ادامه صعود دلار منجر به تورم مسکن می‌شود

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۱۲
ادامه صعود دلار منجر به تورم مسکن می‌شود

گروه راه و شهرسازی  

به گفته کارشناسان زمانی که رونق در بازار مسکن ایجاد شود و عرضه و تقاضا بالا رود، قیمت‌ها نیز متناسب با آن افزایش می‌یابد. به همین دلیل، بالا رفتن قیمت مسکن یکی از نشانه‌های رونق گرفتن بازار است. اما در این خصوص مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک نظر متفاوتی دارد. او در این‌باره گفت: با گذشت حدود سه ماه از نیمه دوم سال رونق اندکی در بازار مسکن وجود دارد و قیمت مسکن در سه ماه پایانی سال نیز متناسب با نرخ تورم خواهد بود.

وی افزود: نسبت به ماه‌های محرم و صفر معاملات مقداری خود را نشان داده است اما به معنای رشد قیمت مسکن در نیمه دوم سال نیست. زیرا هر سال به دلیل اعتقادات مردم، خرید و فروش مسکن در این 2 ماه با کاهش همراه می‌شود و بعد از آن، بهبود نسبی پیدا می‌کند.

خسروی تاکید کرد: بهبود نسبی وضع بازار تا پایان سال ادامه می‌یابد، اما بیش از این مقدار شاهد رشد نخواهیم بود.

وی ادامه داد: در این مدت با افزایش خرید و فروش مسکن زمینه برای رشد قیمت‌ها فراهم می‌شود، البته دولت قصد دارد تسهیلات بیشتری برای خریداران و سازندگان مسکن درنظر بگیرد تا شاهد رشد معاملات مسکن باشیم. اما دولت به هیچ‌وجه متشنج شدن بازار و افزایش بیش از حد قیمت مسکن را خواستار نیست.

رییس اتحادیه املاک در همین حال به ایسنا گفت: اگر نرخ دلار به روند صعودی خود ادامه دهد، قطعا با جهش قیمت مسکن مواجه خواهیم شد؛ مگر اینکه دولت تدابیری برای کنترل نرخ ارز و طرح‌های خود از جمله مسکن اجتماعی اتخاذ کند.

‌قلی خسروی اظهار کرد: پیش‌بینی این است که قیمت مسکن در سه ماهه آخر سال مقدار اندکی از میانگین نرخ تورم عبور کند، اما جهشی نخواهد بود. تعداد معاملات نیز بین ۱۵ تا ۲۰درصد افزایش می‌یابد. وی افزود: با توجه به اینکه دلار از مرز ۴۲۰۰ تومان عبور کرده، خواه ناخواه ارزش افزوده پولی که سپرده‌گذاران در بانک می‌گذارند کاهش می‌یابد. در نتیجه سرمایه‌گذاران به بخش ساختمان می‌آیند و احتمال افزایش ساخت و ساز وجود دارد. طی صحبت‌هایی هم که اخیرا با بعضی سازندگان داریم متوجه شدیم چشم‌انداز بازار مسکن را مناسب می‌دانند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه عرضه مسکن سالانه حدود ۶۰۰ هزار واحد از تقاضا کمتر است، احتمال فشار تقاضا وجود ندارد، گفت: قیمت مسکن وابستگی مستقیم به دو پارامتر تقاضا و تورم عمومی دارد. در دولت‌های نهم و دهم شاهد بودیم که همواره دولت نگران جهش قیمت مسکن بود و بر همین اساس فشار می‌آورد تا قیمت جهش نکند، اما دیدیم زمانی که در سال ۱۳۹۱ نرخ دلار بیش از سه برابر بالا رفت مسکن نیز دچار افزایش شدید قیمت شد.

خسروی ادامه داد: دولت یازدهم نیز همین نگرانی رشد قیمت مسکن را داشت، اما با ارائه صحبت‌هایی مبنی بر اینکه مسکن اجتماعی در اختیار اقشار پایین قرار می‌دهیم، مقداری به بازار آرامش داد و جلوی تورم مسکن را گرفت. ولی این رویکرد در بلندمدت جوابگو نخواهد بود. درست است که شاخص تورم به میانگین ۱۰ درصد رسیده ولی نمی‌توان انتظار داشت که تورم مسکن نیز در همین حدود باقی ماند. لذا اگر فکری برای کسری حدود ۲ میلیون واحد مسکونی صورت نگیرد، افزایش قیمت دور از انتظار نیست.

به گفته خسروی، مسکن هم‌اکنون آبستن حوادث بسیاری است. وقتی دلار به ۴۲۰۰ تومان رسیده احتمال اینکه باز هم قیمت دلار افزایش پیدا کند وجود دارد. مرجع کار اقتصادی هم دلار است. بنابراین احتمال دارد که قیمت مسکن در سال آینده تکان بخورد. همین الان هم که دلار بالا رفته فروشندگان مقداری با احتیاط، مسکن را برای فروش گذاشته‌اند، چون این نگرانی را دارند که قیمت‌ها در آینده افزایش پیدا کند.

 رشد نامتعارف قیمت نداریم

در همین حال، حسام عقبایی، عضو هئیت مدیره اتحادیه مشاوران املاک با تایید تحولات نسبی بازار گفت: نرخ مسکن تا پایان سال با جهش قیمت همراه نخواهد شد. عقبایی به «تعادل» گفت:

در آبان 96 - 48 هزار و 537 قرارداد خرید و فروش در سراسر کشور منعقد شد که 16 هزار و 617 قرارداد آن در تهران بود. این تعداد در مقایسه با پارسال افزایش یافته است. امیدواریم این معاملات در آذر ماه نیز رشد قابل توجهی داشته باشد. او افزود: قیمت خرید و فروش مسکن تا پایان آبان 10 درصد رشد کرد و تا پایان سال نیز همین رشد ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه برخی عوامل نظیر افزایش قیمت تراکم، عوارض صدور پروانه ساختمانی و مصالح، قیمت مسکن در بازار و... افزایش پیدا نکرده است، افزود: رشد قیمت‌ها به مرور در حد کمتر از نرخ تورم ادامه می‌یابد. وی گفت: در زمینه اجاره مسکن در زمستان امسال که شاهد کاهش تقاضا و افزایش عرضه هستیم، پیش‌بینی می‌کنیم تا حداکثر 5 درصد اجاره‌ها کاهش یابد.

 

 

ارسال نظر