اینترنت حجمی و نگرانی‌های کاربران

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۹۲

موضوع تغییر در روش فروش اینترنت حجمی ثابت که همواره یکی از دغدغه‌های کاربران ایرانی اینترنت بود از دهم آذر ماه امسال وارد مرحله اجرا شد اما هنوز کاربران نگرانی‌هایی در این زمینه دارند که سبب شده وزیر ارتباطات از احتمال تغییر مجدد سخن بگوید.

به گزارش ایرنا، اپراتورهای ایرانی عرضه‌کننده اینترنت پرسرعت ثابت (ای. دی. اس. ال) همواره این نوع اینترنت را به صورت حجمی و نامحدود به مشترکان ارائه می‌دادند که این روش مورد انتقاد همگان بود اما دولت دوازدهم مصمم به اجرایی کردن تغییر در این روش شد و وعده اجرایی شدن آن را از 10 آذر ماه داد این درحالی است که کاربران اینترنت با مراجعه به صفحه اینستاگرام محمدجواد آذری‌جهرمی نگرانی‌ها و ابهام‌های خود در این باره را با وی به اشتراک گذاشتند.  پس از تلاش‌های دولت یازدهم برای توسعه زیرساخت‌ها و افزایش سرعت اینترنت اکثر کاربران خواستار آن بودند تا روشی اتخاذ شود که در نهایت آنها بتوانند طعم سرعت بالا را در اینترنت ثابت خود چشیده و از طرف دیگر نگران پایان یافتن زود هنگام بسته‌های اینترنت ثابت نباشند.  کاربران نگرانی‌های خود را از راه‌های مختلف به گوش متولیان امر می‌رساندند تا بلکه آنها راه چاره‌یی برای این موضوع پیدا کنند.

کاربران اینترنت آن زمان با مراجعه به صفحه شخصی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرام نگرانی خود را به وی منعکس می‌کردند.

افزایش نارضایتی‌ها از روش فروش حجمی اینترنت وزیرارتباطات وقت را مصمم به تدبیری موثر در این باره کرد و بر همین اساس به اپراتورهای عرضه‌کننده بخش ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان رگولاتور ایران دستور داد برای تغییر در این روش بررسی‌های کارشناسانه انجام دهند.

کارشناسان مجموعه‌های فوق هم با برگزاری جلسه‌های متعدد به این نتیجه رسیدند که روش فروش حجمی را متوقف و روش جدیدی جایگزین کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به تشکیل کمیته‌یی برای بررسی نحوه فروش اینترنت در بخش ثابت اشاره کرد و گفت: روش فروش حجمی اینترنت این بخش پس از بررسی‌های این کمیته تغییر می‌کند.

پیش‌تر محمود واعظی گفته بود: همه شرکت‌هایی که در بخش ثابت اینترنت ارائه می‌کردند، اقدام به حجم فروشی کرده که خیلی مورد رضایت مردم نبود.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: براین اساس کمیته‌یی تشکیل شده تا روی این موضوع مطالعه انجام داده و روش مناسب‌تری اتخاذ کند.

واعظی تصریح کرد: کمیته روی این بررسی می‌کند تا روش ارائه اینترنت به نحوی شود که کاربران بتوانند اینترنت داخلی را با سرعت مناسب و حجم مورد نیاز خریداری و در بازه زمانی مشخص استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: این کمیته درحال بررسی است و به زودی نتیجه نهایی مشخص خواهد شد.  بررسی‌های کمیته مذکور ادامه یافت تا روز یک‌شنبه اول مرداد ماه امسال نتیجه نهایی مشخص شد.

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از شبکه‌های اجتماعی خبر از تصویب موضوع حذف فروش حجمی اینترنت در اینترنت ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات داد.

محمود واعظی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: همان‌گونه که وعده داده بودم و برای رفاه بیشتر کاربران روز یکشنبه موضوع حذف فروش حجمی اینترنت در اینترنت ثابت به تصویب رسید. واعظی ادامه داد: پس از طی مراحل اداری و ابلاغ به اپراتورها این مصوبه اجرایی خواهد شد. اما هجدهم مرداد ماه بود که محمود واعظی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره روش جدید فروش اینترنت ثابت گفت: این روش به دلیل دریافت یک‌باره مبلغ، به نفع مردم بود اما با اعتراض برخی روبه‌رو شد؛ بنابراین دستور بررسی دوباره آن را دادم.

وی افزود: مردم فکر کردند این طرح جدید به ضرر آنهاست. واعظی تاکید کرد:«پیش از این طرح مردم همواره برای خرید اینترنت کم‌کم پول پرداخت می‌کردند و همین امر سبب می‌شد، متوجه گرانی آن نباشند».

متوقف شدن طرح در دولت دوازدهم پیگیری شد و محمدجواد آذری‌جهرمی که به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این دولت منتخب شد نوزدهم مهر ماه امسال با اشاره به در دست بررسی بودن تغییر در روش فروش حجمی اینترنت ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات گفت: کاهش هزینه‌ها و خروج از حالت حجمی دو شاخص مهمی است که باید در تغییر روش ارائه اینترنت لحاظ شود.  تلاش برای تغییر روش ادامه یافت تا آنکه 23 آبان ماه امسال محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار فهرستی از نرخ‌های جدید اینترنت ثابت در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: تعرفه‌های جدید سرویس‌های غیرحجمی از دهم آذر ماه اعمال می‌شود.  وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تعرفه سرویس‌های غیرحجمی مبتنی بر یک مصرف منصفانه

(Fair Usage Policy) بنا شده و سقف مصرف منصفانه در بین 18 شرکت فعال در ارائه سرویس به رقابت گذاشته خواهد شد.  وی مصوبه جدید سرویس‌های پرسرعت غیرحجمی را مطابق جدولی دانست که امروز منتشر شده است. آذری‌جهرمی افزود: شرکت‌ها موظفند جزئیات مصرف منصفانه خود را به اطلاع مشترکان برسانند. طبیعی است که فضای رقابتی به نفع مصرف‌کننده نهایی فراهم است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: این سرویس حجمی نیست و در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه، شرکت‌ها موظف به ارائه سرویس در حداقل سرعت پایه (128کیلوبیت در ثانیه) تا پایان دوره ماهانه خواهند بود.

وی نوشت: در مصرف منصفانه ترافیک داخلی باید حداقل دو برابر ترافیک بین‌الملل لحاظ ‌شود و تاریخ اجرای این مصوبه قبل از دهم آذر ماه خواهد بود.

آذری‌جهرمی افزود: تاکید مجدد می‌شود که این تعرفه تنها برای دسترسی ثابت است. دهم آذر ماه تلاش‌های انجام شده به بار نشست و روش فروش اینترنت حجمی متوقف شد اما این موضوع با ابهام‌هایی مواجه شده است به گونه‌یی که رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: در محاسبه مقدار آستانه مصرف منصفانه ماهانه یا میزان تبادل ترافیک مجاز در ماه در تعرفه‌های اعلامی شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنت، ترافیک داخلی و بین‌الملل بصورت ترکیبی لحاظ می‌شود.  حسین فلاح‌جوشقانی براساس گزارش روابط عمومی این سازمان با بیان اینکه تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت به صورت غیرحجمی از دهم آذر اجرا شده است، افزود: در محاسبه آستانه مصرف منصفانه، میزان مصرف ترافیک داخلی نصف ترافیک بین‌الملل لحاظ خواهد شد.

وی در تشریح نحوه محاسبه ترافیک داخلی و بین‌الملل گفت: به‌عنوان نمونه چنانچه آستانه مصرف منصفانه 20گیگابایت اعلام شده باشد و مشترک تنها از ترافیک داخلی استفاده کند، ارائه‌دهنده سرویس باید در محاسبات خود ترافیک داخلی را به گونه‌یی محاسبه کند که مشترک بتواند حداقل 40گیگابایت استفاده کند و چنانچه مشترک تنها ترافیک بین‌الملل استفاده کند، میزان استفاده تا 20گیگابایت خواهد بود. فلاح درباره محاسبه ترافیک مشترکانی که هم از ترافیک داخلی و هم از ترافیک بین‌الملل استفاده می‌کنند، تصریح کرد: چنانچه استفاده مشترک هم از ترافیک داخل و هم از ترافیک بین‌الملل باشد، ارائه‌کنندگان خدمت باید محاسبه را بر مبنای مجموع میزان مصرف داخلی و بین‌الملل انجام داده و در این موضوع نیز نصف بودن میزان محاسبه مصرف داخلی را رعایت کنند.  رییس رگولاتوری افزود: ارائه‌کنندگان خدمات نباید تا رسیدن به آستانه مصرف منصفانه بر مبنای روش فوق هیچ محدودیتی برای ترافیک داخلی و بین‌الملل اعمال کنند.

اما این شفاف‌سازی هم چاره‌ساز نگرانی کاربران نبود و آنان با مراجعه به اینستاگرام محمدجواد آذری‌جهرمی خواستار شفاف‌سازی بیشتر شدند.

آذری‌جهرمی هم در واکنش به این کاربران نوشت: یکی از اهداف مدل تعرفه جدید، ایجاد رقابت بین شرکت‌ها برای ارائه خدمات مناسب‌تر و با قیمتی رقابتی‌تر به مشترکان نهایی بوده است. اگر تعرفه‌های ارائه شده توسط شرکتی بخواهد هزینه‌های مشترک نهایی را افزایش دهد؛ موضوع توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری و اصلاح خواهد شد.

وی افزود: اگر جدول‌های ارائه شده باعث گران‌تر شدن سرویس‌های ثابت شده باشد از سوی سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی متوقف خواهد شد. آذری‌جهرمی نوشت: جدول‌های ارائه شده درحال بررسی هستند و تا صبح یک‌شنبه موارد مردودی احتمالی اعلام خواهد شد.  گرچه دولت دوازدهم عزم خود را برای اصلاح روش فروش اینترنت حجمی جزم کرده است اما این موضوع باید به گونه‌یی باشد که علاوه بر افزایش رضایت کاربران نهایی موضوع توسعه کسب وکارهای نوین که خواسته رییس‌جمهوری است را تسهیل کند بنابراین هر چه مطالعه در این باره بیشتر صورت گیرد، احتمال خطا در آن را کاهش خواهد داد.

 

ارسال نظر