمندی‌ خود در سطح کلان نسبت به واردات گوشت قرمز اقدام می‌کند که قطعا بیش از نیاز نخواهد بود.

طی هشت ماهه نخست امسال بیش از ۸۷ هزار تن گوشت قرمز به ارزش بالغ بر ۳۹۰ میلیون دلار از کشورهای مختلف وارد شده است که 46.52 درصد از نظر وزنی و 55.36 درصد از نظر ارزشی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش یافته است.

اجرای طرح‌های جنگل بدون سمن‌ها ممکن نیست

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: اجرای طرح‌های جنگلانه با هدف افزایش پوشش گیاهی در عرصه‌های طبیعی کشور بدون حمایت و حضور انجمن‌های مردم نهاد امکان‌پذیر نیست.

فریبرز غیبی روز گذشته در حاشیه غرس 120 اصله نهال در پارک امیرکبیر شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کمبود اعتبار برای حفظ و احیای عرصه‌های طبیعی ایران همواره یکی از دغدغه‌های اساسی مدیران سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است.

در برنامه ششم توسعه به تناسب جمعیت باید میزان سهم هر ایرانی از جنگل‌های کشور به 2 هزار و 500 مترمربع برسد.

وی اظهارداشت: سازمان‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد از ظرفیت‌های قابل توجهی در همکاری با سازمان جنگل‌ها برای افزایش پوشش گیاهی در عرصه‌های ملی برخوردار هستند که در چهار سال گذشته با همکاری این تشکل‌ها در بیش از

20 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی طرح جنگلانه اجرا شده است.

غیبی تصریح کرد: در طرح جنگلانه گونه‌های گیاهی مانند زالزالک، گلابی وحشی، زرشک، بادام وحشی، پسته وحشی، انجیر کوهستانی و گیاهان دارویی مانند آویشن، گل محمدی و زیره کشت می‌شود. 12 میلیون و 400 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور را جنگل‌های خارج از شمال شامل می‌شود.

غیبی خاطرنشان کرد: در سال 96 طرح بوستان کاری با هدف حفظ و احیای عرصه‌های طبیعی ایران در بیش از چهار هزار هکتار از اراضی ملی اجرایی شده است.

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه بیش از 600 انجمن و سازمان مردم‌نهاد با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای حفظ و احیای عرصه‌های طبیعی کشور همکاری می‌کنند، گفت: بیش از 10 هزار نفر به صورت داوطلبانه در طرح‌های جنگلانه و کشت گیاهان دارویی در صورت نیاز همکاری همه‌جانبه دارند.

وی تصریح کرد: امروز در اجرای طرح جنگلانه در پارک کوهستانی امیر کبیر شهمیرازد بیش از 70 نفر به صورت داوطلبانه حضور داشتند که این امر نشان‌دهنده طبیعت دوستی مردم استان سمنان است.

غیبی تصریح کرد: در 2 سال گذشته در بیش از 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی مهدیشهر با کمک انجمن‌های مردم‌نهاد طرح‌های جنگلانه اجرایی شد و براساس برآوردهای اولیه تا پایان امسال در بیش از یکصد هکتار دیگر از این عرصه‌ها این طرح اجرا می‌شود.

از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد را نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد را مراتع، 2 درصد را اراضی کشاورزی و 3.6 درصد را هم جنگل تشکیل می‌دهد

 

 

ارسال نظر