ارتباطات

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۳۹

اعلام تعرفه‌های مردودی اینترنت تا فردا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت گفت: اگر تعرفه‌های ارائه ‌شده توسط شرکتی هزینه‌های مشترک نهایی را افزایش دهد توسط رگولاتوری پیگیری و اصلاح خواهد شد و موارد مردودی تا یک‌شنبه اعلام می‌شوند.  محمدجواد آذری‌جهرمی در صفحه توییتر خود با اشاره به جداول تعرفه‌های اینترنت ثابت که توسط برخی شرکت‌های ارائه‌ دهنده سرویس اینترنت پرسرعت منتشر شده است، نوشت: اگر جداول منتشرشده باعث گران شدن سرویس‌های ثابت شده باشد از طرف سازمان تنظیم مقررات مردود شناخته خواهد شد. وی همچنین درباره بررسی این تعرفه‌ها وعده داد: جداول منتشر شده درحال بررسی است و تا صبح یک‌شنبه موارد مردودی احتمالی اعلام خواهند شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه اینستاگرام خود نیز خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مدل تعرفه جدید، ایجاد رقابت بین شرکت‌ها برای ارائه خدمات مناسب‌تر و با قیمتی رقابتی‌تر به مشترکین نهایی بوده است. اگر تعرفه‌های ارائه ‌شده توسط شرکتی بخواهد هزینه‌های مشترک نهایی را افزایش دهد، موضوع توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری و اصلاح خواهد شد.  تبدیل اینترنت حجمی به غیرحجمی پیش از این در دولت یازدهم توسط محمود واعظی مطرح شده اما به دلیل اعتراضاتی که نسبت به تعرفه‌های اعلام ‌شده وجود داشت، متوقف شد. این موضوع در دولت جدید توسط آذری جهرمی پیگیری شده و مقرر است تعرفه‌های‌ جدید که توسط کمیسیون تنظیم مقررات مصوب شده از دهم آذر اجرایی شود.  با وجود این همچنان اعتراضاتی به این تعرفه‌ها وجود دارد که وزیر وعده اصلاح و مقابله با افزایش هزینه برای مشترکین را داده است. در نهایت به نظر می‌رسد باید تا اعمال این تغییرات منتظر ماند؛ اینکه آیا کاهش هزینه‌یی که وزیر ارتباطات از آن سخن می‌گوید، عملی شده یا اعتراض کاربران افزایش خواهد یافت.

ظرفیت ترانزیت اینترنت ۳۰ برابر می‌شود

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه، ظرفیت ترانزیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل از مسیر ایران به ۳۰برابر رقم فعلی می‌رسد.  صادق عباسی‌شاهکوه در گفت‌وگو با مهر با اشاره به تکالیف شرکت ارتباطات زیرساخت مطابق با برنامه ششم توسعه اظهار کرد: برمبنای این تکالیف، باید شرکت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل تشکیل شود.  وی با بیان اینکه اساسنامه این شرکت درحال آماده‌سازی نهایی است، افزود: مطابق با دستور وزیر ارتباطات، ظرف یکماه آینده اساسنامه شرکت ملی ترانزیت ارتباطات برای ارائه به هیات دولت آماده می‌شود تا در هیات دولت به تصویب برسد.  مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه شرکت زیرساخت نیز در شرکت ترانزیت بین‌الملل به‌عنوان سهامدار حضور خواهد داشت، ادامه داد: اما اینکه به چه نسبت و به چه شکلی در این موضوع مشارکت داشته باشد، پس از تصویب نهایی اساسنامه مشخص خواهد شد.  عباسی‌شاهکوه تصریح کرد: در کنار این اقدام، موضوع افزایش ظرفیت ترانزیت ارتباطات نیز به موازات درحال پیگیری است که این موضوع نیز به شرکت ارتباطات زیرساخت در برنامه ششم، تکلیف شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل از مسیر ایران باید به ۳۰ترابیت برثانیه برسد، گفت: هم‌اکنون این ظرفیت کمتر از یک ترابیت است و باید به ۳۰برابر رقم فعلی افزایش یابد.  مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت خاطرنشان کرد: بر مبنای این تکلیف، هفته گذشته با امضای قراردادی ۵۰ درصد افزایش ظرفیت ترانزیت معادل ۳۰۰گیگابیت داشتیم اما برای تسریع در تحقق این هدف باید شرکت مستقلی با تمرکز بر موضوع ترانزیت دیتا شکل گیرد. با وجود این تا زمان تاسیس این شرکت، تکلیف محول شده به زیرساخت برای افزایش ظرفیت ترانزیت پهنای باند معطل نمی‌ماند.

ایران جزو 10 کشور اول در تلفن همراه

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات گفت: ایران در حوزه تلفن همراه جزو 10کشور نخست دنیاست اما در حوزه ثابت ما عقب‌ماندگی داریم و در رتبه 90 قرار داریم. به گزارش ایرنا، از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت جهرمی اظهار کرد: در تمام کشورهای جهان برای مصارف خانگی یک حد مصرف منصفانه داریم که وقتی از این مصرف عبور کنید سرویس در حداقل سرعت قرار می‌گیرید و بر خلاف مدل حجمی شبکه شما قطع نمی‌شود.  وزیر ارتباطات در رابطه با تعرفه جدید گفت: در دولت قبل یک سقف مصرف تعیین شده بود که مورد اعتراض قرار گرفت و آن طرح متوقف و با برگزاری جلسه‌های متعدد جدید تصویب شد که با اجرای طرح اینترنت ثابت درآمد اپراتور‌ها کاهش پیدا می‌کند ولی با بزرگ شدن بازار این کاهش درآمد جبران می‌شود.

وی در موضوع ثبت گوشی همراه هم گفت: یکی از مباحث بهره‌گیری از ظرفیت فروشگاه‌های آنلاین مطرح بود تا آنها بتوانند در واردات گوشی و توزیع آن وارد شوند و قیمت گوشی در بازار کنترل شود.

جهرمی با اشاره به اینکه فاز اول این بود که شناسه گوشی‌ها ثبت شود. در فاز دوم اعمال مقررات مرحله‌یی آغاز شده که از اپل شروع شده که بیش از 45روز طول نمی‌کشد.  وی با بیان اینکه کاربرانی که تا 14 آذر ماه از هر برندی گوشی خریده باشند، مجاز به بهره‌برداری هستند، تصریح کرد: از تاریخ تعیین شده باید شناسه گوشی در گمرک ثبت شود در غیر این صورت پیامکی برای مصرف‌کننده ارسال می‌شود که باید طی 30روز اقدام به فعال‌سازی گوشی خود کنند.  جهرمی با اشاره به شیوه فعال‌سازی گوشی همراه گفت: در مراکز خرید یک کد فعال‌سازی به گوشی الصاق می‌شود که باید آن را روی گوشی فعال کنند همچنین بسته‌های آموزشی از طریق رسانه‌های ایران اطلاع‌رسانی می‌شود تا خریداران از اصالت گوشی مطلع شوند.  آذرجهرمی در بخش دیگری از سخنانش درباره روند قاچاق گوشی هم گفت: وارد‌کنندگان گوشی در کشور چارچوب مشخصی دارند اما قاچاق گوشی یک درصد از مجاری رسمی و 5 درصد از مجاری غیررسمی انجام می‌شود.  وی تاکید کرد: بیش از ۱۰۰میلیون گوشی در دست مردم است. باید از ظرفیت فروشگاه‌های آنلاین برای کنترل بازار بهره بگیریم.

 

ارسال نظر